Kastrup och dess framtid

#1 2014-07-30, 22:59
Axell
http://www.businessclass.se/forum/flygplatser/18017-expanding-koepenhamn...

Kom in i denna tråd på businessclass.se där jag fick se att Kastrup har stora framtidsplaner på att expandera, framförallt på det interkontinentala fronten. Tror ni att denna målsättning med 40 miljoner passagerare per år är realistisk? Man får ju lov att hålla med om att det är en hel del sköna rutter på kartan.

Dock så kan man inte förneka att Arlanda samt i viss mån Landvetter hämmas av Kastrups tillväxt. Samt att SAS satsar betydligt mer på Kastrup än Arlanda vilket jag tycker är lite synd som svensk. Fast självklart förstår jag alla i södra Sverige som hellre flyger från Kastrup än Arlanda med tanke på det geografiska avståndet.

Här nedan kan man sedan se lite statistik över hur många resenärer som har åkt till destinationer från Kastrup som icke har någon direktlinje i dagsläget. Någon som har sett någon liknande statistik för Arlanda? Någon som vet på ett ungefär hur underlaget bör vara för att ett flygbolag ska starta en internkontinental rutt? (Jag förstår att det finns andra aspekter såsom hur många som kan tänka sig åka första klass etc.)
http://www.cph.dk/en/about-cph/b2b/airline-sales/route-network/intercont...

Svara gärna på mina frågor i inlägget och diskutera kring dem samt rent allmänt om framtiden kring Kastrup.
#2 2014-07-30, 23:13
Moderatkvadrat
Tycker det är bra att Kastrup växer när det gäller flygningar samt självklart också expanderar när det gäller själva flygplatsen. Hoppas bara det inte blir en enorm flygplats, detta lär ändå inte inträffa såvida inte någon får storhetsvansinne.

I övrigt så tror jag att Kastrup drar mycket människor för att det är en bra flygplats, dock självklart i kombination med det geografiska läget. Jag skulle vilja påstå att Kastrup är en av de enklare flygplatserna jag flugit ifrån då det ofta går smidigt att installera sig och mycket underhållning, jämfört med enorma flygplatser som Chicagos där det tar lång tid att hitta gaten samt att man är fast i det området när man väl hittat dit.
#3 2014-07-30, 23:43
Man ska komma ihåg att det är storpolitik här. Kastrup är största arbetsgivaren i Danmark med 23000 anställda. Lägg till alla företag som är beroende av Kastrup så är vi nog uppe i 100000 heltidstjänster.

Tacka fan för att danska politiker gör allt för att Kastrup ska överleva och växa. Främst kannibaliserar de på Sturup/Landvetter som aldrig kommer bli stora flygplatser.

Är Kastrup speciellt bra? Nej, verkligen inte. Danmark är ett land fyllt av fackliga konflikter och flygplatsen i sig är sådär ur ett passagerarperspektiv.

Jag tror personligen på att Frankfurt blir en europeisk hub och Kastrup liksom Arlanda får se sig som regionala flygplatser.
#4 2014-07-30, 23:51
jenny.persson
Ursprungligen postat av Lobengula
Man ska komma ihåg att det är storpolitik här. Kastrup är största arbetsgivaren i Danmark med 23000 anställda. Lägg till alla företag som är beroende av Kastrup så är vi nog uppe i 100000 heltidstjänster.

Tacka fan för att danska politiker gör allt för att Kastrup ska överleva och växa. Främst kannibaliserar de på Sturup/Landvetter som aldrig kommer bli stora flygplatser.

Är Kastrup speciellt bra? Nej, verkligen inte. Danmark är ett land fyllt av fackliga konflikter och flygplatsen i sig är sådär ur ett passagerarperspektiv.

Jag tror personligen på att Frankfurt blir en europeisk hub och Kastrup liksom Arlanda får se sig som regionala flygplatser.


Då måste du förklara för en mindre vetande varelse likt mig på vilket sätt Kastrup är " sådär ur ett passagerarperspektiv"??

Jag sätter själv min vackra bakdel på tåget över bron, stiger ur tåget under flygplatsen, uppför rulltrappan och direkt checkar man in väskorna och knatar igenom säkerhetskontrollen på 2 minuter (om ej kö dvs) därefter har du stort utbud av affärer och matställen tills du går till gaten.

Du är förstås en av de som tycker Arlanda är Guds svar på flygplatser??
#5 2014-07-31, 00:19
aejhnsn
Kastrup är en väldigt fint och enkel flygplats med mycket underhållning, affärer, lounger osv.
Tycker att Kastrup är en av de bättre flygplatserna i Europa, och har rest väldigt mycket.

