Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#6037 2024-01-01, 18:50
Merwinna
Ursprungligen postat av xituno
Start och landning är de mest kritiska faserna under flygningen, då flygplanet har låg fart och är nära maken. Om alla motorer sätts ur spel då är det kritiskt och leder ofta till en krasch.

Ett svenskt exempel finns med Gottröra-kraschen den 27 december 1991, då båda motorerna förstördes av is som lossnat från vingarna. Flygturen varade i 4 minuter och 8 sekunder. Alla överlevde kraschen.

Ett annat exempel är Hudson-kraschen den 15 januari 2009, då båda motorerna förstördes av stora fåglar. Flygturen varade ca 5 minuter. Alla överlevde vattenlandningen.

Om bara en motor slås ut är det oftast inge problem att landa normalt. Exempel: Thomson 263H från den 29 april 2007, där det finns en video på youtube som visar hela händelsen.

Om flygplanet är på högre höjd när alla motorer slås ut, går det ofta att landa. Några exempel är Gimli Glider från 23 juli 1983 och TACA Flight 110 från 24 maj 1988.


Att The Gimli Glider klarade sig berodde ju på extremt skickliga piloter! Samt att en av dem råkade till den gamla militära flygplatsen (som inte längre var en flygplats), där de landade. Det var en helt otrolig prestation, jag har sett spelfilmen om det. Rekommenderas, otroligt spännande trots att man vet slutet:

https://www.imdb.com/title/tt0113018/

...måste kolla om Mentour Pilot gjort en video om denna!
#6038 2024-02-20, 21:19
Tänkte på en sak gällande charterflyg. Ving tex.

1. Är det bra eller sämre piloter som anställs av charterföretagen?

2. Anses det i pilot branschen vara "fult" eller "fint" att vara exempelvis Ving-pilot? Strävar man efter att vara pilot hos Ving eller är det precis tvärtom att man nått botten då?

3. Har charterpiloterna bra och fina villkor i jämförelse med SAS, Norwegian, Lufthansa etc?

4. Är rutten Oslo - Mallorca något speciellt att flyga? Hur är landningsbanan i Palma?
#6039 2024-02-20, 22:27
ksv
Ursprungligen postat av Henke54
Tänkte på en sak gällande charterflyg. Ving tex.
1. Är det bra eller sämre piloter som anställs av charterföretagen?
Ingen skillnad.
Det är hög nivå på samtliga nordiska bolag.

Ursprungligen postat av Henke54
2. Anses det i pilot branschen vara "fult" eller "fint" att vara exempelvis Ving-pilot? Strävar man efter att vara pilot hos Ving eller är det precis tvärtom att man nått botten då?
Återigen egentligen ingen skillnad.
Det är få piloter som byter mellan bolagen.
De flesta på Ving-bolaget Sunclass har varit där länge och skulle inte drömma om att lämna för att gå vare sig till SAS eller något annat bolag.
Det är f.ö. ett gammalt skandinaviskt bolag som ursprungligen var SAS charterbolag Scanair, men som sedan dess bytt namn och ägare ett antal gånger.

Så ser det ofta ut i den branschen. Det svenska TUIfly var ursprungligen Transwedes charterdel från mitten 1980-talet.

Ursprungligen postat av Henke54
3. Har charterpiloterna bra och fina villkor i jämförelse med SAS, Norwegian, Lufthansa etc?
Många pilotavtal har försämrats sedan pandemin och jag har inte koll på hur Sunclass avtal ser ut men det är sannolikt bra mycket bättre villkor och löner där än på SAS. Fast det gäller förstås de flesta bolag.
Innan pandemin hade t.ex. svenska TUIfly 50 % högre löner än SAS (sett till livslön) och bättre arbetsvillkor.

Ursprungligen postat av Henke54
4. Är rutten Oslo - Mallorca något speciellt att flyga? Hur är landningsbanan i Palma?
Nej, inget speciellt alls.
Båda är stora flygplatser med dubbla långa banor.


För att svara på det du egentligen undrar över, så behöver du inte vara orolig.
Så länge du reser med etablerade bolag i västvärlden är flygsäkerheten den högsta tänkbara. Det spelar ingen roll om bolaget heter SAS, Sunclass, Norwegian eller Lufthansa.

Det du vill undvika är att resa med flygbolag i tredje världen.
#6040 2024-04-03, 00:20
peter_pung
Hur är det att flyga över Ryssland nu? Om man ska till Asien flyger ju exempelvis bolagen från Mellanöstern över Ryssland och jag hade velat testa A380 nån gång, då det aldrig har blivit av hittills.
#6041 2024-04-07, 13:46
johanjohan71
Ursprungligen postat av peter_pung
Hur är det att flyga över Ryssland nu? Om man ska till Asien flyger ju exempelvis bolagen från Mellanöstern över Ryssland och jag hade velat testa A380 nån gång, då det aldrig har blivit av hittills.

Såvitt jag vet är det bara kinesiska och andra flygbolag från Putinvänliga länder som använder ryskt luftrum idag.

De ryska bolagen har en minst sagt tveksam säkerhetsnivå som dessutom försämras för varje dag som går.

