Eurowings=Det tråkigaste/opålitligaste bolaget

#1 2022-08-14, 13:12
exe.e
Kom nyss hem från en veckas semester i Marbella, och just denna gång blev det Eurowings. Vilket var den första och kanske den sista gången. Efter att tagit en tur och retur med bolaget så lämnade det dock en hel del frågetecken. Kollade såklart först innan på både SAS och Norwegian som var dels mycket dyrare men hade riktigt kassa flygtider främst. Så denna gång fick det bli det tyska lågprisbolaget Eurowings. Vad kan det kostat? Reste med min flickvän, så två biljetter gick denna gång på ca 5000 kr har jag för mig. Nu till det som fick en att undra lite. Satte mig i planet fick som tur var extra benutrymme en av resorna vilket var det enda bra med Eurowings. Innan vi skulle åka så börjar den ena piloten hälsa alla välkomna osv. Han säger något i denna formen -Welcome to todays flight to Palma, oh no sorry Màlaga. Vilken jävla tomte tänker jag samtidigt som alla i planet börjar garva. Måste även tillägga att kabinpersonalen såg så in i helvete trötta ut och verkligen inte såg ut att uppskatta sitt jobb. Klart man kan ha en dålig dag på jobbet men någon ordning måste det ändå vara. Hur fan lyckas han säga Palma när vi ska till Málaga. Det är några meningar han måste säga. Sen är också frågan om kabinpersonalen ens städade kärran? Det var extremt smutsigt där inne. Det jag också la märke till var att under båda resorna stod ena piloten och snackade med en flygvärdinna samt att ena resan gick han först ut och tog en rejäl brakskit innan. Ingen jätte big deal kanske eftersom autopilot förmodligen var inställt då. Men om något händer, ska den ena piloten klättra in där med sitt feta arsle och bara förvränga hela situationen? Blev till och med lite turbulens en gång och då bara stod han kvar där och snackade lugnt. Det såg ut som att det var kaptenen som var där ute samtidigt som styrman som såg ut som en praktikant var ensam där inne, tänk om han slaggade. Eftersom det är ett lågprisbolag kan man inte förvänta sig så mycket. Dock kändes allting så himla oseriöst, har flygigt med många andra lågprisbolag men aldrig något lika tråkigt och opålitligt som Eurowings. Har ni också upplevt något liknande?
#2 2022-08-14, 14:33
movingmad
Innan vi skulle åka så börjar den ena piloten hälsa alla välkomna osv. Han säger något i denna formen -Welcome to todays flight to Palma, oh no sorry Màlaga. Vilken jävla tomte tänker jag samtidigt som alla i planet börjar garva. Måste även tillägga att kabinpersonalen såg så in i helvete trötta ut och verkligen inte såg ut att uppskatta sitt jobb. Klart man kan ha en dålig dag på jobbet men någon ordning måste det ändå vara. Hur fan lyckas han säga Palma när vi ska till Málaga.


Pandemin fick bolag att offra både plan och personal för att överleva. Nu när efterfrågan är högre än aldrig förr så saknas det plötsligt både flygplan och personal och de som finns får slita häcken av sig. Inte en ursäkt för att bete sig otrevligt, men väl en förklaring. Jag har själv rest med både tåg och flyg under denna sommar där det varit uppenbart att personalen varit helt överarbetade och behövt hantera absurda mängder överbokningar och problematiska resenärer men de har ändå varit hur trevliga som helst.

Sen är också frågan om kabinpersonalen ens städade kärran? Det var extremt smutsigt där inne.

Antagligen var planet sent inkommande (förmodligen från Palma, därför piloten sa fel) och de bestämde sig för att ta igen tidschemat med att slarva med städningen. Sen är det ofta inte kabinpersonalen som städar planet heller, utan markpersonal.

Det jag också la märke till var att under båda resorna stod ena piloten och snackade med en flygvärdinna samt att ena resan gick han först ut och tog en rejäl brakskit innan. Ingen jätte big deal kanske eftersom autopilot förmodligen var inställt då. Men om något händer, ska den ena piloten klättra in där med sitt feta arsle och bara förvränga hela situationen? Blev till och med lite turbulens en gång och då bara stod han kvar där och snackade lugnt. Det såg ut som att det var kaptenen som var där ute samtidigt som styrman som såg ut som en praktikant var ensam där inne, tänk om han slaggade.


Helt OK, möjligtvis bortsett från brakskiten.

