Bilresa genom EU, vad bör man tänka på?

#1 2018-07-31, 15:14
Revelations
Jag tänkte ta en 10-12 dagar resa genom några EU länder.
Tanken är att köra igenom Denmark, Holland, Beligen för att sedan ta mig till Paris och hela vägen till södra Frankrike, köra genom den franska rivieran (kanske stanna där i 2-4 dagar) för att sedan ta mig till Monaco och därifrån upp genom Alperna till Schweiz och vidare till Österrike och tillbaka till Sverige.

Jag har kört fler-dagars resor innan, dock aldrig i Europa. Dock borde det vara mycket lättare än i Thailand (där de dessutom kör på vänster sida).
Tanken är att stanna varje kväll runt kl. 22, boka hotell och övernatta där, för att sedan ge mig iväg igen på morgonen.

1) Borde jag ta endast kontanter (euro?) med mig eller räcker det bra med kort? Att tanka bensin, betala hotell och shoppning i mataffärer är där jag kommer spendera mest pengar.
2) Jag har räknat med att det kommer kosta mig ca 5000kr för hotell (räknar runt 400-500 per övernattning, finns både billigare och dyrare), mat kanske 3000kr (vi är två och bensin ca 10.000 (min bil drar 7l/100km på motorvägen, jag räknade ca 8l). Totalt 11 övernattningar, ca 8500km sträcka. Låter det rimligt?

Några andra tips?
Tacksam för svar
#2 2018-07-31, 15:28
Mackan52
Glöm inte ta med försäkringspapper, passera förbi Osnabrück och Arnhem när du ska förbi Amsterdam där är fint.

Åk inte in i Amsterdam eller Bryssel, trafiken är ett helvete.

Ta med ljudböcker, autobahn förlorar sin charm efter en halvtimme och blir sen världens tråkigaste motorväg.
#3 2018-07-31, 15:44
Pallestrom
Du måste ha ett S (Sverige) märke på din reg skylt. Har du inget kan du köpa.

Kolla sen där du ska köra vad som behövs.
Körde genom Europa två år på rad för 5-6 år sedan och då var vi tvungna att köpa
Nåt klistermärke man fick ha på framrutan för att köra på vissa vägar.
Inget konstigt, du beställer det på nätet och får det hemskickat.
#4 2018-07-31, 15:48
yyuutt
Tänk på att en del motorvägar kostar pengar att åka på, vet inte vilka länder det är så i, men det är bra att ha växel med sig.
Sedan vill jag slå ett slag för Östeuropa, där behöver man inte armbåga sig fram bland turisterna, maten är galet billigt (shopping likaså och det finns massor att se.
#5 2018-07-31, 16:01
GoodLord
Bila i Europa är kul!

Färjor och Öresundsbron kostar en del. In i Schweiz behöver man betala vägskatt. Bättre hotell reserverar en summa på ditt bankkort. Ha gärna visa och MasterCard. Vissa parkeringsapparater suger. Ha mer pengar än du tror. Rätt vad det är händer något med bilen om man har otur. Att betala med kort utan kod tycks numera vara omöjligt på många ställen.

Jag brukar kolla hotell i hotels.com appen.
#6 2018-07-31, 16:03
GoodLord
Ursprungligen postat av Mackan52
Glöm inte ta med försäkringspapper, passera förbi Osnabrück och Arnhem när du ska förbi Amsterdam där är fint.

Åk inte in i Amsterdam eller Bryssel, trafiken är ett helvete.

Ta med ljudböcker, autobahn förlorar sin charm efter en halvtimme och blir sen världens tråkigaste motorväg.


