Minimum 6 månaders giltighetstid på passet?

5 juni 2008 16:14
Visningar: 129443
Hej,

Jag ska ut och resa i nästa helg, (vet inte vart vi ska) fick i dag veta att mitt pass måste vara giltigt i minst 6 månader*suck* mitt går ut i oktober. Jag är ganska besviken att man inte gick ut med den infon tidigare för då hade jag ju hunnit att fixa ett pass.
Men ska jaga upp till pass expeditionen när dom har öppnat på Måndag igen. Eller vet nån av er om det finns nån pass expedition som har öppet även under helgerna i stockholm området?

Men nu till den riktiga frågan, Vilka länder kräver att man måste ha ett pass som är giltigt i minst 6 månader?
Av Sierra
5 juni 2008 16:36
Skall du resa inom Europa är det inget tvång på 6-månaders giltighet. Giltigt pass under resan räcker. Inom Schengen behöver du inte ens ett pass om du har det nya nationella id-kortet. Pass är dock att föredra även inom Schengen.

Vad är då Schengen? (Informationen är hämtad från LFV, Luftfartsverket)

Schengensamarbetet brukar kallas för EU:s passunion. Länderna som är med i samarbetet har tagit bort personkontrollerna mellan sig. Schengenländerna samarbetar också om polisiära och rättsliga frågor, bland annat för att bekämpa internationell brottslighet.
22 av EU:s 27 medlemsländer ingår i Schengen samt även Island och Norge.

Schengensamarbetet ska underlätta den fria rörligheten inom EU.
Sedan tidigare deltar följande länder i samarbetet: Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Grekland, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Portugal, Spanien, Sverige, Tyskland och Österrike.

Den 21 december 2007 slopades även gränskontrollerna vid land- och sjögränser för de nio nya Schengenmedlemmarna: Estland, Lettland, Litauen, Malta, Polen, Slovakien, Slovenien, Tjeckien och Ungern. Den 30 mars 2008 försvinner också gränskontrollerna vid flygplatser för dessa länder.
Norge och Island ingår i Schengen genom ett särskilt avtal.

Några EU-länder ingår inte fullt ut:
Irland, Storbritannien, Cypern, Bulgarien och Rumänien ingår inte fullt ut i Schengensamarbetet. Cypern, Bulgarien och Rumänien förväntas dock gå med i Schengen. Schweiz, som inte är med i EU, förväntas också gå med i Schengen genom ett särskilt avtal.

Vid de så kallade inre gränserna, alltså gränserna mellan Schengenländerna, har länderna tagit bort personkontrollerna för resande. Detta gäller oavsett om resenären är medborgare i ett Schengenland eller inte. Människor i Schengenområdet kan röra sig fritt inom hela området. Samtidigt har kontrollen vid de yttre gränserna skärpts, det vill säga gränserna mot länder som inte deltar i samarbetet.

Svenskar med nationellt id-kort slipper pass
Trots att passkontrollerna är avskaffade måste den som reser inom Schengenområdet kunna visa att man har rätt att uppehålla sig där vid identitetskontroller. Sedan den 1 oktober 2005 behöver svenskar inte längre ha med sig passet. Då införde Sverige ett nytt nationellt id-kort som visar vilket medborgarskap man har.

Vilka länder utanför Europa som kräver 6-månaders giltighet har jag inte koll på men Thailand gör det i alla fall.
Minst 6 månaders giltighet gäller vid inresa.

Kolla med passpolisen på Arlanda flygplats om de kan hjälpa dig om du behöver nytt pass under helgen.
Av Orjan
5 juni 2008 18:55
Hej i princip gäller 6 månader så gott som i alla länder utanför Europa.
17 juli 2008 23:47
Hej,

Jag har en viktig fråga. Om man bara har typ uppehållstilstånd i Sverige då Och passet har mindre än 6månader,dvs typ 5 månader. Går det bra att åka till grekland med det passet eller? Vi hinner inte förnya passet och vi kommer att åka om några dagar :( :( :( :( :(

Jag är tacksam om nån kan ställa upp att svara på den frågan.

majl:
(Logga in för att se e-postadress)