Även styrman är såklart tränad på samma sätt som kaptenen och autopilot var givetvis på. Det är också tillåtet för en av piloterna att lämna cockpit under flygningen, men då måste en av kabinpersonalen vänta i cockpit tills piloten kommer tillbaka, av säkerhetsanledningar. Sannolikheten att något händer planet under "lite turbulens" är i princip lika med noll. Hade det verkligen varit någon fara hade andrepiloten givetvis kallat honom tillbaka till cockpit.


Ja, jag har varit med om liknande men eftersom jag har större insikt i hur flygindustrin och arbetet ombord på flyg fungerar så har jag inte haft några större problem med det. Otrevlig personal är dock aldrig bra, men det är omöjligt att döma ut ett helt bolag baserat på hur några få anställda agerade under ett par dagar på året.
#3 2022-08-14, 14:34
johanjohan71
Ursprungligen postat av exe.e
Kom nyss hem från en veckas semester i Marbella, och just denna gång blev det Eurowings. Vilket var den första och kanske den sista gången. Efter att tagit en tur och retur med bolaget så lämnade det dock en hel del frågetecken. Kollade såklart först innan på både SAS och Norwegian som var dels mycket dyrare men hade riktigt kassa flygtider främst. Så denna gång fick det bli det tyska lågprisbolaget Eurowings. Vad kan det kostat? Reste med min flickvän, så två biljetter gick denna gång på ca 5000 kr har jag för mig. Nu till det som fick en att undra lite. Satte mig i planet fick som tur var extra benutrymme en av resorna vilket var det enda bra med Eurowings. Innan vi skulle åka så börjar den ena piloten hälsa alla välkomna osv. Han säger något i denna formen -Welcome to todays flight to Palma, oh no sorry Màlaga. Vilken jävla tomte tänker jag samtidigt som alla i planet börjar garva. Måste även tillägga att kabinpersonalen såg så in i helvete trötta ut och verkligen inte såg ut att uppskatta sitt jobb. Klart man kan ha en dålig dag på jobbet men någon ordning måste det ändå vara. Hur fan lyckas han säga Palma när vi ska till Málaga. Det är några meningar han måste säga. Sen är också frågan om kabinpersonalen ens städade kärran? Det var extremt smutsigt där inne. Det jag också la märke till var att under båda resorna stod ena piloten och snackade med en flygvärdinna samt att ena resan gick han först ut och tog en rejäl brakskit innan. Ingen jätte big deal kanske eftersom autopilot förmodligen var inställt då. Men om något händer, ska den ena piloten klättra in där med sitt feta arsle och bara förvränga hela situationen? Blev till och med lite turbulens en gång och då bara stod han kvar där och snackade lugnt. Det såg ut som att det var kaptenen som var där ute samtidigt som styrman som såg ut som en praktikant var ensam där inne, tänk om han slaggade. Eftersom det är ett lågprisbolag kan man inte förvänta sig så mycket. Dock kändes allting så himla oseriöst, har flygigt med många andra lågprisbolag men aldrig något lika tråkigt och opålitligt som Eurowings. Har ni också upplevt något liknande?

Först av allt och det är faktiskt viktigt:
Det är alltid kaptenen som gör PA till passagerarna.

Lite märkligt dock att denne uppgav fel destination.
Kanske var det bara ett ärligt misstag?
Måhända hade kaptenen flugit de senaste tio uppdragen till Palma och därför råkade säga fel.
Det kan rentav ha varit ett försök till skämt eller ett sätt att få passagerarnas uppmärksamhet?

Ännu märkligare är det om någon av piloterna uppehöll sig i kabinen under flygningen.
De får bara lämna cockpit om det finns en godtagbar anledning.

Turbulens är alltid obehagligt men aldrig farligt.
Man undviker ändå alltid noga områden med förväntad turbulens, speciellt om den är av kraftigare slag.
Däremot finns det ”clear air turbulence” som kan uppstå helt utan förvarning.
I dessa fall tänder man omedelbart ”fasten seat belts” skyltarna.

Känner inte närmare till Eurowings men det är förstås möjligt att de inte har den allra bästa kabinpersonalen på marknaden.

Gissar också att de har korta turnarounds vilket skapar stress och ger begränsad tid till städning av kabinen.
#4 2022-08-14, 16:32
Sqeptisk
Åkt med dom några gånger. Har inget att klaga på.

Sedan får dom vara hur tråkiga som helst, bara dom går på tid och ankommer på tid
#5 2022-08-14, 17:53
Ursprungligen postat av johanjohan71
Först av allt och det är faktiskt viktigt:
Det är alltid kaptenen som gör PA till passagerarna.
...

