Hur många flygbolag har försvunnit till midsommar?

#1 2020-03-12, 13:17
Powerless1
De flesta på forumet verkar oroa sig för just sin egen resa i framtiden. Men frågan är snarare för de som har planerat en flygresa om flygbolaget finns kvar om några månader. En stor del av kostnadsmassan i flygbolagen finns kvar medan intäkterna avtar med accelererande fart pga att man inte får flyga eller att så få vill flyga så det inte ens täcker de rörliga kostnaderna.

Kommer vi att få se flera konkurser i flygbranschen de närmaste veckorna och - om trenden håller i sig - hur många har hunnit försvinna till midsommar?
#2 2020-03-12, 13:24
DoungA
Förhoppningsvis SAS.
Deras uttalande om att ingenting är skandinaviskt och att allting är importerat får de ju äta upp nu... karma?

Önskar ingen person något illa. Men SAS som företag kan fara åt helvete. Om vi nu har en Coronasmitta kan de få ryka med där för min del. Bästa vore väl om några andra ägare tog över som var mer seriösa.
#3 2020-03-12, 13:28
Grus-Olle
Kanske lättare att se vilka som försvunnit om något år.
#4 2020-03-15, 09:38
Powerless1
Nu börjar man snart fundera på den omvända frågeställningen: Hur många finns kvar då? Det kommer att bli mycket magert med nybokningar tom 14 april. Därefter kanske en del bolag finns kvar, men när de börjar flyga finns nästan inga biljetter sålda.

Först en månad utan resenärer hemifrån och sen ett par månader utan någon större mängd av resenärer kommer att vara ett stort problem för överlevnad. Och om reserekommendationen förlängs efter 14 april kommer det knappt att finnas en chans.
#5 2020-03-15, 18:06
bingbangbung
Norwegian lär vara borta inom några veckor om inte norska staten kliver in; samma sak med SAS och egentligen så gott som alla flygbolag. Utan intäkter klarar man sig inte långt.
#6 2020-03-15, 19:11
Ursprungligen postat av bingbangbung
Norwegian lär vara borta inom några veckor om inte norska staten kliver in; samma sak med SAS och egentligen så gott som alla flygbolag. Utan intäkter klarar man sig inte långt.


Alla flygbolag sitter i samma potta men en del har mer skit än andra, Norwegian har extra mycket problem och kommer behöva en givmild storägare inom kort.