Hur åker man till Hokkaido?

#1 2019-05-13, 06:53
Chalmeristen
Skall på en månads semester i juli-augusti. Har varit mycket i Japan men bara i de civiliserade delarna typ Tokai, Kansai.

Den här gången skall familjen uppleva en remake på "Deliverance", med sexfingrade samisenspelande lantisar som dansar jig.

Målet efter att vi landar i Tokyo är därför att ta oss till Hokkaido (helst vill vi åka ånglok över sundet med färja som jag sett i gamla svart/vita filmer) för att sedan utforska nordön runt Hokkaido och Niseko.

Därefter är planen att långsamt inleda ett återtåg ner längs Honshus norrsida, eventuellt så långt som till Tottori för att hälsa på de där trevliga barnboksfigurerna, för att avsluta med några dagar i Tokyo.

Vad är bästa färdmedel? Slötåg eller buss eller flyg? Helst åker vi slötåg för att se så mycket som möjligt men det beror på priset. Idealet vore ett Interrailkort men de flesta respass i Japan är ju rätt korta.
#2 2019-05-14, 04:19
blimp
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Skall på en månads semester i juli-augusti. Har varit mycket i Japan men bara i de civiliserade delarna typ Tokai, Kansai.

Den här gången skall familjen uppleva en remake på "Deliverance", med sexfingrade samisenspelande lantisar som dansar jig.

Målet efter att vi landar i Tokyo är därför att ta oss till Hokkaido (helst vill vi åka ånglok över sundet med färja som jag sett i gamla svart/vita filmer) för att sedan utforska nordön runt Hokkaido och Niseko.

Därefter är planen att långsamt inleda ett återtåg ner längs Honshus norrsida, eventuellt så långt som till Tottori för att hälsa på de där trevliga barnboksfigurerna, för att avsluta med några dagar i Tokyo.

Vad är bästa färdmedel? Slötåg eller buss eller flyg? Helst åker vi slötåg för att se så mycket som möjligt men det beror på priset. Idealet vore ett Interrailkort men de flesta respass i Japan är ju rätt korta.

Jag antar att du har koll pa vad det tar att aka mellan Tokyo och Hokkaido. Bara mellan Tokyo och Shin-Hakodate Hokuto, som ar shinkanesenstationen pa Hokkaido tar det drygt fyra timmar. Fran Hakodate till Sapporo tex tar det ytterligare minst fem timmar med buss har jag for mig. Jag skulle nog nastan foresla flyga fran Tokyo till Sapporo, om det nu ar dit du vill aka.

Om du ar intresserad av att aka de langsamma tagen sa kan jag rekommendera Seishun 18-kippu.
https://www.jreast.co.jp/e/pass/seishun18.html
Det gar att anvanda under tre perioder per ar varav en period ar mellan 20JUL till 10SEP. Det fungerar som sa att man koper fem biljetter som ar heldagars-biljetter pa alla JR-tag som inte kraver express-biljett, vanligtvis shinkansen och tokkyu (limited express). Det gar att dela upp de fem biljetter mellan olika person och de behover inte anvandas under fem efterfoljande dagar. Du kan ocksa hoppa av och pa taget som du vill.

Jag har som student akt delar av det du pratar om, fran Osaka till Tokyo, Nagano, Ishikawa, Kanazawa, Fukui, Kyoto och sedan tillbaka till Osaka. Mellan Osaka och Tokyo tar det knappt atta timmar har jag for mig om man lyckas passa tagbytena nagorlunda bra. I gamla tider var det en konst att att kolla de olika tagtiderna och det fanns en bok som gavs ut varje manad har jag for mig med att tagtider for alla JR-tag.

Tydligen sa finns boken fortfarande.
https://www.fujisan.co.jp/product/1281679557/b/1795269/?gclid=EAIaIQobCh...
Jag har faktiskt kvar min aven om det nog ar 20 ar gammal.
#3 2019-05-16, 04:15
Chalmeristen
Tackar för länken! Blir nog först ett 4 dagars pass till Nikko med Tobu line och sedan tillbaka till Tokyo några dagar också ett 21 dagars All Japan Pass. Blir nog nästa value for money.
#4 2019-05-16, 04:30
NegerSkinka
Fråga japanerna i japan, tex på tågstationen, varför göra en tråd på FB?
#5 2019-07-07, 13:19
Chalmeristen
Det blev Japan Rail Pass treveckors andra klass. Andra klass räcker gott i Japan. Hysteriskt mycket bättre valuta för pengarna jämfört med andra färdsätt. Var inne på JR Tohokus och JR Hokkaidos hemsida och kollade priser. Bara Tokyo - Hakodate - Sapporo t o r betalar i princip hela passet.

