Niue - kannibalön som blev wifi nation

Den lilla ön Niue i Stilla havet kallar sig världens första wifi nation. Ett land där alla har gratis internet. Det är en bra story, men i verkligheten fungerar varken mobiltelefoner eller internet här. Faktum är att det finns få platser i världen där man är så avstängd från omvärlden som på just Niue.

Lokalbefolkningen kallar ön för Stenen, The Rock, då Niue även är en av världens största korallöar. Den upptäcktes 1774 av kapten James Cook, som då gav den namnet "Savage Island". Ett namn som lokalbefolkningen aldrig uppskattat. Det blev inte heller bättre av att namnet "savage" kunde betyda både vilde och kannibal på niueanska, då de använder samma ord för dessa.

I Sverige är Niue mest kända för sin nationella toppdomänen. Många svenskar känner till .nu-domänen, men färre har hört talas om öriket bakom. Det är även genom domänförsäljningen som Niue lyckades bli världens första och enda land med gratis internet. Etablerade medier som BBC rapporterade 2003 att såväl turister som lokalbefolkning numera erbjöds gratis internet. Hela ön var uppkopplade mot ett trådlöst nätverk. Det var en bra story, men ingen kontrollerade ifall det stämde.

Niue saknar reguljära båtförbindelser, och även om det i praktiken går att segla till Niue - när det inte är cyklonsäsong - så väljer de flesta ändå att flyga. Det går ett flyg i veckan. Resan mellan Auckland och Niue tar knappt fyra timmar, men på den tiden hinner man även korsa datumgränsen. Det är 23 timmars tidsskillnad mellan Nya Zeeland och Niue. När jag stiger av flygplanet på Niue International Airport så har jag rest tillbaka i tiden. Jag lämnade Auckland på lördagmorgonen och anlände till Niue en dag tidigare, på fredagen.

Niue är ingen självständig stat, utan en autonom ö associerad till Nya Zeeland. De har egen regering och egna lagar, samtidigt som invånarna här även är nyzeeländska medborgare. Lokalbefolkningen får flytta till Nya Zeeland om de vill, medan invånarna på Nya Zeeland inte får flytta till Niue. Enbart personer som är födda här, eller fått speciellt tillstånd, är välkomna att bosätta sig.

Wifi Nation

Man åker inte till platser som Niue för att surfa på internet eller skicka SMS. Men när ett land gjort sig så pass kända för att ligga i framkanten på dessa områden, ville jag ändå undersöka hur bra det fungerade. Det visar sig vara enkelt. Signalen är död. Ingen mobilsignal. Inga trådlösa nät för internet. Det är helt dött! Samma sak dagen efter, och dagen efter, och dagen efter. Jag reser runt hela ön - det tar ändå bara några timmar - och ingenstans finns det någon signal. Jag träffar några ansvariga tekniker.

- Jo, vi jobbar på problemet. Det är lite bekymmer just nu.
- Men det har ju inte fungerat någon gång.
- Imorse fungerade det väl ett tag?
- Det fungerade inte imorse.
- Okej. Jaha. Ehh. Vi har en del bekymmer.
- Det här med Wifi Nation. Uppkopplad hela tiden. Hur är det med det?
- Jo. Vi är uppkopplade hela tiden.
- Men det fungerar ju inte. Det finns ju ingen signal.
- Inte nu.
- Brukar det vara så här?
- Ehh. Joo. Det är ganska vanligt faktiskt.

Jag tycker verkligen inte att detta är ett problem. Det är mer underhållande. Jag befinner mig helt isolerad från omvärlden. Vill jag skicka SMS, e-post eller ringa så är det omöjligt. Det spelar ingen roll hur mycket pengar jag erbjuder. Landet är helt avstängt från omvärlden.





Det ska tydligen finnas något annat SIM-kort som har fungerande mobilnät. Jag behöver inte ringa, men frågar om det fungerar. De rullar med ögonen och ler. Befolkningen i Niue är genomgående mycket sympatisk. Det spelar ingen roll att saker inte fungerar. Faktum är att det mesta funkar riktigt bra i Niue. Det är få länder kring Stilla havet där det fungerar så bra som här. Det är dessutom rent, och befolkningen är glad över sin ö.

Sevärdheter

Niue har inte många sevärdheter, men det finns ett par. Den utan tvekan populäraste sevärdheten är knölvalarna. Niue är en av få platser i världen där man har möjligheten att simma med knölvalar. Detta förutsätter att det finns några valar att simma med. De är normalt i Niue mellan juli och oktober, men på senare år har de synts allt mer sällan. Det finns inga garantier för att man kommer att få se några valar.

De som inte har möjligheten att simma med valar kan istället simma med delfiner. Dessa syns ofta runt ön. Varje morgon under min vistelse, vaknade jag med en kopp kaffe och en grupp delfiner som hoppade framför mig ute i havet.



