Till Asien med bil, hem med tåg - budget/tidsram?

#1 2011-02-03, 04:38
W.R.
Jo, nu har jag bestämt mig. Jag ska till Asien, och hem. Bilen dit ner, och transsibiriska järnvägen hem.
Tänkte köra genom Europas u-länder, genom Turkiet (alternativt bi-tripp till Jordanien), Iran, Pakistan (här har jag hört att det är gratis poliseskort som gäller - stämmer detta fortfarande?), Indien (som jag även tänkt stanna i ett bra tag) till Bangladesh.

Efter Bangladesh stöter man på det mindre trevliga Myanmar, så tänkte mig att shippa bilen från Chittagong till Singapore. Väl i Singapore blir det möjligtvis en bi-tripp till Bali med flyg tur/retur, för att sedan fortsätta färden med bil upp genom Thailand, Kambodja, Laos och Vietnam. Som jag har förstått det är det i princip omöjligt att föra bilen vidare till Kina, så antingen säljer jag bilen i Thailand (vilket måhända innebär lite problem), eller så shippar jag hem den. Väl där blir det kanske tågluff, kanske flyg upp till Bejing. En liten bi-tripp till Nordkorea, och sedan transsibiriska järnvägen till Moskva (två dagar stopp i Ulan Bator, kanske?) vars flygplats man förhoppningsvis överlever så man kommer tillbaka helskinnad.

Jag är medveten om att det låter som en galen plan, men jag vill verkligen. Just nu har jag 1500 kronor på kontot, och en skolgång att slutföra, så troligen sker det inte inom de närmsta månaderna.

Hur lång tid tror ni jag behöver? Är 4 månader för kort tid? Google Maps ger mig knappt två veckor i ren bilkörning, för att ge er en hint.

När bör jag ge mig iväg? Vi har diverse saker att ta hänsyn till. Framförallt klimatet. Jag vill inte frysa ihjäl. Diverse indiska monsuner har jag hört ska vara en fröjd... Det ultimata vore kanske att tajma med Mass Games i Nordkorea i September?

Vad för ekonomi behöver jag?
15000 bensin. (Jag räknar på 30 000 kilometer, antar att bilen drar en liter/mil, och att bensinen i snitt kostar 10 kronor/litern (allt från Irans, enligt rykten sinnessjuka bensinpris på under kronan, till Turkiets på 20 kronor litern). Summa summarum blir det 30 000. Förhoppningsvis får jag med mig en polare (han skulle inte låta mig bege mig av ensam), så då dividerar man detta på två.)
7000 för transsibiriska järnvägen
10000 för några dagar i Nordkorea. Jäkla kapitaliststat!
2000 flyg Chittagong-Singapore
2000 ponera att jag även flyger Hanoi - Peking.
???? Uppehälle. Alternativt kan jag troligtvis sova bak i bilen, men kan tänka mig att detta inte blir ultimat i långa loppet, och möjligtvis icke så säkert. Nu är det ju dock så att majoriteten av resan sker i Asien, så alltför dyrt blir det ju inte. Någon som vågar sig på en kvalificerad gissning (givetvis beroende på reselängden)
???? Detsamma gäller maten. Någon som vågar sig på en gissning? Har själv aldrig besökt Asien (förutom Kina, och diverse mellanlandningar), så har ingen aning angående matpriser i Indien, Iran, Thailand, osv.
???? Övrigt, frakt av bil Chittagong-Singapore, alternativt frakt bil hem, mutor?, bilreparationer, visum, sevärdheter, alkohol.



Det blev en icke så organiserad post såhär på natten.

Med vänliga hälsningar,
W.R.
#2 2011-02-03, 07:07
UAA
Lär dig byta en kamrem säger jag bara.

Största faran jag ser är om bilen bryter ner mitt i ingenstans. Hur gör du då?
#3 2011-02-03, 08:47
Domyoji
Precis, en bil lät bra krångligt du

Tror inte ens du kan komma in Myanmar landsvägen (? längre än deras baser vid gränsen alltså

Räkna med 100.000, eller så tar du bara och flyger ner till Bangkok eller Shanghai och börjar där direkt

Flyg och buss är betydligt enklare

Men för sakens skull, kan du skriva upp den exakta routen (land för land) du hade tänkt och åka så kanske vi kan hjälpa dig?
#4 2011-02-03, 14:59
endagitaget
Det låter som en kul tripp men det där är bara för resvana, språkkunniga killar på fordonslinjerna. Hur många såna finns det?

Skippa bilen. Det är ett rent helvete att passera vissa gränser med personbil. Läs Christer Gerlachs böcker så fattar du. Och den gubben är ändå sjukt berest med egen bil.

Satsa på tåg, buss och flyg och lek att du är Michael Palin istället. Då slipper du bekymren med bilen och kan koncentrera dig på att köpa biljetter och boka hotellrum. Bara det är en utmaning om man inte kan det lokala språket.

En annan anledning att skippa bilen är det ekonomiska. Varenda gränspassage utanför Europa innebär nya skatter, avgifter, försäkringar, mutor osv som man aldrig riktigt vet vad de blir. Bila gör man bäst i Europa och Nordamerika. Att frakta bilar över hav låter enkelt men är dyrt. Utöver frakt- och försäkring för bilen finns det hamnavgifter, införtullning osv. Sånt måste skötas av speditör. Har ni de kontakterna?
#5 2011-02-06, 18:49
Maxwell-Blue
Läs och begrunda SAAB 1992 från Sundsvall Till Kina

http://www.dreamtrip.se/dreamtrip/
#6 2011-02-06, 18:51
Maxwell-Blue
#7 2011-02-07, 02:58
http://hem.passagen.se/tedbe/mb/tidigaretedken.html

Här är ännu en schysst sida..
#8 2011-02-07, 05:44
norgeskust
http://www.vagabond.se/Redaktionellt/Resmal/Ovrigt-om-resor/Resa-med-bar...

Och en till

Med sin specialutrustade Land Rover körde familjen Ringdahl 6 000 mil genom 37 länder. Efter 16 månaders resa nådde de sin slutdestination - Kambodja.