Hitta diskussioner med liknande innehåll

Statusmatch

#1 2015-05-06, 12:22
Mr.Majestic
Tjena!

Søkte, men hittade ingen tråd angående Statusmatchning mellan och/eller inom olika Frequent-Flyer program.

Tænkte att vi kunde ge varandra tips och råd nær det gæller statusmatchning mellan de tre stora: Star Alliance - OneWorld - SkyTeam.

Jag matchade nyligen mitt Star Alliance Gold (SAS), mot ett airBerlin topbonusGold, vilket ær likværdigt ett OneWorld Sapphire Gick førvånansvært smidigt, då jag bara behøvde regga mig på topBonus, tillhørande airBerlin, før att sedan skicka in en skærmdump som bevis på min status, via mail. Voila, 2 veckor senare så ligger kortet i brevlådan.

Har hørt talas om att man kan matcha sitt Star Alliance Gold mot China Eastern Gold, vilket ær likværdigt ett SkyTeam Elite Plus. Har dock hørt att det kan ta uppemot 2-3mån innan det går igenom. Någon som testat? Finns det møjlighet att matcha mot någon annan?

Oftast så flyger jag SAS/Star Alliance genom jobbet, men då och då så slinker det med en KLM/SkyTeam eller BA/OneWorld, och då kan det vara nice att ha SkyTeam Elite Plus och OneWorld Sapphire
#2 2015-05-06, 20:16
Då är ju också viktigt att fundera på vilka begränsningar som gäller. Vissa matcher har väl som villkor att man bara kan matcha ett år t.ex.? Finns såna begränsningar får man ju tänka sig för mycket mera först.

Har för mig Turkish har haft statusmatch nyligen, men inte helt säker på vad villkoren är. Var det inte även en av ME3 som hade det, Qatar kanske?
#3 2015-05-06, 20:28
Precis som Hefaiston skriver så är det viktigt att tänka steget längre när man gör en status match. Visst är det kul att ha guldkort i mer än bara en allians. Men kommer du att flyga tillräckligt med Air Berlin för att behålla din status?

Med ditt EBG så kan du utan problem bli Club Carlson Gold (Radisson Blu, Park Inn etc), Best Western Dimond och många andra hotellkedjor (dock inte hos Scandic). Desutom så kan du som EBG bli Stix Platinum på livstid alltid bra om man hyr bil ofta.

MEN du ska verkligen tänka dig för då man i regel får status på 1 år och därefter så ska man tjäna in statusen på organisk väg.
#4 2015-05-06, 20:30
Ursprungligen postat av WLHS
Precis som Hefaiston skriver så är det viktigt att tänka steget längre när man gör en status match. Visst är det kul att ha guldkort i mer än bara en allians. Men kommer du att flyga tillräckligt med Air Berlin för att behålla din status?

Med ditt EBG så kan du utan problem bli Club Carlson Gold (Radisson Blu, Park Inn etc), Best Western Dimond och många andra hotellkedjor (dock inte hos Scandic). Desutom så kan du som EBG bli Stix Platinum på livstid alltid bra om man hyr bil ofta.

MEN du ska verkligen tänka dig för då man i regel får status på 1 år och därefter så ska man tjäna in statusen på organisk väg.



Det leder till funderingen, vad kan man faktiskt få för säg ett EBG eller EBD (vilket väl sannolikt hos Svenskar är några av dom mer vanliga statuskorten).

En match mot annat i *A kan ju förvisso vara okej om man har ett resemönster som gör det lättare att hålla status med det nya bolaget, men annars är det väl matchning till annan allians som är intressant.
#5 2015-05-06, 20:48
Ursprungligen postat av Hefaiston
Det leder till funderingen, vad kan man faktiskt få för säg ett EBG eller EBD (vilket väl sannolikt hos Svenskar är några av dom mer vanliga statuskorten).

En match mot annat i *A kan ju förvisso vara okej om man har ett resemönster som gör det lättare att hålla status med det nya bolaget, men annars är det väl matchning till annan allians som är intressant.


