2009-04-27, 01:02
pilot
Överlevde flygningen till och från usa om än en väldigt jobbig sådan, dels för att det var väldigt trångt för mig och dels för att jag är mycket flygrädd. Vill inte dö i en flygkrasch, så nu har jag lite frågor.

-Varför var fasten-belt skylten påslagen hela vägen över atlanten på hemvägen nattetid? var det för att inte väcka sovande personer ifall det skulle bli oväder?
Händer ganska ofta att vi glömmer att stänga av lampan, ofta påminner flygvärdinnorna oss. Kan också vara att dom fått rapporter på ev. turbulens och tar det säkra före det osäkra, ibland får vi information om en massa turbulens men så är det som en varm kniv genom smör.

-Hur djupt sjunker man i luftgropar? Handlar det om en, två eller tiotals meter? Kan detta skada planet?

Så länge vi inte snackar om väldigt allvarlig turbulens så är den vanliga turbulensen man stöter på absolut inte farlig på något sätt. Vi tappar faktiskt inte alls mycket i höjd. Oftas inget alls, det är lite som danskar, skälls mer än det bits. Inget att oroa dig för.

-Hur kan vingdelarna som fälls upp vid inbromsning inte gå sönder? ser ut att vara fästa med små sletna muttrar :|

Muttrarna kostar massa massa massa tusenlappar styck. Då får dom inte gå sönder annars blir det för dyrt att laga

-Hur långt innan landningen fälls hjulen ner? Är det dem som låter eller är det vingarna?
På mitt bolag tar vi ner ställen mellan 7.5km till 9.3km innan (4-5 nm)
Det är både ställ och klaffar som låter.

-Om en huvudmotor går sönder, måste man inte styra planet åt motsatt håll för att hålla riktning?
Japp, om ena motorn på ena vingen går sönder så korrigerar vi det med sidorodret. Det är något vi tränar på en gång i halvåret.

-Hur lägger man resväskorna inuti planet? Prydligt och ordnat efter papper och vikt eller öser dom bara in dem? Fraktas det mer än bara väskor på 'vanliga' plan?
Dom staplas fint på varandra På mitt bolag tar vi ingen frakt utöver våra egna delar.

-Vad gör en pilot på sitt arbetspass när planet går auto? Hur stor tabu är det på att ta en tupplur?
Vi övervakar alla system, ägnar oss åt pappersarbete, pratar i radion, navigerar och flyger flygplanet genom auto piloten. Sen läser vi givetvis tidningen och ljuger om massa flygningar vi aldrig gjort och tjejer vi aldrig träffat

-Måste en pilot gå hos psykolog eller liknande för att kolla psyket så att det inte finns självmordstankar?
Många flygutbildningar kräver att du först genomgår flygpsykologisk utvärdering och många bolag har även sina psyktester. Oftast inte för att se om du är självmordsbenägen utan mer för att se om du har vad som krävs

-Hur arbetar planet väl på marken direkt efter landningen? Hur lång är bromssträckan?
Bromssträckan beroro väldigt mycket på hur mycket vi väger (hur fort vi landar) bankonditionen, vind och även om det lutar eller inte. Ibland måste vi även räkna på vissa grejer som är ur funktion på flygplanet som påverkar vår bromssträcka. Allt detta beräknar vi innan landning genom att gå in i våra fina tabeller och interpolera fram och tillbaks. Sen när vi väl landat så styr vi dels med sidorodret som även svänger lite på noshjulet. Sen har kaptenen en "ratt" som han kan köra planet på marken med.

-Hur snabb är accelerationen vid start?
F/m = a har jag för mig alltså det beror på vad vi väger och hur mycket vi öser på med motorerna. För att spara på motorernas livslängt brukar vi aldrig köra fullgas.

-Hur nära kan stora flygplan flyga varandra utan komplikationer?
Minsta avståndet är 1000ft i höjdled.

-Finns det nästan inga risker att man krockar med något i luften på högre marschhöjder?
Att krocka med ett annat flygplan händer ytterst sällan när det gäller stora kommersiella flygmaskiner. Det har hänt tyvärr. Men kontrollen på marken har stenkoll på oss (hoppas jag ) sen kan vi även se alla flygplan runt om oss på våra displayer. Skulle vi komma för nära så går ett system igång som heter TCAS. Den börjar genast skrika och ber ena planet att sjunka och andra att stiga.

-Hur mycket mer kostar first class? Det känns som ett måste.
Finns ingen first class på mitt bolag

-De som överlevt krascher, har många av dem suttit i first-class?
Spelar nog ingen roll vart du sitter

-Känns det om en blixt träffar planet?
Det kan lysa upp kabinen och smälla till.

-Om ett plan får fel över t.ex Atlanten och måste nödlanda, vad händer sedan? Ligga och dö i iskallt vatten? :'(
Dom som flyger över atlanten räknar hela tiden på att kunna nå en flygplats om en motor skulle dö. Skulle du nu nödlanda på vattnet så hade jag inte legat där som en idiot utan tatt mig upp på livbåten och väntat där på hjälp.

-När ett plan kraschar, vad dör man av? Eld/värme, ihoptryckt, eller vad?
Ingen aning skulle gissa på skallskador, eld och rök

hur kan man inte komma på något säkrare vid krasch, t.ex feta gummibollar som expanderar precis innan marken nås som tål värme/eld och hårda smällar? kanske en stor gummiboll runt planet eller skydd som täcker varje passagerare inne i planet.
ehm ?

-finns det någon information där överlevare talar ut?
Sök på air crash investigation på youtube vissa avsnitt har intervjuer med överlevande.

Det var nog allt.

eller just ja, efter en lång säker flygning och suverän landning vill jag bara springa fram och ge piloterna en fet kyss för att jag överlevde. skulle det uppskattas?!


Bara om du är en söt tjej