När får man egentligen flyga jumbojet?

#1 2018-08-09, 13:37
Alltid velat flyga jumbojet eftersom jag har hört att det är ett riktigt skönt tryck i dem när man lyfter. Däremot känns det som att man aldrig får chansen?

Förr trodde jag att det var avståndsbaserat, men vill inte minnas att vi flög det på någon av mina resor till USA (New York och västkusten med byte i Chicago). Nu såg jag också att min resa till Tokyo nästa månad är med ett "vanligt" plan, en Boeing 787-9 .

Vilka bolag, och vilka rutter, är det som brukar köra jumbojet egentligen, så att man kan försöka planera in resor med det i åtanke?
#2 2018-08-09, 13:49
mung
747 är ju en jumbojet..?
#3 2018-08-09, 13:49
Ursprungligen postat av Nihenna
Alltid velat flyga jumbojet eftersom jag har hört att det är ett riktigt skönt tryck i dem när man lyfter. Däremot känns det som att man aldrig får chansen?

Förr trodde jag att det var avståndsbaserat, men vill inte minnas att vi flög det på någon av mina resor till USA (New York och västkusten med byte i Chicago). Nu såg jag också att min resa till Tokyo nästa månad är med ett "vanligt" plan, en 747-8.

Vilka bolag, och vilka rutter, är det som brukar köra jumbojet egentligen, så att man kan försöka planera in resor med det i åtanke?


Då man kallade vissa flygplan "Jumbo jet" så var det just 747:an som man avsåg så reser du med ett sådant så är det ett "jumbo jet". Mumera är det väl de största Airbus som tagit över och är större men de kallas inte längre Jumbo jet.

Airbus 340 är väl vad man kan kalla "jumbo jet" har rest med dessa flera gånger till Asien från Europas flygplatser. Jag brukar försöka använda Qatar airlines då det oftast bara blir ett byte. De har ett antal nya A340 igång.

Har även rest med Airbus 380 från Amsterdam till Saudi riktigt bekvämt plan det också speciellt om det inte är fullbelagt och massor med folk.
#4 2018-08-09, 13:52
Ursprungligen postat av mung
747 är ju en jumbojet..?


Ursprungligen postat av flaskborste
Då man kallade vissa flygplan "Jumbo jet" så var det just 747:an som man avsåg så reser du med ett sådant så är det ett "jumbo jet". Mumera är det väl de största Airbus som tagit över och är större men de kallas inte längre Jumbo jet.

Airbus 340 är väl vad man kan kalla "jumbo jet" har rest med dessa flera gånger till Asien från Europas flygplatser. Jag brukar försöka använda Qatar airlines då det oftast bara blir ett byte. De har ett antal nya A340 igång.

Har även rest med Airbus 380 från Amsterdam till Saudi riktigt bekvämt plan det också speciellt om det inte är fullbelagt och massor med folk.



Sorry, fel modellnummer! Var inne och tittade på jumbojets och råkade därför skriva fel. Boeing 787-9 är det vi ska åka med, och det är väl ingen jumbojet?
#5 2018-08-09, 13:58
Ursprungligen postat av Nihenna
Sorry, fel modellnummer! Var inne och tittade på jumbojets och råkade därför skriva fel. Boeing 787-9 är det vi ska åka med, och det är väl ingen jumbojet?



Kanske inte med dagens mått mätt, Boeing 787-9 är nog mer vad man skulle kunna kalla medelstorlek nu för tiden. Dock är de ganska nya och förhoppningsvis säkrare och har bra säten och underhållningsmöjligheter.
#6 2018-08-09, 13:59
Ursprungligen postat av flaskborste
Kanske inte med dagens mått mätt, Boeing 787-9 är nog mer vad man skulle kunna kalla medelstorlek nu för tiden. Dock är de ganska nya och förhoppningsvis säkrare och har bra säten och underhållningsmöjligheter.

