Hitta diskussioner med liknande innehåll

Kenyan Airways - "The Pride of Africa" ... Erfarenheter av detta flygbolag?

#1 2012-01-21, 01:45
Hemsida: http://www.kenya-airways.com/

Mina erfarenheter:
Bokade flyg från Nairobi till Amsterdam med Kenyan Airways. Dagen innan får jag ett e-mail om att de kommer stanna även i Kairo, detta för att tanka.
Väl i Kairo så byter de personal och tiden rinner iväg. Vi hade ett flyg mellan Amsterdam - Köpenhamn för att sedan ta tåget vidare i Sverige. När tåget går från Kastrup är vi fortfarande i Amsterdam eftersom Kenyan Airways tagit sådan tid på sig i Kairo.

Våra förbokade SJ-biljetter, som vi hade bokat med god marginal, håller inte. Dessutom har de sista tåget till Sverige redan gått, så jag o min flickvän va tvungna att sova på Kastrup.
Ni som har mer rese-erfarenhet än jag har, kan man få någon form av ersättning från Kenyan Airways för vi fick boka nya SJ-biljetter och dessutom genomlida en hård natt på Kastrups flygplats?
Eller är detta sådant man får räkna med?

Jag menar, vi bokade en biljett mellan Nairobi - Amsterdam, det fanns aldrig i dealen att vi skulle stanna i Kairo i flera timmar.
Eller är de bara såhär det funkar?

I övrigt är jag nöjd med Kenyan Airways. Både inrikesflyg Mombasa ---> Nairobi och sedan Nairobi ---> Amsterdam höll hög klass. Flög ner med holländska KLM och jag tycker man hade bättre utrymme med Kenyan Airways än med KLM.
Därimot betydligt sämre mat än KLM.. (Kenyan Airways och KLM har någon form av sammarbete)

Alltid hört att inrikesflyg i Afrika är lika med stor fara, är det någon som kan hitta hur ofta ett flygplan med Kenyan Airways störtat? Det kändes väldigt fräscht.

Har ni erfarenheter av Kenyan Airways så dela gärna med er!
#2 2012-01-21, 02:54
Kolla med allmänna reklamationsnämnden om ni bokade biljetten hos Kenyan via resebyrå i Sverige.
Två feta olyckor har Kenya Airways, flugit sedan 1977, http://aviation-safety.net/database/operator/airline.php?var=5885
#3 2012-01-21, 11:19
EU reglerna för ersättning gäller inte:

När gäller EU:s regler?
EU:s regler gäller för alla flygningar från en flygplats inom EU. Reglerna gäller också när ett flygbolag från ett EU-land flyger in i EU. Om din flygning inte omfattas av EU:s regler är det flygbolagets egna villkor som avgör vilka rättigheter du har. I andra hand kan även lagstiftningen i landet du reser ifrån ge dig skydd.

http://www.konsumentverket.se/sv/resor/Flyg/Efter-flygresan/Forsenat-flyg/

Vidare bör du i första han kräva ersättning från Kenyan:
http://www.konsumentverket.se/resor/Flyg/Efter-flygresan/Sa-klagar-du-pa...
#4 2012-01-21, 19:52
Inte helt ovanligt detta. Europeiska flygbolag ersätter sina resenärer vid försening, men på andra håll i världen är det ens eget ansvar. Hur försenat blev flyget totalt? Hur stor buffert hade ni mellan plan i Amsterdam och mellan flyg och tåg i Köpenhamn? I ert fall verkar ni ändå kommit rätt lindrigt undan. Det verkar som att ni fick ta ett senare flyg från Amsterdam till Köpenhamn utan extra kostnad. Var detta flyg på samma bokning som Kenyan? Om inte hade det inte varit otänkbart att ni fått köpa en ny, svindyr, sista minuten-biljett till Köpenhamn. I ert fall handlade det också bara om nya tågbiljetter. Föreställ dig att detta hänt vid utresa, att er transport till Köpenhamn eller Amsterdam blivit försenad och ni fått köpa nya biljetter till Kenya... kunde blivit riktigt dyrt. Jag brukar ofta, vid utresa, ha en rejäl buffert mellan separata bokningar av denna anledning. Ofta en halv eller hel dag. Denna dag viker jag till sightseeing i det fall allting klaffar.

Inrikesflyg i Afrika må vara farligare än i Europa, men jag tycker tänkandet där är ologiskt. Antag att det är 5 gånger farligare att flyga inrikes i Afrika än i Europa. Vad det betyder är att 6 resor inom Europa är farligare än 1 i Afrika! Och jag skulle påstå att de flesta av oss flyger mer än 5 gånger oftare i Europa än i Afrika. Så väg dina risker rätt, om du förstår vad jag menar.

Dessutom, åkte ni någonsin taxi i Afrika? Hade ni säkerhetsbälte på er då? Bil/busstrafik i dessa länder utgör en klart större risk än flyg!
#5 2012-01-21, 21:23
Ursprungligen postat av luckylucaz
Inte helt ovanligt detta. Europeiska flygbolag ersätter sina resenärer vid försening, men på andra håll i världen är det ens eget ansvar. Hur försenat blev flyget totalt? Hur stor buffert hade ni mellan plan i Amsterdam och mellan flyg och tåg i Köpenhamn? I ert fall verkar ni ändå kommit rätt lindrigt undan. Det verkar som att ni fick ta ett senare flyg från Amsterdam till Köpenhamn utan extra kostnad. Var detta flyg på samma bokning som Kenyan? Om inte hade det inte varit otänkbart att ni fått köpa en ny, svindyr, sista minuten-biljett till Köpenhamn. I ert fall handlade det också bara om nya tågbiljetter. Föreställ dig att detta hänt vid utresa, att er transport till Köpenhamn eller Amsterdam blivit försenad och ni fått köpa nya biljetter till Kenya... kunde blivit riktigt dyrt. Jag brukar ofta, vid utresa, ha en rejäl buffert mellan separata bokningar av denna anledning. Ofta en halv eller hel dag. Denna dag viker jag till sightseeing i det fall allting klaffar.

Inrikesflyg i Afrika må vara farligare än i Europa, men jag tycker tänkandet där är ologiskt. Antag att det är 5 gånger farligare att flyga inrikes i Afrika än i Europa. Vad det betyder är att 6 resor inom Europa är farligare än 1 i Afrika! Och jag skulle påstå att de flesta av oss flyger mer än 5 gånger oftare i Europa än i Afrika. Så väg dina risker rätt, om du förstår vad jag menar.

Dessutom, åkte ni någonsin taxi i Afrika? Hade ni säkerhetsbälte på er då? Bil/busstrafik i dessa länder utgör en klart större risk än flyg!

Eller hyrt bil i afrika? Jag tycker likaledes att flygande är en mindre risk då större investeringar krävs för att driva ett flygbolag än hyra ut bilar eller köra folk. Men visst är det problem att flyga med en
LET-410 som stått i ett ryskt hangar och har 0 timmar till nästa stora service och sen säljs till en
mindre nogräknad person som förfalskar dokumenten och sen flyger vidare i afrika, kostar väl runt halv miljon SEK.
Jämför med femtitusen för en sliten minibuss så ser ni riskerna.
#6 2012-01-22, 01:02
Du kan nog glömma ersättning för tågbiljetten. Det är en risk man tar om man bokar separata resmoment. Vackert nog att de ordnade biljetten till Köpenhamn utan tjafs.

Kenya Airways liksom South African och Namibia Airways har moderna flygplan och ingår i internationella flygorganisationer som har strikta krav på hur underhåll och utbildning av piloter utförs. Jag tvekar inte en sekund att åka med dem.