Hitta diskussioner med liknande innehåll

Flygplan Airbus 330-200

#1 2004-07-17, 13:19
Harry_
ska till Thailand med Airbus 330-200 Royalclas
några bilder på hur Royalclas ser ut ??

Flög med Britannia Airway Royalclas "premium" tidigare iår men största skilnaden var nog mat o dryck





http://www.mytravelairshop.se/index.asp?url=http%3A//www.mytravelairshop...
#2 2004-07-17, 22:52
Air Express
http://www.airliners.net/open.file/581104/L/

Det är inte från skandinavien du reser ifrån? A-332 flyger inte härifrån.
#3 2004-07-18, 01:21
Harry_
Ursprungligen postat av Air Express
http://www.airliners.net/open.file/581104/L/

Det är inte från skandinavien du reser ifrån? A-332 flyger inte härifrån.



Airbus 330-200

från Arlanda
#4 2004-07-18, 14:28
blau
#5 2004-07-18, 15:20
Air Express
Ursprungligen postat av Harry_
Airbus 330-200

från Arlanda


Med charter?!
Då har du ingenting att förvänta dig om du är ute efter riktigt mycket plats. Kabinen är inredd som SAS Economy Extra och jag tycker den är lite trång. Visst, man får alkohol och snacks gratis. Lyxmenyn dom skriver om är inte särskilt lyxig, lax med äcklig sås är vad man brukar få. Lite bättre än vanlig chartermat men dock sämre än SAS economy class mat.

Jag vill verkligen inte låta pesimistisk men det är inte som dom beskriver det.


Ursprungligen postat av blau


Som vanligt en hel del faktafel. Aftonbladet och Expressen överdriver allt. Ett noshjul utanför bankanten beskrevs som en hemsk olycka.
#6 2004-07-18, 17:22
ksv
Ursprungligen postat av Harry_
ska till Thailand med Airbus 330-200 Royalclas
några bilder på hur Royalclas ser ut ??

Flög med Britannia Airway Royalclas "premium" tidigare iår men största skilnaden var nog mat o dryck
http://www.mytravelairshop.se/index.asp?url=http%3A//www.mytravelairshop.se/shop/seating/index.asp
Skillnaden är även att du har mer utrymme.

Om det är Mytravel du ska resa med så antar jag att det motsvarar Britannias premium class på 767:an.

Ursprungligen postat av blau
DN har en lite bättre artikel (även om rubriksättningen är löjlig): http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=288480&previousRe...

Det framgår inte riktigt vad som skulle vara det felaktiga. Skulle isf vara om piloterna visste om att man skulle anlända till Arlanda med för lite bränsle och inte mellanlande innan. Fast något sådant antyder inte artikeln.
#7 2004-07-18, 23:46
-jOE!
Flyger du med Thai Airways? Dom har nyligen gjort om i sina klasser, mer för pengarna alltså.

Kolla http://www.thaiairways.se för mer info!
#8 2004-07-18, 23:50
Harry_
Ursprungligen postat av -jOE!
Flyger du med Thai Airways? Dom har nyligen gjort om i sina klasser, mer för pengarna alltså.

Kolla http://www.thaiairways.se för mer info!


några jag känner flög med Thai Airways
http://www.thaiairways.se/under1.htm
fick betala 30000:-/pers

jag flyger med
Always
#9 2004-07-19, 00:33
Air Express
Ursprungligen postat av ksv
Skillnaden är även att du har mer utrymme.

Om det är Mytravel du ska resa med så antar jag att det motsvarar Britannias premium class på 767:an.


Det stämmer inte. Premium class hos Britannia motsvarar SAS longhaul Economy medan MyTravels "lyxklass" motsvarar SAS longhaul Economy Extra.

Ursprungligen postat av Harry_
några jag känner flög med Thai Airways
http://www.thaiairways.se/under1.htm
fick betala 30000:-/pers

jag flyger med
Always


Men kan inte flyga med Always. Always är en charterarrangör som beställer flygtjänsten av ett flygbolag.

30000 kr är priset för Business class, inget konstigt med det.
#10 2004-07-19, 05:32
ksv
Ursprungligen postat av Air Express
Det stämmer inte. Premium class hos Britannia motsvarar SAS longhaul Economy medan MyTravels "lyxklass" motsvarar SAS longhaul Economy Extra.
Det var som sagt, bara ett antagande.
Berätta gärna för en som inte är lika insatt i den delen, vad skillnaden är mellan "longhaul Economy" och "longhaul Economy Extra".

Men motsvarar det verkligen något av SAS service upplägg? Jag har lite svårt att känna mig helt övertygad om att det är rimligt att jämföra dessa tjänster mellan SAS och ovan nämnda charterbolag.
#11 2004-07-19, 11:17
Krungthep
Ursprungligen postat av ksv
Det var som sagt, bara ett antagande.
Berätta gärna för en som inte är lika insatt i den delen, vad skillnaden är mellan "longhaul Economy" och "longhaul Economy Extra".

Men motsvarar det verkligen något av SAS service upplägg? Jag har lite svårt att känna mig helt övertygad om att det är rimligt att jämföra dessa tjänster mellan SAS och ovan nämnda charterbolag.


För det första ska man inte skriva SAS och service i samma mening, det hör liksom inte ihop

Mycket handlar om vilken "pitch" man har mellan stolarna, normalt i ekonomi hos reguljärbolagen är 31-33 tum. Runt 40 tum i business och 50+ i first.

Economy extra är något SAS har infört där man sitter i bättre stolar med större pitch men har samma mat och service som i ekonomi.

Charterbolagen proppar in så många stolar som möjligt, bland annat så sätter man gärna 5 stolar i bredd i mittenraden. Man får inte vara bredarschlad alltså...

I samma storlek på flygplanskroppen som SAS har och plockar in 253 pax i stoppar charterbolagen (MyTravel?) in 411. Thai tar in mellan 389 och 405 i sina jumbos.
#12 2004-07-19, 14:07
Air Express
Ursprungligen postat av Krungthep
För det första ska man inte skriva SAS och service i samma mening, det hör liksom inte ihop

Mycket handlar om vilken "pitch" man har mellan stolarna, normalt i ekonomi hos reguljärbolagen är 31-33 tum. Runt 40 tum i business och 50+ i first.


Stämmer inte heller. SAS har en mycket bra service på longhaul. Du kanske inte reser tillräckligt ofta för att veta exakt?

Economy brukar vara 30-34 tum, business brukar dock vara runt 50 och first över 80 tum. First class är som en bäddfåtölj som du kan göra en riktigt lång och plan säng utav.


Ursprungligen postat av ksv
Det var som sagt, bara ett antagande.
Berätta gärna för en som inte är lika insatt i den delen, vad skillnaden är mellan "longhaul Economy" och "longhaul Economy Extra".

Men motsvarar det verkligen något av SAS service upplägg? Jag har lite svårt att känna mig helt övertygad om att det är rimligt att jämföra dessa tjänster mellan SAS och ovan nämnda charterbolag.


Economy Extra är en del av ekonomiklassen som utrustas med något bättre säten och ungefär 10 cm mer benutrymme. Servicen är precis likadan som i Economy.

Charter motsvarar aldrig reguljärbolagens servicenivå. När jag jämförde så menade bara bekvämligheten.