Enligt siffror från Naturvårdsverket låg utsläppen för inrikesflyg i Sverige 2016 på 553 000 ton koldioxidekvivalenter, alltså de växthusgaser som bidrar till den globala uppvärmningen.
LÄS MER: Världsmästaren väljer bort flyget – av miljöskäl
Den populära flygsträckan Stockholm - Göteborg, stod för en knapp tredje del av dessa, runt 174 000 ton.
Enligt Dagens ETC/ ETC Göteborg skulle motsvarande antal passagerarresor med tåg i stället endast ha genererat 1,3 ton av samma växthusgaser.
– Det här är en viktig siffra som visar att det är en stor klimatpåverkan från flygandet mellan Stockholm och Göteborg, säger Jörgen Larsson, forskare på institutionen för rymd-, geo- och miljövetenskap, samt fysisk resursteori på Chalmers, till ETC.
Enligt statistik från Swedavia flög förra året 1,3 miljoner passagerare från Göteborg till eller från någon av Stockholms två flygplatser, Arlanda eller Bromma.
Flygbolagen krossar miljömålen
I huvudsak är det tre flygbolag som trafikerar sträckan: SAS, BRA och Norwegian.
Inberäknat i kalkylen är också bilresor till flygplatserna och flygplanens eventuella väntetid i luften.
Får tågresornas beräkning har man tittat på resor från den ena stadens centralstation till den andra.
LÄS MER: Svenska företagen som trotsar negativa trenden
Forskaren Jörgen Larsson menar att det finns möjligheter att göra förändringar i klimatutsläppen.
– När det gäller resor mellan Stockholm och Göteborg är det ovanligt enkelt att minska de utsläppen jättemycket genom att gå över till tåg, säger Jörgen Larsson till ETC.