Japp, hört mycket bra om det också. Sköna säten bland annat.

Jumbojetshetsen handlar egentligen enbart om att kunna få skryta om att man minsann har åkt jumbojet. Sen om det finns bättre alternativ är inte så viktigt
#7 2018-08-09, 14:25
tobes
Om du med Jumbojet menar en klassisk 747 så är svaret i stort sett att det gör du inte. Den används i stort sett endast av fraktbolag numera.
#8 2018-08-09, 14:32
2560p
Flög från Amsterdam till Los Angeles med KLM en gång i tiden, då var det 747 som gällde. Inget att rekommendera dock, det var den obekvämaste flight jag någonsin upplevt. Bortsett från returresan då, den var lika jävlig!

Rekommenderar business/first om du nu lyckas hitta en flight i dagens läge.
#9 2018-08-09, 14:42
MrMadoff
Ursprungligen postat av flaskborste
Då man kallade vissa flygplan "Jumbo jet" så var det just 747:an som man avsåg så reser du med ett sådant så är det ett "jumbo jet". Mumera är det väl de största Airbus som tagit över och är större men de kallas inte längre Jumbo jet.

Airbus 340 är väl vad man kan kalla "jumbo jet" har rest med dessa flera gånger till Asien från Europas flygplatser. Jag brukar försöka använda Qatar airlines då det oftast bara blir ett byte. De har ett antal nya A340 igång.

Har även rest med Airbus 380 från Amsterdam till Saudi riktigt bekvämt plan det också speciellt om det inte är fullbelagt och massor med folk.


Fel! Airbus A380 är det som är störst, inte A340...

Jag har flygit både boeings 747 och Airbus 380, båda resorna gick över atlanten. Airbusen gick New York-Paris (Air France) 747 Amsterdam-New York (KLM) 747an var inge märkvärdig, inte heller airbusen bortsett från att den var nästan ljudlös och den svalde sjuuuuuuuuuukt mycket folk. Trodde aldrig boardingen skulle ta slut med den jäveln..
#10 2018-08-09, 15:20
Stockmokk
Flög med 747 till USA några decennier sen med British Airways, hade alltid trott att första klass är på övervåningen men här var den längst fram, typ under cockpit. Och den på ovanvåningen var vanlig klass.
#11 2018-08-09, 15:52
Jumbojet, Boeing 747, den med en puckel på taket, verkar vara på väg bort som passagerarflygplan. Tror att den, som har 4 motorer, hamnat i kläm mellan den större Airbus 380, som också har 4 motorer, och den lite mindre Boeing 777, som bara har 2 motorer. Sedan har en del trafik tagits över av ännu mindre maskiner som Boeing 787, som delvis kan undvika storflygplatser och istället köra till billigare/mindre alternativ.
För kanske 10 år sedan var Britiah Airways största operatören av 747i världen med 50+ maskiner. Gissar att du fortfarande kan hitta någon maskin på rutten London - New York.
Nya versionen, 747-8, tror jag nästan bara har köpts av Lufthansa, ca 10 maskiner. Sedan har USA beställt några som ska bli Airforce 1 om några år.
#12 2018-08-09, 16:03
kolesterol
Ursprungligen postat av Nihenna
Alltid velat flyga jumbojet eftersom jag har hört att det är ett riktigt skönt tryck i dem när man lyfter. Däremot känns det som att man aldrig får chansen?

Förr trodde jag att det var avståndsbaserat, men vill inte minnas att vi flög det på någon av mina resor till USA (New York och västkusten med byte i Chicago). Nu såg jag också att min resa till Tokyo nästa månad är med ett "vanligt" plan, en Boeing 787-9 .

Vilka bolag, och vilka rutter, är det som brukar köra jumbojet egentligen, så att man kan försöka planera in resor med det i åtanke?


British Airways flyger 747:an mellan Heathrow (London) och JFK (New York) 6 gånger per dag, alla dagar i veckan.