Håller inte med om du har en bättre bil så är det nu det blir roligt
#7 2018-07-31, 16:42
Det låter väldigt stressigt det där. Vad är syftet med resan? Om syftet är att sitta bakom ratten så mycket som möjligt - go for it. Om syftet är att turista och se saker - var ute betydligt längre.
#8 2018-07-31, 18:45
Kontanter (euro) kan vid behov tas ut i bankomat på plats. Kostar inte mer än vanliga kontantuttag i svenska bankomater.
Tyskarna kräver i vissa städer ett miljömärke som ska klistras i vindrutan. Umweltzone tror jag är en bra sökfras.
Har för mig att vissa länder kräver att man har prylar som reflexväst, glashammare, bältesskärare...
#9 2018-07-31, 18:49
Mackan52
Ursprungligen postat av GoodLord
Håller inte med om du har en bättre bil så är det nu det blir roligt


Att köra på A1an förlorar sin charm ganska snart, speciellt eftersom A1an får fler och fler hastighetsbegränsningar :'(
#10 2018-07-31, 23:28
Limma skinkbit
Du behöver generellt varken S-märke eller försäkringspapper (gröna kortet) inom EU, men det skadar givetvis inte. Den blåa delen av registreringsbeviset bör (skall?) du däremot ha med.

Det är sent att stanna först vid 22-tiden, ska ni köra hela dagarna? Rekommenderar bokningsappar så som Airbnb, Booking.com och Hotels.com. Nån gång under eftermiddagen brukar man ha en känsla för hur långt man orkar köra och kan då sikta in sig på lämplig stad och boka boende.

Du bör ha med kontanter, det är inte säkert att t.ex. mindre pensionat tar kort. Men det går givetvis att ta ut på plats.

Vägavgifter är vanliga. I Frankrike och Italien t.ex. betalar man efter körd sträcka, i Schweiz måste så kalla vignette köpas vid eller före gränsen. Det är ett klistermärke som sätts i vindrutan som visar att du har betalt vägavgift. I Schweiz finns bara alternativet att betala för ett helt år, kostar CHF 30. Österrikarna däremot har vett att erbjuda turister att betala för kortare perioder.

Tänk på att fri roaming inte gäller i Monaco eller Schweiz, mobilsurf kan bli dyrt.
#11 2018-07-31, 23:30
Limma skinkbit
Ursprungligen postat av Neksnor

Har för mig att vissa länder kräver att man har prylar som reflexväst, glashammare, bältesskärare...


Reflexväst, brandsläckare och förstahjälpen-utrustning vill jag minnas är krav i Österrike. Och det är ju faktiskt vettiga saker att ha i bilen (eller hemma) även efter resan.
#12 2018-08-01, 00:34
BAB7
Ursprungligen postat av Revelations
Jag tänkte ta en 10-12 dagar resa genom några EU länder.
Tanken är att köra igenom Denmark, Holland, Beligen för att sedan ta mig till Paris och hela vägen till södra Frankrike, köra genom den franska rivieran (kanske stanna där i 2-4 dagar) för att sedan ta mig till Monaco och därifrån upp genom Alperna till Schweiz och vidare till Österrike och tillbaka till Sverige.

Jag har kört fler-dagars resor innan, dock aldrig i Europa. Dock borde det vara mycket lättare än i Thailand (där de dessutom kör på vänster sida).
Tanken är att stanna varje kväll runt kl. 22, boka hotell och övernatta där, för att sedan ge mig iväg igen på morgonen.

1) Borde jag ta endast kontanter (euro?) med mig eller räcker det bra med kort? Att tanka bensin, betala hotell och shoppning i mataffärer är där jag kommer spendera mest pengar.
2) Jag har räknat med att det kommer kosta mig ca 5000kr för hotell (räknar runt 400-500 per övernattning, finns både billigare och dyrare), mat kanske 3000kr (vi är två och bensin ca 10.000 (min bil drar 7l/100km på motorvägen, jag räknade ca 8l). Totalt 11 övernattningar, ca 8500km sträcka. Låter det rimligt?

Några andra tips?
Tacksam för svar


10-12 dagar är i kortaste laget, öka det till 14 dagar, annars blir det mest bara bilkörning av hela resan.