Att Arlanda inte kan bli en lika stor flygplats beror på läget och befolkningen. I Öresundsregionen bor det ungefär 4 miljoner människor, och det finns människor utanför öresundsregionen som har Kastrup som närmast flygplats.

I Stockholm bor det cirka 2 miljoner människor, och det finns självklart fler människor som har arlanda som sin närmsta flygplats.

Min poäng är att Kastrup har ungefär dubbelt så mycket folk som har tillgång till flygplatsen och använder den som sin flygplats att resa ifrån.

Samt att det geografiska läget ligger bättre, och att det ligger på en Europeiska kontinenten.
#6 2014-07-31, 01:21
Tittar man på den där listan med största ej trafikerade destinationer så ser man att ettan, Beirut, hade 43558 resenärer senaste året, alltså 21779 passagerare till Beirut och lika många hem. British Airways 787or, ett inte överdrivet stort flygplan, rymmer 214 passagerare, vilket innebär att 102 vändor/år räcker, alltså två turer varje vecka. Tyvärr är det lite dumt, alla kanske inte vill eller kan flyga på exempelvis tisdag eller fredag.

Nästa fråga är också vilka som vill köra de nya linjerna, Jag tror Frankfurt klarar mycket mer trafik innan Lufthansa tycker det lämpligt att börja köra interkontinentalt från Köpenhamn. Antagligen hinner till och med nya flygplatsen i Berlin bli klar innan. Ungefär samma avstånd New York - Köpenhamn som New York - Frankfurt, men man hamnar i norra Europa.

I Europa så har de olika allianserna sina olika nav, Frankfurt, London, Paris, Amsterdam. Köpenhamn och liknande får antagligen nöja sig med att vara nav åt småbolag som SAS.
#7 2014-08-09, 10:18
Tycker "alltid" man hört att folk pratar om att Kastrup ska växa, men detta var väl lite mer konkret.
Att jämföra med Arlanda tycker jag är lite fel. Kastrups läge, 15 min från Sverige typ och med ett tåg som stannar precis vid entrén till Kastrup gör det till hemmaflyplats för väldigt många svenskar och de krävs nog inte så så långt söderut för från Stockholm för folk ska se det så.
Befolkningen i Köpenhamn tar metron, smidigt värre.
Sen hela Danmark.. De blir mer underlag än Arlanda

Ser gärna ett större Kastrup men att det är en bra flygplats håller jag inte med om. Lätt att installera sig och hitta, sådär är ju alla medelstora flygplatser typ.
Nä, riktigt ogästvänlig flygplats och en skam att porten by air to Scandinavia är sådär.

Ursprungligen postat av Lobengula
Man ska komma ihåg att det är storpolitik här. Kastrup är största arbetsgivaren i Danmark med 23000 anställda. Lägg till alla företag som är beroende av Kastrup så är vi nog uppe i 100000 heltidstjänster.


Intressanta fakta o siffror, man tackar!
Nu fick jag inte med det i quoten men Frankfurt är väl redan en stor hub? Eller menar du att Kastrup inte kommer växa utan Frankfurts flygplats kommer göra det? Eller har jag fel i att det redan är en stor hub i Europa? Dont understand sorry..
#8 2014-08-10, 09:52
Ursprungligen postat av aejhnsn
Kastrup är en väldigt fint och enkel flygplats med mycket underhållning, affärer, lounger osv.
Tycker att Kastrup är en av de bättre flygplatserna i Europa, och har rest väldigt mycket.

Att Arlanda inte kan bli en lika stor flygplats beror på läget och befolkningen. I Öresundsregionen bor det ungefär 4 miljoner människor, och det finns människor utanför öresundsregionen som har Kastrup som närmast flygplats.

I Stockholm bor det cirka 2 miljoner människor, och det finns självklart fler människor som har arlanda som sin närmsta flygplats.

Min poäng är att Kastrup har ungefär dubbelt så mycket folk som har tillgång till flygplatsen och använder den som sin flygplats att resa ifrån.

Samt att det geografiska läget ligger bättre, och att det ligger på en Europeiska kontinenten.


Arlanda och Kastrup har ett befolkningsunderlag som är ungefär lika stort.
Kastrup har Danmark+ Skåne, Halland, Bleking och Småland. Arlanda har
resten av Sverige minus västra Värmland.

