"Flyg från Arlanda till Paris nära krasch" För låg inflygning

#1 2022-07-12, 21:29
SilentVictory
Ja, detta var fasiken i mig på håret. Sånt här som inte får hända. Sekunder ifrån en katastrof.

Expressens artikel är dock lite felaktig

Ett flygplan på väg från Arlanda till Paris var mycket nära att krascha i maj. Planet var 85 meter lägre än vad flygledarna i Paris angav för piloterna – och bara 1,8 meter från marken – när landningen avbröts, skriver Aftonbladet.

Den franska luftfartsmyndighetens rapport visar att planet strax före landning på flygplatsen Charles de Gaulle befann sig 85 meter lägre än vad besättningen trodde. Missen upptäcktes när planet var 1,8 meter från marken och landningen avbröts.

Personalen i flygledartornet på flygplatsen kritiseras för att ha uppgett felaktig höjd till planet.
Piloterna skyller på flygledarna och dåligt väder, men klandras för att ha haft fel inställningar på höjdmätaren i cockpiten.

https://www.expressen.se/nyheter/flyg-fran-arlanda-nara-krasch-i-paris/

Läser man artikeln utan egen erfarenhet så kan man lätt tro att tornet rapporterar höjd till flygplanen.
Detta är en sanning med modifikation. Vad dom rapporterar är rådande lufttryck över aktuellt område (vilket är viktigt för att få en korrekt höjdåtergivelse från instrumenten).

I det här fallet rapporterade tornet 1011 hPa (i verkligheten skulle det vara 1001, grov miss ifrån flygledaren).
Piloten ställer in 1011 i tron om att det var korrekt, baksidan blir då att precis som i det här fallet att höjdmätaren visar högre än verklig höjd.

Flygplanet låg alltså 280 fot (~85 meter) under glidbanan hela vägen. och var på väg att sätta sig på en bilväg som låg innan bantröskeln.

Controller: “Red Nose 4311, descend… descend 6,000 feet, 1011.”
Pilot: “6,000 feet, 1011… 1011, Red Nose 4311”
Controller: “Red Nose 4311, descend 5,000 feet, 1011, cleared full RNP 27R.”
Pilot: “Descend 5,000 feet, QNH 1011, cleared full RNP approach 27R, Red Nose 4311.”


Visserligen dubbelkollade inte piloterna ATIS för flygplatsen, men flygledaren ska inte få missa på en sådan här viktig punkt, i synnerhet inte när det är dåligt väder.

Ligger det någon skuld hos piloterna som ni anser det? Eller är det helt och hållet flygledaren som ska se till att återge korrekt information?
#2 2022-07-12, 21:31
fjisken
Fan blev nojig nu. Ska ju ut och flyga snart.
#3 2022-07-12, 21:42
SilentVictory
Ursprungligen postat av fjisken
Fan blev nojig nu. Ska ju ut och flyga snart.

Det borde du inte bli. Detta hör inte till vanligheterna.
Vanligtvis rattar man in ATIS och får en väderrapport över radion. Men vad jag hittat så har inte detta flygbolag haft någon procedur för detta mer än att lita fullt ut på flygledaren.

Sen var det lite olyckliga omständigheter med dålig sikt som gjorde att detta kunde fortgå så pass långt. Nu gick det ju bra ändå för varningssystemet satte igång, om än lite väl lågt.

Ibland (men ändå ooooerhört sällan) sker det lite incidenter som har kunnat sluta i fullständig katastrof om det inte vore för uppmärksamma piloter eller varningssystem.
Fördelen är att när en incident sker så blir det rigorösa utredningar och en slutsats med åtrgärder för att liknande ting inte ska uppstå igen.

Med det sagt, du har inget att nojja över.
#4 2022-07-12, 21:43
AngieD
vad spelar det för roll vad besättningen tror, det är väl vad piloterna tror som det viktig eller?
#5 2022-07-12, 21:52
SilentVictory
Ursprungligen postat av AngieD
vad spelar det för roll vad besättningen tror, det är väl vad piloterna tror som det viktig eller?

Lite oklart exakt vad du menar.
Piloterna i det här fallet har ju litat på vad flygledaren i tornet uppgett för lufttryck. Vilket i det här fallet varit ett för högt tryck, som i sin tur innebär att flygplanets verkliga höjd är lägre i och med att det var lägre tryck över aktuell flygplats.
#6 2022-07-12, 22:40
WhenAllLightDies
Vilket flightnummer var det?
#7 2022-07-12, 22:46
SilentVictory
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Vilket flightnummer var det?

Sorry, det missade jag.
D84311, reg nummer: 9H-EMU

https://samchui.com/2022/07/12/6-feet-above-ground-how-an-airbus-a320-na...
#8 2022-07-12, 22:51
AndyMcCoy
Ursprungligen postat av AngieD
vad spelar det för roll vad besättningen tror, det är väl vad piloterna tror som det viktig eller?

Att du inte tror att piloterna ingår i besättningen spelar ingen roll.... För det gör dom.
#9 2022-07-12, 23:33
oresundsbroen
Vet man med säkerhet att de hade dött om de hade varit 1,80 m lägre?
#10 2022-07-13, 00:03
Phantom042
Läste precis igenom den preliminära rapporten och det där var riktigt jävla nära att sluta i katastrof.

Ett stort misstag piloterna gjorde var dessutom att fortsätta sjunka under minima.
På den inlygningen är minima 360 ft från marken så även med ett lufttryck som visar 270 ft fel så ska du inte hamna på 6ft.

För övrigt är den här typen av GPS inflygningar skit av just den här anledningen. Men de blir bara vanligare och vanligare eftersom det är billigt.
#11 2022-07-13, 00:03
hennevilljagknulla
Ursprungligen postat av fjisken
Fan blev nojig nu. Ska ju ut och flyga snart.


haha, och jag som sitter och ser haverikomissionen på national geographic varje dag.
Det är ett program som tar upp flygkrasher.

Har sett ett flertal gånger där piloterna går in för brant och inte håller koll på höjmätaren, och dom krashar in i ett berk eller rakt i marken.

Man blir även lite chockad över hur vissa piloter verkar tummma på rutiner och säkerhet.
Typ som att du inte tar på dg bälte för att du ska köra till affären så tar dom en annan väg till landingen eller fortsätter flyga när det är mörkt även fast dom itne ser ljusen på landingsbanan.

Det är även kul att se vad man gör efteråt för att liknande olyckor inte ska hända.
Tex för att man inte ska flyga för lågt så finns det larm i hytten som tjuter när man är på för låg höjd.
Det finns även en viss minimum höjd inför landingen som bestäms utifrån hur omgivningen kring flygpltsen ser ut.

Tex är det berg 1.5 mil innan banan får man inte gå under säg 800m innan bergen, för att man helt enkelt inte ska kunna krashe in i bergen innan landing.
#12 2022-07-13, 00:12
KamratBlue
Vad hände med flygledaren, utbildning eller kicken?