Skall bli spännande att utforska Hokkaido som jag i princip inte varit i alls undantaget ett par tjänsteresor till Sapporos utkanter för många år sedan.
#6 2019-07-08, 18:33
Paijter
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Det blev Japan Rail Pass treveckors andra klass. Andra klass räcker gott i Japan. Hysteriskt mycket bättre valuta för pengarna jämfört med andra färdsätt. Var inne på JR Tohokus och JR Hokkaidos hemsida och kollade priser. Bara Tokyo - Hakodate - Sapporo t o r betalar i princip hela passet.

Skall bli spännande att utforska Hokkaido som jag i princip inte varit i alls undantaget ett par tjänsteresor till Sapporos utkanter för många år sedan.

Ett tips om du gillar vyer och natur, men ändå nära Sappro.

Sen finns Hokkaido Centennial Memorial Tower i nordöstra Sapporo. Ser ut som Sarumans torn.

Appen Sapporo Info har rabatter och tips.

Hakodate och dess vy från bergsknallen är en klassiker. Förvänta dig många kineser och koreaner att trängas med. Mer centralt ligger ett före detta fort, Goryokaku.

Toyako är en vulkansjö och där finns många onsen samt en bra vy över sjön. Även viss aktivitet i marken.

Furano är perfekt att uppleva till cykel. Öster om Furano ligger Shirogane Blue Pond.
#7 2019-07-17, 13:32
Chalmeristen
Jag är GRYMT besviken! För tio år sedan såg jag en gammal svartvit film som visade en tågresa vintertid cirka 1950 från Hokkaido till Honshu. Ångloket körde ombord på en ångfärja och så bar det av över sundet. Sedan stannade man ett tag på stationen så folk kunde avnjuta lite nudlar.

Idag bordade vi det eldrivna Hayabusa i Tokyo och steg av drygt 4 timmar senare i Shin-Hakodate-Hokuto. Hela sträckan över sundet gick i tunnel. Ingen ånga, ingen färja, inte ens en bro.

Som halva linjen verkar det som. Tunnelborrarfacket måste ha mutat hela LDP i bästa Lockheed style när banan byggdes. Joetsu shinkansen är väl rena kassakon I jämförelse.

Dock ett smidigt om än oromantiskt sätt att ta sig snabbt till nordön. Hakodate station är inget att skriva hem om.
#8 2019-09-09, 18:39
smoerrebom
Nån som har tips på bara basort om man ska utforska Daisetsuzan? Jag får intrycket att det är så jävla stort att det inte går att täcka in allt om man bara utgår från ett ställe så jag undrar vad som kan vara lämpligast att välja om man inte har möjlighet att flänga runt alltför mkt? Jag tänker mig både bergshiking och cykling för att kunna tillryggalägga större sträckor.
#9 2019-09-10, 16:18
Chalmeristen
Ursprungligen postat av smoerrebom
Nån som har tips på bara basort om man ska utforska Daisetsuzan? Jag får intrycket att det är så jävla stort att det inte går att täcka in allt om man bara utgår från ett ställe så jag undrar vad som kan vara lämpligast att välja om man inte har möjlighet att flänga runt alltför mkt? Jag tänker mig både bergshiking och cykling för att kunna tillryggalägga större sträckor.

Jupp, det är ett stort område. Skall du bara bestiga Asahidake går det med lite vilja att ta tidiga bussen 07.11 från JR Asahikawa station. Jag rekommenderar STARKT hotellet JR Inn Asahikawa om du bokar tidigt och får ett bra pris, typ 15000 Yen eller så. Kolla på Ctrip.com, den kinesiska versionen hade grymt mycket bättre priser än t ex Booking.com, enorm skillnad.

