Varför flyger Finnair så många långdistansflygningar från Arlanda?

#1 2022-06-30, 00:21
HenrikN96
Hej,

Senast jag tittade så var Finnair ett finskt bolag, men det verkar som att de börjar skapa någon form av bas även på Arlanda. Och detta i synnerhet när det gäller långdistans. Jag ser att Finnair flyger till ställen som Miami, LA och New York från Arlanda nu. Förstå mig rätt, det är bra att konkurrensen ökar och att Stockholm får fler flights till USA etc. Men jag undrar helt enkelt hur det blev såhär? Är det svenska piloter som flyger för bolaget och som bor i Sverige? För det kan ju inte vara finska piloter om de alltid utgår från Stocholm?
Och, hur kommer det sig att Finnair satsar så mycket på Arlanda? Finns det några källor man kan ta del av?
#2 2022-06-30, 00:38
trngw
Ursprungligen postat av HenrikN96
Hej,

Senast jag tittade så var Finnair ett finskt bolag, men det verkar som att de börjar skapa någon form av bas även på Arlanda. Och detta i synnerhet när det gäller långdistans. Jag ser att Finnair flyger till ställen som Miami, LA och New York från Arlanda nu. Förstå mig rätt, det är bra att konkurrensen ökar och att Stockholm får fler flights till USA etc. Men jag undrar helt enkelt hur det blev såhär? Är det svenska piloter som flyger för bolaget och som bor i Sverige? För det kan ju inte vara finska piloter om de alltid utgår från Stocholm?
Och, hur kommer det sig att Finnair satsar så mycket på Arlanda? Finns det några källor man kan ta del av?


För att det lönar sig för Finnair.

Det är väl kanske inte så konstigt, så som SAS och deras piloter håller på och förstör bolaget.

Sedan kan det mycket väl vara så att de anställt svenska piloter och kabinpersonal för dessa flygningar, men det måste inte vara så.
#3 2022-06-30, 00:42
Belter
Arlanda har kapaciteten och Finnair tjänar pengar. Dom gör det inte för att dom så gärna vill.
#4 2022-06-30, 01:22
Opaque
Ursprungligen postat av HenrikN96
Hej,

Senast jag tittade så var Finnair ett finskt bolag, men det verkar som att de börjar skapa någon form av bas även på Arlanda. Och detta i synnerhet när det gäller långdistans. Jag ser att Finnair flyger till ställen som Miami, LA och New York från Arlanda nu. Förstå mig rätt, det är bra att konkurrensen ökar och att Stockholm får fler flights till USA etc. Men jag undrar helt enkelt hur det blev såhär? Är det svenska piloter som flyger för bolaget och som bor i Sverige? För det kan ju inte vara finska piloter om de alltid utgår från Stocholm?
Och, hur kommer det sig att Finnair satsar så mycket på Arlanda? Finns det några källor man kan ta del av?


Bör finnas på google om Finnair har köpt på sig "slots" runtom i världen. En del flygbolag går det knackigt för och då blir det lediga slots att köpa.
#5 2022-06-30, 06:06
NukeTheWhales
Det är knappast många långdistansflygningar från Arlanda... Det är 1 flyg per dygn till NY och typ 4 avgångar / vecka till LA.

Uppenbarligen tycker dom att det finns tillräcklig efterfrågan på destinationerna för att flyga, och att dom kan ta tillräckligt många passagerare för att det ska generera vinst...

En snabb koll på priserna så verkar Finnair gå att få för någon hundring billigare än SAS, och flyger till JFK istället för EWR, vilket kanske tilltalar en del.

Sedan är linjerna codeshare med AA som inte har egna direktflyg på linjerna NY - STO och LA - STO. Och det finns säkert (inte helt oansenlig) efterfrågan från AA:s kunder att flyga direkt på linjerna.

Det är bara 3 direktflyg nu ARN - NY; SAS, Delta och Finnair. Alla med 1 avgång per dag. (Tidigare har det funnits direktflyg med United och andra bolag på linjen, tror Norwegian kört direkt också.)

Flyget till LA är enda direktflyg till västkusten, så kan finnas efterfrågan där också. Kan tänka mig att Finnair tycker att det finns möjligheter när Norwegian är ute ur bilden och Norse inte flyger här.
#6 2022-06-30, 06:55
borriz
Har hört att planen utgår ifrån Finland och helt sonika mellanlandar på Arlanda innan man tar skuttet över pölen.
#7 2022-06-30, 08:02
Tarrou
Ursprungligen postat av HenrikN96
Senast jag tittade så var Finnair ett finskt bolag, men det verkar som att de börjar skapa någon form av bas även på Arlanda.


SAS långflygningar lämnar Arlanda till förmån för Kastrup. Den luckan vill Finnair fylla.
#8 2022-06-30, 08:44
enoent
Finnairs stora grej var ju att flyga österut från Helsingfors. Detta går inte längre, så man förflyttar sig västerut.
#9 2022-06-30, 08:54
HenrikN96
Ursprungligen postat av Opaque
Bör finnas på google om Finnair har köpt på sig "slots" runtom i världen. En del flygbolag går det knackigt för och då blir det lediga slots att köpa.


Antar att det är SAS som gör att det finns lediga slots? Går ju inte bra för SAS direkt.
#10 2022-06-30, 08:55
HenrikN96
Ursprungligen postat av enoent
Finnairs stora grej var ju att flyga österut från Helsingfors. Detta går inte längre, så man förflyttar sig västerut.


Men vet du varför man satsar så mycket på Arlanda?
#11 2022-06-30, 08:56
HenrikN96
Ursprungligen postat av borriz
Har hört att planen utgår ifrån Finland och helt sonika mellanlandar på Arlanda innan man tar skuttet över pölen.


Flyger tomma från Helsingfors? Måste vara jobbigt för piloterna att ändå utgå från Stockholm om de nu är finnar och bor i Finland.
#12 2022-06-30, 09:06
Nicke08
Ursprungligen postat av trngw
För att det lönar sig för Finnair.

Det är väl kanske inte så konstigt, så som SAS och deras piloter håller på och förstör bolaget.

Sedan kan det mycket väl vara så att de anställt svenska piloter och kabinpersonal för dessa flygningar, men det måste inte vara så.


Statligt ägande.

Resultatet ser vi dagligen i all verksamhet där inkvoterat ledarskap styr.

Tragiskt.

Finnair passar på nu när österut är blockerat. Bolaget har många prisvärda flighter. Bra att de ökar på Arlanda.