Hitta diskussioner med liknande innehåll

SAS startar 21 nya linjer

#1 2011-10-12, 22:23
Axell
Såg när jag slösurfade lite att SAS presentera 21 stycken nya linjer nästa år varav 5 stycken från Arlanda. (Vi får inte glömma att SAS kommer flyga Kastrup - Shanghai i vår men att den linjen skulle starta har varit officiellt ett tag nu.)

Här är artikeln jag har fått informaionen ifrån och citerar även från den vilka rutter det är som har planerats.

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=8843

Här är samtliga nya rutter:
Stockholm-Barcelona. Trafikstart 25 mars.
Stockholm-Dubrovnik. Trafikstart 26 mars.
Stockholm-Malaga. Trafikstart 31 mars.
Stockholm-Reykjavik. Trafikstart 22 juni.
Stockholm-Alicante. Trafikstart 26 juni.
Copenhagen- Kaliningrad. Trafikstart 25 mars.
Copenhagen - Katowice. Trafikstart 26 mars.
Copenhagen -Malaga. Trafikstart 31 mars.
Copenhagen -Split. Trafikstart 12 maj.
Copenhagen -Dubrovnik. Trafikstart 4 juli.
Oslo-Antalya. Trafikstart 12 maj.
Oslo-Faro. Trafikstart 26 juni.
Stavanger-Nice. Trafikstart 24 juni.
Stavanger-Split. Trafikstart 25 juni.
Stavanger-Barcelona. Trafikstart 28 juni.
Stavanger-Palma. Trafikstart 29 juni.
Bergen-Manchester. Trafikstart 6 januari.
Bergen-Malaga. Trafikstart 23 juni.
Bergen-Split. Trafikstart 25 juni
Bergen-Barcelona. Trafikstart 28 juni
Bergen-Palma. Trafikstart 29 juni


Så vad säger ni tror ni att detta blir flipp eller flopp?
#2 2011-10-13, 00:00
Tror det kan gå vägen faktiskt. Verkar vettigt att satsa på privatresenärer och deras semestervanor. Om de kan fortsätta bygga varumärket med att banka in i skallen på folk att de inte är så jävla dyra som folk verkar tro. Man vet ju vad man får när man flyger SAS, allt ingår ju i biljetten. Det är väl fint att det finns low cost carriers för konkurrensens skull men hur kul är det egentligen att betala extra för att checka in bagage eller ens få ett boardingkort etc etc. Jag kan absolut tänka mig att många som flyger SAS i jobbet nu även kommer nyttja bolaget privat på semestern.

Synd bara att de inte har flottan (kanske inte heller underlaget, I guess) för att åter öppna en rutt till amerikanska västkusten. SAS får väl kanske nöja sig med att mata ner sina affärspax till Star Alliance-bolagens hubbar i Europa. Blir dock spännande med Shanghai, tror mycket på den.
#3 2011-10-13, 19:21
Tjaeng
Turistrutter? Var det inte så att deras Core SAS-besparingsprogram för ett par år sedan då de la ner en massa icke lukrativa linjer genomfördes just för att de skulle koncentrera sig på korta distanser med hög kabinfaktor och många affärsresenärer? De flesta av rutterna ifråga verkar också ha konkurrenter i form av Ryanair eller Norwegian. Frågan är alltså om Svensson är villig att betala mer för att landa på "rätt" flygplats istället för nån random f.d militärbas 100km från destinationen.
#4 2011-10-14, 07:47
Står det verkligen starta nya rutter? De från Arlanda har de ju haft tidigare. Visste inte ens att de dragit in Barcelona rutten. När tusan hände det. Jag trodde Barcelona fortfarande var en poppis destination för svenskar.
De andra har varit SAS sommar rutter. Men himla bra att det åker till Malaga igen. Letade biljetter dit för ett par dagar sen och fick ett hutlöst pris.
#5 2011-10-14, 09:12
Savoy
Ursprungligen postat av Tjaeng
De flesta av rutterna ifråga verkar också ha konkurrenter i form av Ryanair eller Norwegian.


Min första tanke också. Av alla 21 är det väl bara CPH-Kaliningrad och Katowice som luktar affärsinriktade.

Tycker för övrigt det låter bisarrt att det finns marknad för hela tre olika mål på Spaniens ostkust! Har bolaget/folk ingen fantasi alls?
#6 2011-10-14, 10:48
xviggo
Kommer inte kunna konkurrera med Ryanair och Norwegian.
Dessa konkurrenter flyger på varenda jävla linje som sas släpper.
#7 2011-10-14, 11:26
Visst ger de sig efter LCCs med dessa rutter och ofta tycker jag man hittar liknande pris med bättre tider hos SAS. Dessvärre var inget som lockade mig utom möjligtvis Reykjavik.
#8 2011-10-14, 11:46
Tjaeng
Ursprungligen postat av Savoy

Tycker för övrigt det låter bisarrt att det finns marknad för hela tre olika mål på Spaniens ostkust! Har bolaget/folk ingen fantasi alls?


Sant. Det är ju inte en fråga om att SAS har hittat en orörd marknad heller, flyg till spanska solkusten är ju charterbolagens basföda. Samtidigt flyger SAS överhuvudtaget inte till Wien, Budapest och Florens.
#9 2011-10-14, 22:53
Folk med EB-status kommer ju hoppa på de där linjerna iaf. Affärspax åker på semester också.
#10 2011-10-15, 10:37
meatballsinminnesota
Ursprungligen postat av Tjaeng
Sant. Det är ju inte en fråga om att SAS har hittat en orörd marknad heller, flyg till spanska solkusten är ju charterbolagens basföda. Samtidigt flyger SAS överhuvudtaget inte till Wien, Budapest och Florens.

Tycker man ska komma ihåg att efterfrågan på solresor är oerhört stor och verkar inte beröras av den sämre ekonomin nämnvärt. Jag tror nog absolut att SAS kan ge Norwegian och Ryanair en match.
#11 2011-10-19, 14:53
Mula
Ursprungligen postat av Mediana
Visste inte ens att de dragit in Barcelona rutten. När tusan hände det. Jag trodde Barcelona fortfarande var en poppis destination för svenskar.
De andra har varit SAS sommar rutter. Men himla bra att det åker till Malaga igen. Letade biljetter dit för ett par dagar sen och fick ett hutlöst pris.


Säker på att du inte tänker på codesharen med spanair? Som fortfarande finns kvar men som kommer termineras i slutet på året.

Ja, det är väl inget snack om att de nu satsar på fritidsresemål och främst frontar mot Norwegian. Det stod också ganska klart för de som såg webcasten på VD:ns nya strategidragning i slutet på förra månaden. SAS ser ingen större potential i att vara främst ett affärsresebolag utan man vill ta andelar på fritidsresandet och då främst head-on competition mot Norwegian.
Ryanair bryr man sig inte så mycket om, den kundgruppen som är beredd att åka till Skavsta, landa på en fd militärbas i ingenstans, sitta på flygplan med fast ryggstöd och betala för att checka in en väska är nog redan ganska förlorade.

Jag tror det kan bli bra, särskilt om de kan erbjuda priser under 1000 kr/enkel resa.

Tycker det ser bra ut från stockholm. Barcelona är ju alltid poppis, hela spanska solkusten är full med svenskar (och då menar jag inte charterfolk...). Reykjavik är smart, icelandair behöver verkligen lite konkurrens.
Det man kan önska är en vinterlinje till Grenoble och kanske Faro på algarvekusten som komplement. Från Norge ser det ju ambitilst ut, jag vet inte så mycket om den marknaden men de vill väl också se solen.