Det visades ju en dokumentär om SAS i höstas på SVT som var intressant.
http://www.svt.se/dokumentarfilm/sas-fran-succe-till-kris

Det framkom i den att inom SAS så hade det bestämts att Stockholm skulle få huvudkontoret
medan Kastrup skulle få "alla" långdistans rutter. Likaså försökte den Danska politiker
förhindra att SAS började med långflygningar från Arlanda och Gardemoen.

Ursprungligen postat av Arbetarbroder

Att jämföra med Arlanda tycker jag är lite fel. Kastrups läge, 15 min från Sverige
typ och med ett tåg som stannar precis vid entrén till Kastrup gör det till hemmaflyplats
för väldigt många svenskar och de krävs nog inte så så långt söderut för från Stockholm
för folk ska se det så.


Rent avståndsmässigt så går gränsen i trakten kring Jönköping.
#9 2014-08-10, 17:38
Ursprungligen postat av BleAivano
Det visades ju en dokumentär om SAS i höstas på SVT som var intressant.
http://www.svt.se/dokumentarfilm/sas-fran-succe-till-kris


Nu är jag inte helt säker på att det är samma dokumentärfilm om SAS som BleAivano hänvisar till samt att den är på Danska. Men väldigt intressant ändå för den som vill veta mer om SAS historia.
#10 2014-08-12, 10:10
Tidigare har jag gillat Kastrup, men nu på senare dagar tycker jag mest det är en jobbig flygplats. Inga stolar att sitta på i väntan på boarding, låååånga avstånd till det mesta, slussas via hemliga rum när man ska boarda hehe, vissa delar av flygplatsen ser ut som en bomb slagit ner där (antar det är pågående renovering) Tycker däremot både Arlanda & Oslo är behagligare flygplatser, och för mig får man gärna flytta över lite trafik.
#11 2014-08-12, 13:59
Ursprungligen postat av SAS404
Tidigare har jag gillat Kastrup, men nu på senare dagar tycker jag mest det är en jobbig flygplats. Inga stolar att sitta på i väntan på boarding, låååånga avstånd till det mesta, slussas via hemliga rum när man ska boarda hehe, vissa delar av flygplatsen ser ut som en bomb slagit ner där (antar det är pågående renovering) Tycker däremot både Arlanda & Oslo är behagligare flygplatser, och för mig får man gärna flytta över lite trafik.


Oslo har jag inget emot som så (även om jag stör mig på den extra säkerhetskontrollen när man byter flyg och kommer utifrån schengen). Arlanda däremot stör jag mig på, enbart pga det kassa terminalsystemet där man måste byta terminal från inrikes till utrikes. Ifall SAS bara kunde slänga ihop all sin trafik i en terminal hade jag vart nöjd, men nu måste jag byta terminal och gå igenom ny security och köa igen och det irriterar mig varje gång.


Kastrup är förvisso väldigt stort (promenaden från A till D på morgonkvisten har jag gjort några gånger) men det finns ändå helt OK med shopping och eftersom jag oftast flyger utanför schengen går jag igenom passkontrollen och sen finns där oftast ställen att sitta om man vet var man ska leta.

Föredrar nog fortfarande Kastrup av dom tre, ifall Oslo gör sig av med sin säkerhetskontroll så skulle dom dock kunna gå upp som etta.
#12 2014-08-12, 18:45
Ursprungligen postat av Hefaiston
Oslo har jag inget emot som så (även om jag stör mig på den extra säkerhetskontrollen när man byter flyg och kommer utifrån schengen). Arlanda däremot stör jag mig på, enbart pga det kassa terminalsystemet där man måste byta terminal från inrikes till utrikes. Ifall SAS bara kunde slänga ihop all sin trafik i en terminal hade jag vart nöjd, men nu måste jag byta terminal och gå igenom ny security och köa igen och det irriterar mig varje gång.


Kastrup är förvisso väldigt stort (promenaden från A till D på morgonkvisten har jag gjort några gånger) men det finns ändå helt OK med shopping och eftersom jag oftast flyger utanför schengen går jag igenom passkontrollen och sen finns där oftast ställen att sitta om man vet var man ska leta.

Föredrar nog fortfarande Kastrup av dom tre, ifall Oslo gör sig av med sin säkerhetskontroll så skulle dom dock kunna gå upp som etta.


Ja passkontrollen glömde jag bort Jo att gå från T5->T4 tar sin tid. Kastrup har ialla fall band man kan åka på. Fast jag gillar kastrup betydligt mindre idag än tidigare har jag inte gett upp hoppet på flygplatsen. Läste även någonstans att SAS skulle flytta ihop alla sin trafik där. Framtiden får utvisa om det blir bra.