Barn på långa flygresor

#1 2019-03-22, 20:04
BigBadZekeWolf
Nyss hemkommen från en charterresa till Thailand. Vi reste hem med Norwegians dreamliner direkt Krabi - Stockholm. Schedulerad restid 11:45 med den nya sträckningen som förlänger resan med en timme. Redan från början vet vi att det kommer bli en försening på 70 minuter. Efter att vi gått ombord så blir vi sittandes i 2 timmar i väntan på en flightplan. Total restid kommer alltså att bli ca 14 timmar. Plus förseningen.

Under ombordstigningen märker vi att det verkar vara ovanligt mycket små barn med. 4-5 år och under. Kanske så många som uppemot 40 stycken. Verkar kunna bli jobbigt. När sedan raden bakom sätter sig så förstår vi att vi drog en rejäl nitlottt i stolsplaceringen. En familj med 2 barn under 2 år samt en treåring hamnar där. Dvs 5 personer på 3 stolar. I princip från början drar det igång. Det skriks och det grinas och det "gnisslar". Eeeehhhhiiihhhhh låter det. Dom små odjuren liksom växeldrar. Tar det slut på ett ställe så börjar någon annan någon annanstans. Och värst är det bakom oss. Fullständiga hysterianfall. Det är som ett jävla zoo. Det är ju då man får tänka "Jag är ju vuxen barn måste få låta". Och ta några djupa andetag. Men efter 7 timmar, med 7 timmar kvar, med inte så mycket som en sekunds tystnad så börjar ju tålamodet tryta även för den bästa.

Frågorna är då : Ska man verkligen behöva stå ut med detta? Vad är flygbolagets ansvar? Vad är föräldrarnas ansvar? Egentligen borde ju socialjouren stå på Arlanda och ha regelrätta förhör med föräldrar som tvingat iväg ungar runt 1-2 års åldern på 14 timmars flygresor med ständig gråt för att sedan i Thailand mötas av 33 graders värme och gassande sol. Och sedan hem igen 2 veckor senare med återupprepande av gråt och skrik. Det är ju definitivt inte för barnens skull föräldrarna åker till Thailand. Två förslag till charterflygbolagen. Barnavdelning längst bak. Alternativt maxgräns på antal barn under 4 år på flighten.

För övrigt kommer vi aldrig välja Norwegian igen... på långresor. Maken till dåligt städade platser har vi aldrig sett tidigare. Brödsmulor och uppenbara fettfläckar i stolarna, spott och smet på skärmarna och av kaffe rejält smutsiga säkerhetsbälten. När man dessutom lyckats få en thailändsk crew att bli på gränsen till otrevliga ja då är det nåt som inte står rätt till.

- BBZW
#2 2019-03-22, 20:12
McCreepy
Det är föräldrarna som är egoistiska. De har stått ut med sina skrikande barn ett par år, blivit toleranta och glömt bort hur livet är när man inte är omgiven av dessa eländen. Reste själv med TUI och Ving till Thailand förra året och detta året och där har jag för mig att de har nån viss idé med barnplacering, men är inte helt säker.

Men jag förstår dig precis. Tycker det är extremt smärtsamt att vara omgiven av dessa odjur under långa flygresor. Men vad fan ska man göra. Föräldrar är naiva och tycker väl att de ska få leva sina liv som de vill trots att de har kids. Inte enligt mig.

Den dagen och den sorgen jag står inför samma dilemma så blir det korta greklands resor med kidsen eller så får de vara hemma med far/mor föräldrar medans jag och deras mamma njuter av beachen i Thailand.
#3 2019-03-22, 20:12
Longfingret
Ursprungligen postat av BigBadZekeWolf
Nyss hemkommen från en charterresa till Thailand. Vi reste hem med Norwegians dreamliner direkt Krabi - Stockholm. Schedulerad restid 11:45 med den nya sträckningen som förlänger resan med en timme. Redan från början vet vi att det kommer bli en försening på 70 minuter. Efter att vi gått ombord så blir vi sittandes i 2 timmar i väntan på en flightplan. Total restid kommer alltså att bli ca 14 timmar. Plus förseningen.

Under ombordstigningen märker vi att det verkar vara ovanligt mycket små barn med. 4-5 år och under. Kanske så många som uppemot 40 stycken. Verkar kunna bli jobbigt. När sedan raden bakom sätter sig så förstår vi att vi drog en rejäl nitlottt i stolsplaceringen. En familj med 2 barn under 2 år samt en treåring hamnar där. Dvs 5 personer på 3 stolar. I princip från början drar det igång. Det skriks och det grinas och det "gnisslar". Eeeehhhhiiihhhhh låter det. Dom små odjuren liksom växeldrar. Tar det slut på ett ställe så börjar någon annan någon annanstans. Och värst är det bakom oss. Fullständiga hysterianfall. Det är som ett jävla zoo. Det är ju då man får tänka "Jag är ju vuxen barn måste få låta". Och ta några djupa andetag. Men efter 7 timmar, med 7 timmar kvar, med inte så mycket som en sekunds tystnad så börjar ju tålamodet tryta även för den bästa.

