Ombokad till nästa dag av flygbolaget

#1 2012-08-28, 20:33
Vädur
Jag fick nyss ett sms från Air France att de tagit sig friheten att boka om mig på två av mina tre flighter på utfärden på min resa. Min avfärd från Arlanda till Paris är oförändrad, men istället för en tvåtimmars väntan så har de flyttat mig från mitt nattflyg till Sydamerika till ett som går dagstid dagen efter min ankomst till Paris.

Nästa anslutningsflyg innebär även det en längre väntan.

Hela resan är bokad med seat24, och alla flighter köptes på en och samma gång.
Vad kan jag göra? Kan jag vägra acceptera deras plötsliga ändring (3 dagar innan avfärd) som innebär att jag plötsligt tvingas övernatta i Paris (12 timmars väntan - med början nattetid) och gör att min ankomst till slutdestinationen blir strax innan midnatt istället för på förmiddagen?

Kan jag begära att hela köpet av resa hävs (det finns nu betydligt billigare och sammanlagt 26 timmar snabbare resa tur och retur ute till försäljning - ÄVEN med Air France själva på ursprungligt datum)?

Kort sagt - är jag fucked, eller har jag något mer alternativ än att ta all skit flygbolaget ger mig eller att helt skita i ursprunglig betald resa och köpa en ny?
#2 2012-08-28, 22:13
Det här kan ibland ses som till din fördel. Flygbolaget lär ju stå för ditt hotell i Paris och taxi till/från flygplatsen. Se det som ett gratis sightseeing-stopp i Paris!

Har du inte lust med det, så är jag övertygad om att du kan häva köpet och få pengarna tillbaka. Kontakta dem bara. Du skall också kunna ändra ditt flyg. Kanske kan du få bättre flygtid samma dag, om inte med Air France så kanske hos någon inom samma allians om du bara ringer och klagar.
#3 2012-08-29, 20:14
Vädur
Heh, det ordnade sig ändå tillslut.

Flygbolaget var inte särskilt hjälpsamma... Inget gratis hotell, inga bättre lösningar utan bara varianter med samma usla resultat. Ett ganska nonchalant bemötande om än spelat hjälpsamt. Men när jag ringde till resebyrån och hörde om de hade någon lösning på det hela, eller om jag kunde häva köpet rakt av så lyckades deras personal trolla fram platser på flighter som löste det hela riktigt smidigt.

...med samma bolag som nyss i telefon INTE hade någon bättre lösning än tidigare erbjudna.


Jag misstänker att det enbart är när man köper reguljära biljetter direkt från flygbolagen som de ser till att hjälpa till med boende eller vettiga lösningar när de av en eller annan orsak bestämmer sig för att ställa in en avgång.
#4 2012-08-30, 03:35
Det hela låter jävligt konstigt. Borde inte göra någon skillnad om du köper genom en resebyrå eller direkt från flygbolaget, du har fortfarande samma biljett. Om flygbolaget ändrar ditt bytande flyg tre dagar före avresa och du tvingas till en tolv timmars väntan över natten, så är jag rimligt säker på att du kan kräva dem på hotell. Det skall i vart fall inte vara något som helst problem att få dina pengar tillbaka, om du föredrar det. Jag har själv varit med om det ett par gånger inom Europa att mitt andra flyg blivit flyttat till nästa dag, och jag har då fått hotell och taxi betalt utan något snack.

Det jag kan tänka mig är om du antingen bokat separata resor, först en biljett till Paris, och sedan en separat bokning därifrån till Sydamerika? Eller om seat24 sålt dig en sådan resa. I sådant fall skulle Paris, inte Stockholm, betraktas som din avreseort och då fungerar det väl lite annorlunda. Detta är en av nackdelarna att boka en resa med flera separata bokningar.
#5 2012-08-30, 19:27
Vädur
Nej, det var det som gjorde mig så förvånad! Det hela är en enda tur och retur resa, med flera byten på vägen. Även jag ansåg att det inte borde vara något snack om att de löste det hela på ett för mig bättre sätt än den ursprungliga bokade resan nu när de vill göra ändringar på något som de redan sålt men ännu inte levererat.

Tack och lov så var resebyrån mycket hjälpsam och snabb med att hitta en utmärkt lösning. Kanske att flygbolagets representant hade en dålig dag eller grälat med sin flickvän/pojkvän/högerhand på morgonen.

Men luckylucaz, när du fått dessa hotell och taxiresor, är det när det uppstått problem efter att resan redan påbörjats, eller kommer det som förslag redan innan du checkat in på resans första etapp?
#6 2012-08-30, 19:30
Vädur
Mina tidigare erfarenheter av Air France är att de är fantastiskt trevliga när allt fungerar och med utmärkt service, personal och mat ombord. Det är när bagage försvinner, eller vid kontakt med markpersonalen som det kan uppstå huvudvärk.

Har ni andra likartade eller motsatta upplevelser?
#7 2012-08-30, 19:36
BalutLover666
Ursprungligen postat av Vädur
Mina tidigare erfarenheter av Air France är att de är fantastiskt trevliga när allt fungerar och med utmärkt service, personal och mat ombord. Det är när bagage försvinner, eller vid kontakt med markpersonalen som det kan uppstå huvudvärk.

Har ni andra likartade eller motsatta upplevelser?


Aldrig mer Air france för min del ,jävla lögnare som ställer in när dom känner för det
Flög Bangkok-Paris-Landvetter och fick efter 4 timmars väntan i Paris beskedet att flyget till landvetter var inställt pga snöproblem på Landvetter (hade inte ens snöat på Landvetter enligt en kompis på Landvetter) sedan fick vi ca 30 pers resa med SAS till Köpenhamn och vidare med buss till Göteborg ,för att komma hem ca 10 timmar senare än väntat,tyvärr fick vi inte ens en förklaring när jag mailade dom senare om hur dom förklarade snöproblemet!!!
Men bara min synpunkt,
#8 2012-08-31, 02:44
Ursprungligen postat av Vädur
Men luckylucaz, när du fått dessa hotell och taxiresor, är det när det uppstått problem efter att resan redan påbörjats, eller kommer det som förslag redan innan du checkat in på resans första etapp?


Både och. TAP Portugal har ändrat min biljett i förväg på resa mellan Sverige och Sydamerika, och två gånger har jag fått 4-stjärnigt hotell i Lissabon och taxi betalat av dem. Swiss har ändrat min biljett mellan Norge och Schweiz, minns inte om det var i förväg eller vid ankomst i Köpenhamn, men jag fick hotell och taxi betalat utan snack. Fritidsresor har sänt mig till Oslo istället för Stockholm på väg hem från Mallorca, och då stått för taxi och hotell utan diskussion i väntan på flyg nästa dag. KLM har bumpat mig på flygplatsen i Amsterdam och gett mig EURO600 i kontanter och satt mig på business class på nästa flyg till Tokyo. Etihad, Emirates och andra bolag i mellanöstern betalar gladeligen transport och hotell även om du med flit bokar flyg med mellanlandning över natten. De större bolagen i USA ändrar ofta flyg, och erbjuder då alltid avbokning eller möjlighet att byta flyg. Det förvånar mig att Air France skulle ge dig problem över något sånt här!