Tråden om flygbolag som betalat tillbaka biljett pga Corona.

#1 2020-09-27, 12:46
Ja, tänkte jag skulle starta en tråd, om det inte redan finns, gällande återbetalning av resa.
Just nu har jag 2 flygbolag jag vill ha återbetalt. Det ena är LOT(polskt), där resan blivit inställd. Lätt komma till refundsidan. Men man kommer så långt som till sista steget knappa in biljettnummer så står det typ kontakta ticket Office för att gå vidare.
Det andra är thai airways där köpta biljetter var steget dyrare än de billigaste och har refund även utan orsak - nån avgift på kanske 100 dollar per biljett. Ska just rota i det o maila till dem. Vad jag förstår på svenska hemsidan är deras kontor stängt i Sverige.

Vad har ni för erfarenheter av refund pga covid-19 så långt? Vad jag förstår gör flygbolagen allt för att förhala o tvinga på dig voucher för framtida resa i stället.
#2 2020-09-27, 13:01
Soloride
Flygbolagen har en otrolig backlog i återbetalningsförfrågningar. Det kan dröja 6 månader om du har otur (hör gärna med respektive flygbolag för att få ett hum om när pengarna kan förväntas). Om du har rätt till återbetalning så är det bara att avvakta men ligg på dem så att du inte väntar förgäves. Detta är dock något du behöver undersöka själv om du inte gjort det redan.
#3 2020-09-27, 13:08
CoolGenerator
Vet om en bekant som skulle flyga Ålesund - Köpenhamn i april och betalade 2500 SEK enkel biljett.
Blev inställt pga covid. Efter cirka två månader efter begärd återbetalning för biljetten hörde Norwegian av sig och erbjöd återbetalning av hela summan i form av bonuspoäng.
Efter detta dröjde det ytterligare cirka tre månader och flygbolaget betalade 900 kr och inga som helst bonuspoäng återbetalt
#4 2020-09-27, 13:45
aeiou
Mkt bra tråd.Jag har rest mycket under Corona tiden och det har blivit många inställda flyg samt flygbiljetter som jag ej utnyttjat (köpt som reserv som inte är återbetalningsbara.
Av de åtebetalningsbara biljetterna är det ENDAST SAS som fortfarande är skyldiga mig stålar , jag har varken fått poäng eller cash tillbaka för två st. inställda flyg.Alla andra , tom "skitbolagen" av typen Ryanair och Wizz har betalat tillbaka eller krediterat mitt konto med poäng.Dessa as på SAS undviker mig som pesten , förmodligen för att jag inte längre bor i Sverige och de vet att de lätt kan blåsa mig utan rättsliga påföljder.SAS betyg -10😁
#5 2020-09-27, 15:00
China Southern Airlines betalade tillbaka snabbt och enkelt inom några dagar, de har t.o.m gratis avbokning oavsett om det är nu under coronatiden eller inte.

Aeroflot som är ryskt, har inte betalat tillbaka.
Flyget blev inställt i början av april, väntar fortfarande på mina pengar.
Kommer aldrig mer att boka hos de, det var min första gång och har inte ens fått se deras plan.
#6 2020-09-29, 18:18
VarmaDrycker
Ursprungligen postat av SilverFang13
Aeroflot som är ryskt, har inte betalat tillbaka.
Flyget blev inställt i början av april, väntar fortfarande på mina pengar.
Kommer aldrig mer att boka hos de, det var min första gång och har inte ens fått se deras plan.
Låter logiskt att de inte betalat tillbaka eftersom de inte har återbetalning som ett alternativ. Det de erbjuder är ombokning, voucher eller certifikat. Ombokning gällde bara fram till juni, så för din del borde det vara vocuher eller certikat som gäller (och det är i princip samma sak). Ansöka om voucher för biljetter sålda innan 1 maj kunde man göra fram till 20 juni, så har du inte ansökt så är det väl försent nu.

https://www.aeroflot.ru/ru-en/online_services/purchase/compensation?from...