De som vill simma med dem rekommenderas att boka en tid i början av sin vistelse. Orsaken är att det inte är ovanligt att utflykter avbokas pga dåliga väderförhållanden. När vågorna är för höga anses det för farligt.

När det kommer till fastlandet finns det enligt turistbyrån - jo, det finns faktiskt en sådan - ett tiotal sevärdheter. Den mest imponerande är klyftan Toga på östkusten. Detta är en sevärdhet som alla som besöker Niue bör se.

Cirka 4 km norr om Hakupu finns en liten parkeringsplats, samt en mindre stig på högersidan. Detta är troligtvis den vackraste vandringsleden på hela ön. Under 30 minuter vandrar du först genom en oförstörd tropisk djungel som växer på fossil korall. En miljö geologiskt unik för Niue, och som inte finns på någon annan plats i världen.

När leden närmar dig havet ändras landskapet, och till slut finns det bara korall kvar. Det ser ut som om någon lagt ut miljontals med rakblad. Det är på dessa vassa koralltinnar vandringen nu fortsätter i ytterligare 10 minuter. Vandringen avslutas framför en brant trästege. När man klättrat ner de 32 stegen hamnar man i vad som skulle kunna beskrivas som paradiset. Här nere i bergsklyftan finns en strand, men utan vatten. Det växer kokospalmer överallt, men hur de överlever är ett obesvarat mysterium. I en grotta kan man se havet längre bort. Hur vågorna aggressivt slår mot ön.






För de som vill simma eller snorkla rekommenderas sevärdheterna Limu och Matapa i den norra delen av ön. Niue har inte mycket till stränder, men det finns ett par riktigt spektakulära platser ifall man vill bada. Dessa två hör till de bättre.

I norra delen ligger även Uluvehi. En av de mer lättillgängliga sevärdheterna på Niue. Platsen är främst känd för att det var här som kristendomen 1846 kom till Niue. Det var även här som peruanska slavhandlare 1863 hämtade 109 unga pojkar från ön. Uluvehi är värt ett besök, om inte annat för sin spektakulära utsikt.

Lokalt körkort

Niue saknar offentliga transportmedel. Det finns inget underlag för några lokala bussar, och de som bor här har alla egna bilar. Den som vill se Niue rekommenderas därför att hyra en bil under vistelsen. Men för att få köra bil på Niue krävs det att man har ett lokalt körkort.

Ett lokalt körkort är i teorin enkelt att få utfärdat. Man besöker polisstationen, visar upp sitt körkort, betalar 10 nyzeeländska dollar, och sedan är allt klart. I praktiken visade det sig att det inte riktigt var så enkelt.

Hyrbilen skaffade jag redan på flygplatsen. Där berättade man var bilen stod. Bilnycklarna satt kvar i bilen. På Niue finns inga biltjuvar. Jag åkte sedan till polisstationen för att hämta upp mitt obligatoriska körkort. Men de som hanterade körkorten var inte där. Polisen frågade om jag kunde komma tillbaka imorgon istället. Inga problem.

Jag blev informerad att jag kunde köra bilen under tiden, trots att jag inte hade något lokalt körkort. Dagen efter var de som hanterade körkorten inte där heller. De frågade om jag kunde komma tillbaka.

Senare samma eftermiddag var inte polisen där heller. Inte heller dagen efter. Eller dagen efter det. Men två timmar innan jag skulle flyga därifrån träffade jag till slut en polis som kunde ordna ett körkort.

- Men kom tillbaka imorgon. Vår skrivare är trasig nu.
- Jag är inte här imorgon. Jag flyger härifrån senare i eftermiddag.
- Ehh. Om du betalar 10 dollar så skickar vi körkortet till dig med posten.

Jag gav polisen 10 dollar. Något körkort skickades aldrig. Det hade jag inte förväntat mig. Men det var värt ett försök.

Niues bästa hamburgare

Det är söndag, och jag rekommenderas äta lunch på Washaway Café.
- Pröva speciellt hamburgaren. Den är riktigt god. Niues bästa.
Att det inte finns några andra alternativ nämner ingen. Det är söndag, och då är alla andra restauranger på Niue stängda. Med undantag för Niues enda hotell, Matavai, där de också erbjuder mat.

Washaway Café är bara öppet på söndagar, och de serverar endast hamburgare. Samt öl och läsk. Restaurangen ligger vid stranden, längst ner på Niues sydvästra kust. Det är bara lokalbefolkningen som badar.



Man beställer genom att berätta för ägaren vad man vill äta. Sedan skriver man ner ordern själv i ett anteckningsblock. Man hämtar det man vill dricka från kylen, och skriver efteråt ner det i blocket. Vill man ha mer att dricka, så är det bara att hämta och skriva ner i blocket. När man vill betala ger man anteckningsblocket till ägaren, som då informerar om hur mycket man är skyldig.

Hamburgaren var god, och jag gillade Washaway Café som helhet. Trevlig personal och bra läge. De har dessutom Niues bästa hamburgare. Vilket kanske inte är så konstigt, då jag inte såg någon annan som serverade hamburgare på Niue.