I princip så kan du få matcha ganska mycket på ett EBG/EBD även vissa *A bolag matchar inom *A. Och det är ju en fördel om man upptäcker att det är mer förmånligt att byta FFP. Troligen så kan man byta lite som man vill om man ber snällt.

Men det är ju som sagt främst mot andra allianser som det är intressant matcha. Men som jag skrev innan så måste jag ju sen hålla den matchade statusen genom att flyga. Nu är Air Berlin ganska generösa med förkvalificeringen. Desutom så verkar AB ha en hel del bra priser på resor med sin nya priskategori. Desutom så har AB ibland erbjudanden om dubbla-/trippla poäng vilket är kalas för att kunna hålla statusen med småpengar.
#6 2015-05-06, 20:58
Ursprungligen postat av WLHS
I princip så kan du få matcha ganska mycket på ett EBG/EBD även vissa *A bolag matchar inom *A. Och det är ju en fördel om man upptäcker att det är mer förmånligt att byta FFP. Troligen så kan man byta lite som man vill om man ber snällt.

Men det är ju som sagt främst mot andra allianser som det är intressant matcha. Men som jag skrev innan så måste jag ju sen hålla den matchade statusen genom att flyga. Nu är Air Berlin ganska generösa med förkvalificeringen. Desutom så verkar AB ha en hel del bra priser på resor med sin nya priskategori. Desutom så har AB ibland erbjudanden om dubbla-/trippla poäng vilket är kalas för att kunna hålla statusen med småpengar.


Jo AB verkar helt OK faktiskt. Framförallt om man betänker att oneworld gold ger bra förmåner även med många andra (AB för min egen del är inget vidare men typ BA, Cathay och Finnair hade jag gärna haft status med).

Så för redeem behöver man 50 000 miles, man får 40% bonus som Gold. Någon som vet i praktiken vad det innebär? Hur mycket får man ish för en cross the pond?
Har inte one world annan policy mot star också när det gäller codeshare. Har för mig att inom *A så är det booking carriers regler som gäller men inom OW är det operating carrier, eller var det tvärtom?
#7 2015-05-06, 21:22
Savoy
Ursprungligen postat av Hefaiston
Jo AB verkar helt OK faktiskt. Framförallt om man betänker att oneworld gold ger bra förmåner även med många andra (AB för min egen del är inget vidare men typ BA, Cathay och Finnair hade jag gärna haft status med).

Så för redeem behöver man 50 000 miles, man får 40% bonus som Gold. Någon som vet i praktiken vad det innebär? Hur mycket får man ish för en cross the pond?
Har inte one world annan policy mot star också när det gäller codeshare. Har för mig att inom *A så är det booking carriers regler som gäller men inom OW är det operating carrier, eller var det tvärtom?


Jag tog ABs status challenge från Flying Blue Gold, var inte så svårt att plocka 17 000 miles om man kan flyga mycket med just Air Berlin.

Som en tumregel oavsett avstånd skulle jag säga att du med guldstatus i bästa fall kan räkna med ca 20 miles per spenderad euro, eller för att uttrycka det lite enklare 1 miles för 50 öre. Det mesta jag har fått utan kampanj eller liknande är 6000 miles (varav 2000 guldbonus) för en biljett på 300 euro, Berlin-Stockholm tor med byte i Wien.

Tycker själv det är lättare att tjäna in med Air Berlin inom Europa, men om man inte flyger mycket just med det bolaget kan det bli kärvt.

Nu har dock poängen sänkts något på många sträckor är mitt intryck, men precis som WLHS antydde har iaf jag just nu ett erbjudande om trippla statusmiles på alla bokningar, vilket man får säga är ganska generöst. Ovanstående exempel med Wien hade då alltså givit hela 18 000 miles (men gör inte det längre för att grundintjäningen sänkts något).

För sällanflygare utan särskilt flygmönster anser jag att Flying Blue Gold (Air France/KLM i Skyteam) är lättast status att uppnå, på vissa sätt ännu lättare än Aegean. Går alltid att hitta billiga biljetter via Amsterdam eller Paris, blir då 4 segment på varje sådan resa och efter 8 sådana resor (32 segment) på ett år har man guldet (30 segment). Sedan kan man statusmatcha från det.