Om vi börjar i Danmark: inga avgifter här förutom stora bält bron om ni kör via jylland, detta hållet är betydligt billigare att köra, än via rödby-puttgarden, du tjänar nästan en tusenlapp på denna "omväg" på 17 mil längre sträcka till Hamburg-området..
Danmark i övrigt finns väl inte mycket att tillägga, bara att det är dyrt att äta där, undvik de svindyra rastplatserna och sväng av och ät tex på ikea i odense.

Holland är också ett dyrt land, men ett mycket trevligt, modernt och fräscht land, tänk bara på att städer som amsterdam har väldigt mycket cyklister som flyger fram i trafiken, och du som bilist är andra klassens trafikant i Holland!
Var uppmärksam i stadstrafiken, med andra ord.
Angående Hotel i Holland ska också tilläggas att vissa hotel inte tar kontanter, endast kort!

I Belgien har man infört miljözoner bla i Bryssel och Antwerpen, har du en äldre dieselbil - euro 3 eller äldre, eller en bensinare euro 0 så får du inte köra i centrum!
Övervakningen sker elektroniskt, och du måste registera ditt regnummer innan infart i städerna, tex på en bensinmack.
Böterna ligger på minst 1500 kronor om du bryter mot något av ovanstående.

I Frankrike kostar det att köra på motorvägarna, alla motorvägar har km-baserade motorvägs-avgifter, priset är upp till 7 kronor per mil i avgift.
Väljer du att istället köra på landsvägarna, så ska du tänka på att Frankrike sänkte maxhastigheten på landsvägar den 1. juli i år till max 80 km/h.

I flera franska städer råder också miljözoner, bla i Paris.
Bilar med sämre avgasrening är här portförbjudna, du får endast köra in i de städer där din bils avgasrening uppfyller gällande miljökrav, - här beställer du det miljömärke som din bils avgasrening uppfyller:https://www.certificat-air.gouv.fr/
Böterna ligger på runt 1500 kronor om du åker du dit utan rätt miljömärke på vindrutan.

Schweiz är som bekant inte med i EU, därför ska ni vara väldigt uppmärksamma på internetsurfande och telefonsamtal när ni är i Schweiz, det kan nämligen bli svindyra telefonräkningar annars!!
Tänk också på införselregler, tex får ni max införa 1 liter sprit etc.
Vidare bör ni hålla strikt på hastighetsgränserna, dyrt att köra för fort här och kör ni riktigt fort så utdöms långa fängelsestraff! - upp till 2 års fängelse om du håller 200 km/h på motorväg etc. -
- dessutom blir du av bilen, den konfiskerar staten och bilen säljes på auktion, pengarna som bilen inbringar tillfaller den schweziska staten.

Schweiz har även motorvägsavgifter, vid gränsen köper ni en vignette och fäster på rutan.

Även Österrike har motorvägsavgifter, vid gränsen köper ni också här en vignette.
I Österrike ska ni vara noga att hålla hastigheten speciellt på Inntal-autobahn, på denna sträcka gäller max 100 km/h av miljöskäl och därför är böterna högre här än på andra vägar, - 30 km/h för fort kan kosta 20.000 kronor i fortkörningsböter!

I Tyskland är det miljözoner i knappt 100 städer.
Uppfyller inte din bil gällande avgaskrav, så får du inte köra in i centrum.
På Dekra-Bilbesiktning i Sverige kan du köpa ett miljömärke till din bil (om den uppfyller gällande miljökrav).
Märket fäster du på vindrutans högra insida (passagerarsidan).
Böterna ligger på 800 kronor om du bryter mot något av ovanstående.

I Hamburg gäller dessutom körförbud även för nyare euro 5 diesel-bilar, dock endast på två gator i centrum, stresemannstrasse och max brauer alle.
Böterna här är drygt 300 kronor om du blir stoppad.