Mvh Greece
Av Amerita
18 juli 2008 10:19
Vad det gäller uppehållstillstånd i Sverige så ska det finnas info på visumet om det gäller endast Sverige eller även andra delar av Europa (antagligen Schengen där med) annars får du ringa ambassaden det land personen kommer ifrån och kolla. Där gäller nog giltigt pass oavsett resa inom eller utom Schengen.
18 juli 2008 13:51
Knappast polisens eller resebyråns uppgift att gå ut med information att man behöver giltigt pass men en viss tid kvar.
En lösning som man kan göra om man inte hinner att skaffa ett nytt pass är skaffa ett provisoriskt pass hos polisen på tex Arlanda och liknande.
En annan viktig detalj är att passet ska vara i fint skick annars så kan det bli problem att komma ut eller in i vissa länder.

Mvh Daniel
Citerat från angelinna:
Hej,

Jag ska ut och resa i nästa helg, (vet inte vart vi ska) fick i dag veta att mitt pass måste vara giltigt i minst 6 månader*suck* mitt går ut i oktober. Jag är ganska besviken att man inte gick ut med den infon tidigare för då hade jag ju hunnit att fixa ett pass.
Men ska jaga upp till pass expeditionen när dom har öppnat på Måndag igen. Eller vet nån av er om det finns nån pass expedition som har öppet även under helgerna i stockholms området?

Men nu till den riktiga frågan, Vilka länder kräver att man måste ha ett pass som är giltigt i minst 6 månader?
Av Lucas2-
18 juli 2008 20:21
I alla fall tre av passexpeditionerna i Stockholm har lördagsöppet 9-14, Kungsholmen( Bergsgatan 48),Sollentuna och Flemingsberg. Adresser till de sistnämnda kan du säkert hitta via tfn-katalog eller liknande. Måndagen är värsta dagen att söka pass på!
23 juli 2008 19:28
Jag håller med helt och fullt Macgunne. Jag kunde inte ha sagt det bättre själv faktiskt. Det är ens egna ansvar att ta reda på vad som krävs innan man reser till ett annat land. Visum, passets giltighetstid, vaccinationer e t c. Är man osäkert så ta reda på fakta så slipper du problem senare!!!
//Gabriel
Av Lucas2-
24 juli 2008 01:06
Citerat från latinpower:
Jag håller med helt och fullt Macgunne. Jag kunde inte ha sagt det bättre själv faktiskt. Det är ens egna ansvar att ta reda på vad som krävs innan man reser till ett annat land. Visum, passets giltighetstid, vaccinationer e t c. Är man osäkert så ta reda på fakta så slipper du problem senare!!!
//Gabriel
Vad skall man ha resebyrån till om man inte får hjälp med det praktiska som krävs för att resan skall bli av? Det verkar inte speciellt seriöst att sälja biljetter till någon som sedan missar sin resa på grund av bristande kunskaper. Ok att man skall ta reda på saker och ting när man själv fixar sin resa, men till resebyrån vänder sig den som inte är så van resenär och då skall man inte bli pålurad en resa, som man sedan inte kan utnyttja bara för att ingen berättat att man måste ha visum till det landet.
30 juli 2008 00:52
Citerat från Lucas2:
Vad skall man ha resebyrån till om man inte får hjälp med det praktiska som krävs för att resan skall bli av? Det verkar inte speciellt seriöst att sälja biljetter till någon som sedan missar sin resa på grund av bristande kunskaper. Ok att man skall ta reda på saker och ting när man själv fixar sin resa, men till resebyrån vänder sig den som inte är så van resenär och då skall man inte bli pålurad en resa, som man sedan inte kan utnyttja bara för att ingen berättat att man måste ha visum till det landet.

Resebyrån är en mellanhand mellan flygbolagen och dig, de ger oerhört mycket information om både det ena och det andra. Det ligger ändå på resenären att se till att han har allt som krävs innan avresa. Sedan så klart är det skillnad på en van resenär och en som aldrig reser. Men den som reser för första gången kan ju berätta det så kan resebyrån ge mer information... eller hur?! Kommunikation är viktigt.
Den som är resvan och vill spara pengar kan enkelt köpa sin flygbiljett direkt på nätet samt informerar sig själv om vad som gäller på vald destination.
//Gabriel