Skall du bo riktigt nära får du boka i själva byn. Där finns några hotell men det är rätt dyrt, typ 20k JPY för ett hostel. Ta tidiga bussen i stället. Är du hardcore kan du campa uppe på bergen men då skall du veta vad du håller på med och helst göra det på sommaren. Kabinbanan upp till toppen är väl värd pengarna men det går att gå från busstationen också, vi träffade en tjej som gått hela vägen till toppen, hon sa att upp och ner tog typ 5 timmar men hon var jävligt fit om man säger så och verkade kunna det här med hiking.

Cykel är säkert bra men skall du cykla ner mot Biei och Furano är det några mil, passar den som är vältränad. Annars är vägarna jättefina och det finns flera blomsterfarmer att titta in på. Vet inte om tågen tar cykel. Norokko train är ett specialtåg (All Japan Pass gäller) som är rätt kul att åka. Det går ju att cykla i sakta mak mer mot Biei och Furano också och ta in på hotell längs vägen. Furano har dyra hotell. Är du bara slöturist som vi var så bo i Asahikawa, en trevlig stad med ok restauranger och lite barer.

Bussen från Asahikawa tar knappt två timmer till Asahidake kabinbana så det ären bit. Det är en vanlig stadsbuss som kostar ett par tusen yen enkel väg. Tror inte dom tar cyklar men det behövs inte. Det går att cykla till kabinbanan men det är långt.
#10 2019-09-15, 16:18
smoerrebom
Ursprungligen postat av Chalmeristen
vänliga tips

Jag har nog ingen hangup på just en viss topp utan det primära är nog att jag hamnar nånstans där det finns mkt begsleder och sånt och annat på en gång då jag inte kommer åka med ryggsäck eller hyra bil och bo på vandrarhem som jag fixar på plats.

Efter lite mer research har jag fått intrycket att det inte går att köra MTB i Daisetzusan på samma sätt som man kan göra i många parker och bergsregioner i europa så det gör att jag får nöja mig med att bo på nåt ställe i utkanten av den och där det finns mkt berg. Har du nåt tips på 1 eller 2 bra ställen att välja ut? Jag tänker Furano bl.a.

En allmän fråga. Jag såg att tågkorten kommer kosta en hel del om man bokar dem i förväg och jag ska nog inte åka runt så mkt utan fokusera på typ 2 ställen plus nån eller två dagar i sapporo på slutet. Funkar det att åka buss och tåg med biljetter köpta på plats? Ska man flänga runt mer i japan så bör man ju köpa förbeställt kort innan har jag förstått.
#11 2019-09-16, 00:58
Chalmeristen
Ursprungligen postat av smoerrebom
Jag har nog ingen hangup på just en viss topp utan det primära är nog att jag hamnar nånstans där det finns mkt begsleder och sånt och annat på en gång då jag inte kommer åka med ryggsäck eller hyra bil och bo på vandrarhem som jag fixar på plats.

Efter lite mer research har jag fått intrycket att det inte går att köra MTB i Daisetzusan på samma sätt som man kan göra i många parker och bergsregioner i europa så det gör att jag får nöja mig med att bo på nåt ställe i utkanten av den och där det finns mkt berg. Har du nåt tips på 1 eller 2 bra ställen att välja ut? Jag tänker Furano bl.a.

En allmän fråga. Jag såg att tågkorten kommer kosta en hel del om man bokar dem i förväg och jag ska nog inte åka runt så mkt utan fokusera på typ 2 ställen plus nån eller två dagar i sapporo på slutet. Funkar det att åka buss och tåg med biljetter köpta på plats? Ska man flänga runt mer i japan så bör man ju köpa förbeställt kort innan har jag förstått.

All Japan pass 3 veckor 2a klass kostar 59k jpy och Tokyo - Sapporo kostar väl 40k jpy t. o. r plus att du nog vill åka runt lite så jag tycker passet är en självklarhet. Men annars funkar det med att köpa på plats.

Vad gäller mtb så är det nog rätt omöjligt. Gångdtigsrna är smala och det är mycket trappsteg. Däremot är vägarna i området utmärkta. Men hela parken är gjord för vandring.

Kollade lite i Furano men allt var svindyrt och recensionerna halvdålig så vi bodde i Asahikawa. Men tipset är väl att ta in på ett riktigt hotell, undvik guesthouse som håller dålig standard och luktar mögel. Jag tänkte boka Sunfurston men det var fullt.

Kolla Niseko och Hirafu om du vill köra mtb. Det är egentligen skidorter men dom verkar ha mycket stigar.