Personligen skulle jag inte välja en sådan resa men det är ju upp till var och en.
#6042 2024-04-07, 15:53
peter_pung
Ursprungligen postat av johanjohan71
Såvitt jag vet är det bara kinesiska och andra flygbolag från Putinvänliga länder som använder ryskt luftrum idag.

De ryska bolagen har en minst sagt tveksam säkerhetsnivå som dessutom försämras för varje dag som går.

Personligen skulle jag inte välja en sådan resa men det är ju upp till var och en.

Vad har du för anledning att undvika bolagen från Mellanöstern? Har flugit med Emitates och Qatar ett par gånger vardera och det har varit jättebra.
#6043 2024-04-08, 10:13
johanjohan71
Ursprungligen postat av peter_pung
Vad har du för anledning att undvika bolagen från Mellanöstern? Har flugit med Emitates och Qatar ett par gånger vardera och det har varit jättebra.

Emirates och Qatar erbjuder utan tvekan några av världens bästa flygprodukter.
Deras säkerhetsnivå är också av absolut högsta klass och jag har inte sagt att jag inte vill resa med dessa bolag.

På ett principiellt och politiskt plan är det något helt annat.
UAE och Qatar är länder och samhällen som befinner fjärran från våra demokratiska ideal och uppfattningar.
(Nu kom jag oavsiktligt lite off topic och ber om ursäkt för det!)

On topic igen så menade jag bara att jag personligen inte vill flyga med vare sig ryska bolag eller över ryskt luftrum av säkerhetsskäl.
#6044 2024-04-08, 21:38
peter_pung
Ursprungligen postat av johanjohan71
Emirates och Qatar erbjuder utan tvekan några av världens bästa flygprodukter.
Deras säkerhetsnivå är också av absolut högsta klass och jag har inte sagt att jag inte vill resa med dessa bolag.

På ett principiellt och politiskt plan är det något helt annat.
UAE och Qatar är länder och samhällen som befinner fjärran från våra demokratiska ideal och uppfattningar.
(Nu kom jag oavsiktligt lite off topic och ber om ursäkt för det!)

On topic igen så menade jag bara att jag personligen inte vill flyga med vare sig ryska bolag eller över ryskt luftrum av säkerhetsskäl.

Lite ambivalens i ditt inlägg, men kortfattat vill du inte flyga med dessa bolag av principiella skäl. Helt ok för mig, men min fråga var snarare om man bör undvika dessa av skälet att de flyger över Ryssland. Fördelen är att flygresan blir kortare och jag hade också gärna flugit med A380 nån gång, vilket jag aldrig har gjort. Men är som sagt tveksam just på grund av Ryssland.
#6045 2024-04-24, 20:45
PolkaStavar
Hej, min flygrädsla verkar ha blivit värre med åren, troligen för att jag i stort sett aldrig flyger, senaste utlandsresan var typ 2012. Har läst lite i tråden (mycket att läsa) och försöker hitta sätt att mildra min rädsla, finns det några bra knep? Sen undrar jag om det är mycket turbulens när/om man flyger över alperna?
#6046 2024-04-24, 21:45
DreamTwister
Ursprungligen postat av PolkaStavar
Hej, min flygrädsla verkar ha blivit värre med åren, troligen för att jag i stort sett aldrig flyger, senaste utlandsresan var typ 2012. Har läst lite i tråden (mycket att läsa) och försöker hitta sätt att mildra min rädsla, finns det några bra knep? Sen undrar jag om det är mycket turbulens när/om man flyger över alperna?

Numer flyger jag också bara några gånger per år, utan rädsla. Dom gånger jag flyger går färden ofta just över alperna och det är sällan turbulens; ibland, men inte ofta, kan det vara lite turbulens när man efter alperna kommit ner mot kusten till Medelhavet. Den brukar vara ganska mild och löses isf snabbt och ofta genom att flyget får byta höjd.
Så du bör nog tänka som i filmen: "jag är inte rädd", för det finns ingen anledning. Trafikflyget i västländer är oerhört säkert
#6047 2024-05-03, 15:29
Ezity
När jag sitter där i planet har jag alltid en dålig känsla. Jag tänker hela tiden att snart störtar vi. Flög 4 timmar till Rhodos för några år sen o hela tiden satt jag o hade katastroftankar vilket var väldigt jobbigt. Jag vet att flyg är det mest säkraste men kan ändå inte tänka bort dom tankarna.

Jag kommer nog flyga igen så jag kanske måste bara bita i det sura äpplet och acceptera att nu kommer jag vara rädd i några timmar
#6048 2024-05-03, 16:24
DreamTwister
Ursprungligen postat av Ezity
När jag sitter där i planet har jag alltid en dålig känsla. Jag tänker hela tiden att snart störtar vi. Flög 4 timmar till Rhodos för några år sen o hela tiden satt jag o hade katastroftankar vilket var väldigt jobbigt. Jag vet att flyg är det mest säkraste men kan ändå inte tänka bort dom tankarna.

Jag kommer nog flyga igen så jag kanske måste bara bita i det sura äpplet och acceptera att nu kommer jag vara rädd i några timmar

Det finns ju kurser för att mildra flygrädsla, en vän tog en sån för några år sen och säger att det faktiskt fungerade över förväntan