Frågorna är då : Ska man verkligen behöva stå ut med detta? Vad är flygbolagets ansvar? Vad är föräldrarnas ansvar? Egentligen borde ju socialjouren stå på Arlanda och ha regelrätta förhör med föräldrar som tvingat iväg ungar runt 1-2 års åldern på 14 timmars flygresor med ständig gråt för att sedan i Thailand mötas av 33 graders värme och gassande sol. Och sedan hem igen 2 veckor senare med återupprepande av gråt och skrik. Det är ju definitivt inte för barnens skull föräldrarna åker till Thailand. Två förslag till charterflygbolagen. Barnavdelning längst bak. Alternativt maxgräns på antal barn under 4 år på flighten.

För övrigt kommer vi aldrig välja Norwegian igen... på långresor. Maken till dåligt städade platser har vi aldrig sett tidigare. Brödsmulor och uppenbara fettfläckar i stolarna, spott och smet på skärmarna och av kaffe rejält smutsiga säkerhetsbälten. När man dessutom lyckats få en thailändsk crew att bli på gränsen till otrevliga ja då är det nåt som inte står rätt till.

- BBZW

Kan hålla med, barna gnissel i 12 timmar är inte vad jag betalat för,ha sisat 3 åren kört business, men verkar som dom hittar dit med,, så i din fråga är inte Norwegian det gäller alla
#4 2019-03-22, 20:51
VladimirDuterte
Fick själv på en av mina flygresor en cp-unge bakom mig. Äcklet hade någon slags anfall varje minut under 11 timmar, han skrek plötsligt med hög stämma runt 1 sekund per minut eller så.

Önskade livet ur barn och föräldrar.
#5 2019-03-22, 22:14
lodjuret
Borde förbjudas, senast över jul drabbades jag av en hög bortskämda och galna 7-8 åringar då inga av föräldrarna inte ens brydde sig utan det var normalt.

Jag kan ogilla ljudet men respektera förändrarna när de verkligen försöker lugna ner dem men när de uppför sig som det är normalt/ok och inget problem retar upp mig.

Full förståelse för utbredning av vuxenhotell och väljer det om läge och pris funkar.
#6 2019-03-22, 23:10
Molnkryssare
Fruktansvärt är det och regelrätt barnmisshandel!

Jag håller med TS om att föräldrarna eller flygbolagen borde ha något ansvar för att vi medresenärer inte skall utsättas för denna satans tortyr.

Barnavdelning längst bak med isolerad skiljevägg så är problemet löst.
#7 2019-03-23, 01:43
SirDuke
Alltså hur tänker folk. Åker ju för fan med SPÄDBARN till Thailand. Vad har ungar på 0-1-2-3 år för utbyte av resan? Exakt INGENTING!
#8 2019-03-23, 02:03
Puckochoklad
Fyfan!
Sa du till ts?
#9 2019-03-23, 02:50
GarMinEgenVag
För några år sedan var jag med om samma sak på ett norwegianflyg till Thailand. En familj hade med sig trillingar(!) på ca 2 år som skrek halva resan. Fruktansvärt.

Detta var ett väldigt händelserikt flyg.

Innan start så fungerade inte en sensor i en av dörrarna, så de bytte dörren vilket ledde till en försening på ca två timmar.

Under flyget blev en man så ohanterligt våldsam att han fick bojas fast i sin flygstol (berusad). Han kanske bröt ihop på grund av de skrikande ungarna, vad vet jag?

Under inflygningen till Bangkok var det en äldre person som slocknade. Kanske på grund av tryckförändringen. När vi gick av flyget så gjorde de hjärt-lung räddning på denna personen i ena gången, så kunde bara använda den andra. Misstänker att personen avled.

Låter osannolikt men så här var det. På den ljusa sidan är det en flygresa jag aldrig kommer glömma, och en underhållande anekdot att berätta för folk.
#10 2019-03-23, 05:47
Valhall300
jag är nyligen hemkommen en längre semester i bland annat Thailand, vi hade med vår 2œåring, som tur var så gick det förvånansvärt bra, först vart vi lite försenade när vi satt och väntade på att planet skulle lufta, det vart lite protester över att sitta med bältet då dottern upplevde det som väldigt onödigt när flygplanet stod stilla på marken.

det blev 8 flygningar totalt på vår semester, det var endast på en av dessa som dottern gick banans och det var på ett inrikesflyg i Thailand, dottern var trött och ville sova/ligga ner, inte sitta upp med bälte, framförallt i samband med landningen var det mycket skrik, vi försökte så gott vi kunde att få henne att sluta skrika. när vi klev av planet då var dom andra lite förvånade över att det var vår dotter som hade skrikit, dom sa att dom förlät oss då hon var så söt.

inför hemresan så hade jag ifall att dottern skulle ha blivit jobbig förberett så att jag skulle kunna ge henne en liten bit av en sömntablett, men det behövdes aldrig.

skrikande barn på flygresor är bland det värsta jag själv vet
#11 2019-03-23, 06:08
BigBadZekeWolf
Ursprungligen postat av Puckochoklad
Fyfan!
Sa du till ts?


Det var ju ingen mening. Dom var utspridda över hela planet och alla lät lite då och då. Raden bakom hade kanske värst problem men föräldrarna försökte i alla fall få tyst på dom. Så... djupt andetag... vuxenpoäng... man fick lida i tysthet.
#12 2019-03-23, 06:51
Emba
Ursprungligen postat av Puckochoklad
Fyfan!
Sa du till ts?


Vad tänker du att ts skulle säga? Att 1-2 åringar låter är mer eller mindre ofrånkomligt.

Däremot är det obegripligt att flyga till Thailand med barn i den åldern.