Inte så generösa regler, men å andra sidan säljer de i alla fall inte biljetter till flyg som redan är inställda, som det kriminella tjuvbolaget KLM gör.
#7 2020-10-02, 20:47
blandband1
Ryanair har betalat tillbaka hela summan för en flight i juni, men det tog ett tag. De var rätt luriga också att försöka pracka på en vouchers och liknande.
#8 2020-10-03, 13:06
Ursprungligen postat av lone star
Ja, tänkte jag skulle starta en tråd, om det inte redan finns, gällande återbetalning av resa.
Just nu har jag 2 flygbolag jag vill ha återbetalt. Det ena är LOT(polskt), där resan blivit inställd. Lätt komma till refundsidan. Men man kommer så långt som till sista steget knappa in biljettnummer så står det typ kontakta ticket Office för att gå vidare.
Det andra är thai airways där köpta biljetter var steget dyrare än de billigaste och har refund även utan orsak - nån avgift på kanske 100 dollar per biljett. Ska just rota i det o maila till dem. Vad jag förstår på svenska hemsidan är deras kontor stängt i Sverige.

Vad har ni för erfarenheter av refund pga covid-19 så långt? Vad jag förstår gör flygbolagen allt för att förhala o tvinga på dig voucher för framtida resa i stället.

Hade en inställd flygning ARN-MAD med LOT. "Contact ticket office". Ringde Warzawa och fick pengar tillbaka på någon dag. Inga probs, riktigt bra skött.
Thai är korrupt så det räcker.
SAS lovade återbetalning men varnade att det kunde ta upp till 4 månader, litar på det. Har inte kollat kontot aha.
Air Europa, hade en flygning MAD-ATH, den blev aldrig inställd, vi kunde inte flyga pga grekiska restriktioner. Har förstås inget att hämta där. Bara att skita i det. Jag visste och var väl medveten när jag bokade att det kunde skita sej.
#9 2020-10-03, 13:43
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Låter logiskt att de inte betalat tillbaka eftersom de inte har återbetalning som ett alternativ. Det de erbjuder är ombokning, voucher eller certifikat. Ombokning gällde bara fram till juni, så för din del borde det vara vocuher eller certikat som gäller (och det är i princip samma sak). Ansöka om voucher för biljetter sålda innan 1 maj kunde man göra fram till 20 juni, så har du inte ansökt så är det väl försent nu.

https://www.aeroflot.ru/ru-en/online_services/purchase/compensation?from...

Inte så generösa regler, men å andra sidan säljer de i alla fall inte biljetter till flyg som redan är inställda, som det kriminella tjuvbolaget KLM gör.


Jag bokade genom resebolag, kanske är annorlunda då, för de driver ärendet åt mig.
Tack iaf att du informerade.
#10 2020-10-03, 19:37
VarmaDrycker
Ursprungligen postat av SilverFang13
Jag bokade genom resebolag, kanske är annorlunda då, för de driver ärendet åt mig.
Tack iaf att du informerade.
Det är ju hopplöst att få tillbaka något när man köper genom resebyrå. Det är därför biljetterna blir billigare då. Själv gjorde jag misstaget att köpa mnin t.o.r Moskva-Amsterdam-Moskva med KLM genom Resecentrumgruppen, där retur-delen blev inställd. Har försökt ringa om ärendet två gånger - man väntar först i en oändlig telefonkö och blir sedan kopplad till ett call-center i Mumbai. Om man lyckas kommuniciera med indierna som svarar så får man besked att man skall vänta medan de kollar upp vad de kan göra, sedan blir samtalet plötsligt bortkopplat.

Så länge coronahysterin varar skall man köpa direkt från flygbolagen om man måste resa.
#11 2020-10-04, 00:11
Ursprungligen postat av VarmaDrycker


Så länge coronahysterin varar skall man köpa direkt från flygbolagen om man måste resa.


Word bro!
Egentligen så är det ju bäst oavsett Corona eller ej!
Har gjort det sedan ett par år tillbaka.
Finns ingen anledning att använda resebyråer mer än till att söka flygningar.
Allt blir mkt enklare...
#12 2020-10-04, 07:44
VarmaDrycker
Ursprungligen postat av Hapoel
Word bro!
Egentligen så är det ju bäst oavsett Corona eller ej!
Har gjort det sedan ett par år tillbaka.
Finns ingen anledning att använda resebyråer mer än till att söka flygningar.
Allt blir mkt enklare...
Nja, under normala omständigheter går ju resan som planerat i >95% av fallen, så då lönar det sig inte statistiskt att betala extra för att få biljetten direkt från flygbolaget. Jag direktbokar normalt från flygbolaget bara när jag reser med hela familjen, då insatsen är högre än när jag reser själv och det är viktigare att allt klaffar.