Det är knappast många långdistansflygningar från Arlanda... Det är 1 flyg per dygn till NY och typ 4 avgångar / vecka till LA.
Uppenbarligen tycker dom att det finns tillräcklig efterfrågan på destinationerna för att flyga, och att dom kan ta tillräckligt många passagerare för att det ska generera vinst...
En snabb koll på priserna så verkar Finnair gå att få för någon hundring billigare än SAS, och flyger till JFK istället för EWR, vilket kanske tilltalar en del.
Sedan är linjerna codeshare med AA som inte har egna direktflyg på linjerna NY - STO och LA - STO. Och det finns säkert (inte helt oansenlig) efterfrågan från AA:s kunder att flyga direkt på linjerna.
Det är bara 3 direktflyg nu ARN - NY; SAS, Delta och Finnair. Alla med 1 avgång per dag. (Tidigare har det funnits direktflyg med United och andra bolag på linjen, tror Norwegian kört direkt också.)
Flyget till LA är enda direktflyg till västkusten, så kan finnas efterfrågan där också. Kan tänka mig att Finnair tycker att det finns möjligheter när Norwegian är ute ur bilden och Norse inte flyger här.