"Bekvämaste" flygbolaget över atlanten

#1 2011-09-30, 21:32
aabbccdd
Hej på er

Ska till San Francisco inom en snar framtid och funderat lite på vilket flygbolag som bör väljas. Kommer åka economy och listar nedan några flygbolag och flygplansmodeller på den längsta biten inom samma prisgrupp. Vad är era erfarenheter av respektive flygplansmodell eller bolag? Jag är självklart ute efter det alternativ som ni anser är minst odrägligt och jag kan tillägga att jag är något längre än medel så komforten är prioritet ett, även om inputs på mat och annat uppskattas.

1
Dit:United
Boeing 777-200
Hem: United
Boeing 777-200
2
Dit:Lufthansa
Airbus A340
Hem: Continental
CO1739 Boeing 737 och CO68 Boeing 757-300
3
Dit:Lufthansa
LH458 Airbus A340
Hem:United
UA930 Boeing 777-200
4
Dit:Continental
CO69 Boeing 752 och CO1172 Boeing 757
Hem:Swiss International Air Lines
LX39 Airbus A340-300
5
Dit: Lufthansa
LH458 Airbus a340-600
Hem: Lufthansa
LH459 Airbus a340-600
6
Dit:British airways
BA287 Boeing 747-400
Hem:Air Canada
AC845 Airbus a330-300

Tack på förhand
#2 2011-09-30, 21:43
svampdamp
Skulle nog valt lufthansas A340-kärror.
#3 2011-09-30, 21:48
Tjaeng
Ursprungligen postat av svampdamp
Skulle nog valt lufthansas A340-kärror.


Kan ev. vara viss skillnad på A340 inom Lufthansa då de har så j*vla många (ca 25 vardera 340-300 och 340-600). Men jag håller med dig, utav de listade alternativen verkar följande vara bäst för ekonomiklass:

5
Dit: Lufthansa
LH458 Airbus a340-600
Hem: Lufthansa
LH459 Airbus a340-600

LH458/569 verkar dessutom vara T7F München, vars flygplats är bestämt trevligare än Heathrow och Frankfurt, som de övriga alternativen (utom Swiss International Airlines) innebär.
#4 2011-09-30, 21:56
Mula
Jag skulle nog välja BA både dit och hem, även om det innebär att man måste passera LHR. Jag vet dock inte vilken slags itinerary du har fått ihop där du tar BA ena vägen och Air canada andra vägen, de är ju inte med i samma allians...
Jag har inte flugit Air Canada själv men de ska vara riktigt bra. Dock måste du ju flyga SF-vancouver-frankfurt-stockholm då, vilket förlänger restiden avsevärt.
#5 2011-09-30, 22:13
Goriot
Kolla här:

Skytrax

10 bästa bolagen worldwide i Y-klass:
http://www.airlinequality.com/Experience/bestYclass_seats.htm

För USA skulle jag välja British Airways till SFO.
Dom är är att lita på.
http://www.youtube.com/watch?v=xCXm0E-aPtc
Du byter i samma terminal, T5, så inget terminalbyte.
#6 2011-10-01, 09:23
kexxcream
Utan tvekan Lufthansa, dit och hem. Undvik United så gott som det går.
#7 2011-10-01, 09:41
Rigor Mortis
Personligen väljer jag helst Lufthansa över Atlanten då utbudet av flighter är bra och hela upplägget känns väldigt fräscht.
#8 2011-10-01, 14:14
Tjaeng
Om komforten är det viktiga kan det ju vara värt att ta en titt på byte på ostkusten istället för direktflyg till SFO. Att sitta transatlantiskt+transkontinentalt i ekonomiklass på en enda lång sträcka kan inte vara särskilt kul. Byte på EWR/JFK med United eller ATL med Delta är väl de som står närmast tillhands.
#9 2011-10-01, 17:50
aabbccdd
Tack för alla svar!
Jag var själv inne på Lufthansa så det blir nog så det slutar.
En sista fråga, någon som åkt Airbus A380 med Lufthansa? Jag såg nämligen att den fanns tillgänglig för nån extra tusenlapp och det jag undrar är om den är bekvämare än nämnda a340 som det annars blir?
#10 2011-10-01, 18:04
Tjaeng
Ursprungligen postat av aabbccdd
Tack för alla svar!
Jag var själv inne på Lufthansa så det blir nog så det slutar.
En sista fråga, någon som åkt Airbus A380 med Lufthansa? Jag såg nämligen att den fanns tillgänglig för nån extra tusenlapp och det jag undrar är om den är bekvämare än nämnda a340 som det annars blir?


A380-planen är nyare, i övrigt ska det vara samma standard som på A340-600. Grejen är dock den att A340 har 2-4-2 medan A380 har 3-3-3 i kabinkonfiguration. Beroende på hur många ni är kan det ena vara att föredra framför det andra. Nån extra tusenlapp för A380 är det nog inte värt såvida du inte är flygnörd. Oavsett vad är det bra att försöka knipa eftertraktade säten vid nödutgång och bulkhead, i vissa fall kan man ha turen att få nästan obegränsat med benutrymme tack vare detta. Och undvik för guds skull de bakersta raderna. Planets form gör att utrymmet blir ännu mer komprimerat där.
#11 2011-10-01, 19:38
Instämmer också i hyllningskören till Lufthansa, särskilt om det är byte i München.
#12 2011-10-03, 18:59
dunka-ARN
Lufthansa, alla dagar i veckan. Instämmer på att München är en grym flygplats och att a346an är en grym kärra. Men skulle lätt lägga till en tusing extra för a380n. Vad du än flyger, välj för guds skull inte ngt amerikanskt bolag med risk att hamna i en trång b757 till EWR eller ORD och sedan en gammal b737 på en osexig amerikansk inrikesflight, fyfan skulle knappt flyga den sträckan gratis. Oavsett vad som står finns alltid risk för ombokningar och omdirigeringar av flygplan. Med Lufthansa till SFO från FRA/MUC går det endast nya plan, d.v.s. a346/a380. Som sagt Lufthansa - There's no better way to fly