Det där stämmer inte enligt wikipedia.
However, in May 2017, Willem-Alexander revealed that he had served as a first officer on KLM flights for 21 years, flying KLM Cityhopper's Fokker 70s twice a month, even after his accession to the throne. Following KLM's phased retirement of the Fokker 70, he began training to fly Boeing 737s. Willem-Alexander was rarely recognized while in the KLM uniform and wearing the KLM cap, though a few passengers recognized his voice, even though he never gave his name and only welcomed passengers on behalf of the captain and crew.

https://en.wikipedia.org/wiki/Willem-Alexander_of_the_Netherlands#Other_...
Fast det kan ju vara olika regler i olika bolag.

Angående städning så kan ett vanligt Europaflyg vända på 25-30 minuter och det är inte helt ovanligt att det även sker. Vissa saker måste fixas under den tiden och vissa moment, som tar viss tid, är beroende av andra, först ska man fixa en trappa/gate, sedan ska dörr öppnas, passagerare gå av och så vidare. Städning är ett typiskt moment som får disponera den tid som finns tillgänglig.
#6 2022-08-14, 20:57
johanjohan71
Ursprungligen postat av Neksnor
Det där stämmer inte enligt wikipedia.

https://en.wikipedia.org/wiki/Willem-Alexander_of_the_Netherlands#Other_...
Fast det kan ju vara olika regler i olika bolag.

Angående städning så kan ett vanligt Europaflyg vända på 25-30 minuter och det är inte helt ovanligt att det även sker. Vissa saker måste fixas under den tiden och vissa moment, som tar viss tid, är beroende av andra, först ska man fixa en trappa/gate, sedan ska dörr öppnas, passagerare gå av och så vidare. Städning är ett typiskt moment som får disponera den tid som finns tillgänglig.

Du använder en nederländsk prins som råkar vara pilot som ett exempel på något som är ett brott mot standard operating procedures.
Tror du inte att det faktum att han är just prins kanske har gett honom vissa unika förmåner?

Det är alltså viktigt att det alltid är befälhavaren (kaptenen) som gör PA av säkerhetsskäl.

Passagerarna ska helst kunna känna igen rösten på den som bestämmer ombord.
Det är trygghets- och förtroendeskapande i största allmänhet och speciellt viktigt vid en nödsituation.
#7 2022-08-14, 21:10
Ursprungligen postat av johanjohan71
Du använder en nederländsk prins som råkar vara pilot som ett exempel på något som är ett brott mot standard operating procedures.
Tror du inte att det faktum att han är just prins kanske har gett honom vissa unika förmåner?

Det är alltså viktigt att det alltid är befälhavaren (kaptenen) som gör PA av säkerhetsskäl.

Passagerarna ska helst kunna känna igen rösten på den som bestämmer ombord.
Det är trygghets- och förtroendeskapande i största allmänhet och speciellt viktigt vid en nödsituation.

Willem-Alexander tituleras lämpligen kung, inte prins. Saker som standard operating procedures har jag ingen koll på, men jag tvivlar på att KLM, trots förkortningens betydelse, skulle genomföra mindre säkra flygningar bara för att en i besättningen råkar vara nederländsk kung.
Kan du redovisa någon lämplig källa på att andra än kaptenen inte ska använda PA, alternativt visa att min wikipedialänk är felaktig, så bör du göra det. För övrigt har jag, en i sammanhangen ganska usel källa, hört kabinbesättning prata PA.
#8 2022-08-14, 21:39
johanjohan71
Ursprungligen postat av Neksnor
Willem-Alexander tituleras lämpligen kung, inte prins. Saker som standard operating procedures har jag ingen koll på, men jag tvivlar på att KLM, trots förkortningens betydelse, skulle genomföra mindre säkra flygningar bara för att en i besättningen råkar vara nederländsk kung.
Kan du redovisa någon lämplig källa på att andra än kaptenen inte ska använda PA, alternativt visa att min wikipedialänk är felaktig, så bör du göra det. För övrigt har jag, en i sammanhangen ganska usel källa, hört kabinbesättning prata PA.

Du har ingen koll på SOP och jag har uppenbarligen dålig koll på det nederländska kungahuset. Gott så.
#9 2022-08-14, 22:03
Ursprungligen postat av johanjohan71
Du har ingen koll på SOP och jag har uppenbarligen dålig koll på det nederländska kungahuset. Gott så.

Du kan tydligen inte länka till källor. Och du anklagar, ogrundat, indirekt ett flygbolag för bristande säkerhetsrutiner. Gott så.