Inga turister

Niue har nästan inga turister, och de som väl kommer hit är nästan alla från Nya Zeeland. Niue har bara ett hotell. Men det finns även ett par enklare motell på ön. Så varför så få turister?

En av orsakerna är det geografiska läget. Den enda möjligheten att komma till Niue är via Auckland i Nya Zeeland. För många är Nya Zeeland en drömresa, och vill man se Nya Zeeland krävs det åtminstone tre veckor. Nya Zeeland är fantastiskt vackert. Det finns massor att se, och skillnaden mellan norra och södra ön är enorm. Att stanna kortare tid i Nya Zeeland för att istället besöka Niue är även enligt mig ett felaktigt beslut.

En annan orsak är att Niue saknar stränder. Många förknippar säkert Söderhavet med vita sandstränder. Verkligheten är annorlunda i de flesta länderna i denna del av världen. Några av dem kompencerar det genom att låta internationella hotellkedjor bygga exklusiva resorts med overwater bungalows. Dessa platser är bra för turister som vill ha semester och avkoppling. Men det finns också platser som har just dessa vita sandstränder. Därför är det inte ovanligt att de som bokar en rundresa till Nya Zeeland erbjuds att även lägga till en vecka på Cooköarna.

Niue har få turister, och trivs med detta. De har inga ambitioner om att bli ett stort och populät turistmål. Lokalbefolkningen är trevlig, men något avvaktande. I vissa önationer är invånarna nyfikna, men i Niue håller man sig mest för sig själva. Samtidigt, när man frågar om hjälp så blir man alltid trevligt bemött.

Niue tillhör Polynesien. Länderna inom denna etnografiska region skiljer sig stort, och Niue utmärker sig här på ett positivt sätt. Det finns en ständigt positiv känsla var man än går. Befolkningen är glada. De är stolta över sin ö, och det finns skyltar om att inte slänga skräp i naturen. Invånarna vill att ön ska vara ren, och Niue är rent. Den renaste ön jag någonsin besökt i denna del av världen.

Inga inkomster, snart ingen lokalbefolkning

Oavsett hur mycket lokalbefolkningen älskar sin ö, så stannar tyvärr allt färre kvar här. Utflyttningen till främst Nya Zeeland har pågått under lång tid. Niue har på 40 år tappat närmare 80 procent av sin befolkning, och har idag cirka 1 200 invånare. Att jämföra med Nya Zeeland där det bor över 20 000 från Niue, eller Australien där det bor ytterligare 500. En mycket liten del av Niues befolkning bor idag kvar på ön.




I en tid där världen hotas av problem genom överbefolkning, har Niue det motsatta. De vill behålla sin kultur och självständighet, men möjligheterna till att kunna försörja sig är högst begränsade. De ger ut frimärken och säljer domänadresser, men inkomsterna täcker inte ens närheten av alla kostnader. Niue överlever idag genom bidrag från Nya Zeeland. Cirka 107 miljoner kronor om året, vilket är närmare 9 000 kronor per invånare. I Nya Zeeland anser vissa att bidragen till Niue bör upphöra, eller åtminstone minskas. Samtidigt som Niue gör sitt bästa för att bli självförsörjande.

Regeringen i Niue förhandlar om att sälja casinolicenser, och erbjöds för några år sedan att börja sälja pass till sydkoreaner. Detta blev aldrig verklighet eftersom Niue saknar egna pass. Däremot hyrde man under en tid ut telefonlinjer. Niue har inga riktnummer, så alla nummer börjar med landskoden 683, följt av endast fyra siffror. När någon ringde dessa nummer från exempelvis Sverige trodde många att det var ett lokalt nummer. I själva verket delade företagen och telebolaget i Niue på pengarna. Telebolaget dirigerade om trafiken, och skickade den sedan tillbaka till hemlandet. Inte sällan till ett nummer kopplat till virusangrepp, pornografisk verksamhet eller ren modemkapning. Niue fanns under en tid även med på listan över länder som sysslade med penningtvätt.

Att få lönsamhet i Niue har visat sig vara svårt. I en situation där Niue kämpar för att överleva är det därför kanske inte konstigt att saker ibland går fel. Niue upplevs, till skillnad från många önationer i dess närhet, faktiskt som allt annat än korrumperat. Det samlade intrycket härifrån är istället positivt. En isolerad ö i en förhållandevis orörd och opåverkad del av Söderhavet. En lättsam livsstil där kycklingar strövar fritt längs vägarna, och där du ständigt möts med ett leende.

Niue är kannibalön som blev wifi nation, men som saknar både wifi och internet. Här finns inga bankomater eller storstäder. Det finns ett fåtal turister, och en ständigt minskande lokalbefolkning. Niue är platsen för de som vill koppla ner, och testa livet utan internet. På en isolerad ö i Söderhavet.