Övervikt, avgifter

#1 2007-08-17, 14:06
Mamma71
Finns det nån vänlig själ som kan hjälpa mig med detta? Jag har försökt ta reda på avgifterna för bagageövervikt på vägen hem från USA. Jag flyger United inrikes och sen SAS från Chicago till Arlanda. Har kontaktat båda utan att få något riktigt svar, lite irriterande! Tänkte att nån av er kanske varit med om detta.
Det enda jag kan få fram är att det kostar $50 för övervikt med United. Men hur funkar det när jag checkar in i Omaha. Betalar jag bara den summan eller måste jag betala till SAS sen också? Checkar man om bagaget i Chicago och där betalar för övervikten till SAS? Eller checkar man bagaget hela vägen redan i Omaha och hur blir det då med betalningen till SAS???
Att det ska vara så krångligt...
#2 2007-08-17, 18:47
Bagaget checkas hela vägen, så har det alltid varit för mig i USA även om jag inte har varit i just Omaha.

Övervikten betalas alltså vid incheckningen. Att det är två flygbolag spelar ingen roll.
#3 2007-08-17, 22:30
Mamma71
Ursprungligen postat av Lobengula
Bagaget checkas hela vägen, så har det alltid varit för mig i USA även om jag inte har varit i just Omaha.

Övervikten betalas alltså vid incheckningen. Att det är två flygbolag spelar ingen roll.


Så jag betalar alltså bara Uniteds avgift för övervikt?
#4 2007-08-18, 00:17
Ursprungligen postat av Mamma71
Så jag betalar alltså bara Uniteds avgift för övervikt?


Ja, flygbolagen är båda medlemmar i Star Alliance, så det innebär att det är "samma" bolag för dig som kund. Troligtvis så står det SK eller UA på din biljett för samtliga delflighter. Codesharing.

M.a.o. är det som om du hade åkt med ett och samma bolag.
#5 2007-08-21, 09:31
StyrmanStake
Hur många ton får man ta med sig på flyget för 50 dollar i avgift?
#6 2007-08-21, 16:46
elmaz
När vi skulle åka hem från Los Angeles var de väldigt strikta med just övervikten. Minns inte de exakta siffrorna men det finns en maxgräns på vad varje väska får väga. Väger det mer än det måste man checka in en extra väska. Och då kostar det ytterligare för väskan. Vi betalade iaf totalt $150 för all övervikt och för extraväskan.
#7 2007-08-21, 17:39
Mamma71
$50 gäller (i alla fall hos United) om man har en väska som väger mer än de fria 23 kg och mindre än 32 kg, som är max vad varje väska får väga.
#8 2007-08-21, 17:42
Mamma71
Ursprungligen postat av elmaz
När vi skulle åka hem från Los Angeles var de väldigt strikta med just övervikten. Minns inte de exakta siffrorna men det finns en maxgräns på vad varje väska får väga. Väger det mer än det måste man checka in en extra väska. Och då kostar det ytterligare för väskan. Vi betalade iaf totalt $150 för all övervikt och för extraväskan.


Menar du att ni både hade övervikt i de andra väskorna + en extra väska? Eller betalar man övervikt även för den extra väskan?
#9 2007-08-22, 11:38
StyrmanStake
Vad kostar det extra att ta hem en golfbag från staterna till Sverige på flyget.
#10 2007-08-22, 12:00
elmaz
Ursprungligen postat av Mamma71
Menar du att ni både hade övervikt i de andra väskorna + en extra väska? Eller betalar man övervikt även för den extra väskan?


Är inte helt 100% nu men vi hade övervikt på samtliga väskor (4st då vi var 2 personer) så varje väska vägde som du nämnde 32kg. Extraväskan hade även övervikt. Så $150 var för 5 x övervikt + 1 extra resväska.
#11 2007-08-22, 14:57
Mamma71
Ok, tack!

Blir inte klok på detta dock. Ringde United och där säger de att jag måste checka om mitt bagage i Chicago?? Kan det skilja mellan flygbolag, eller?
#12 2007-08-22, 16:44
Ursprungligen postat av Mamma71
Ok, tack!

Blir inte klok på detta dock. Ringde United och där säger de att jag måste checka om mitt bagage i Chicago?? Kan det skilja mellan flygbolag, eller?


Ja amerikaner är alltid lika servicevänliga:| Ibland får man känslan att de mest bara vill avsluta samtalet och kan därmed säga vad som helst.

Är alla delsträckor på samma biljett (samma PNR-nummer)?

I sådant fall ska det absolut inte vara något problem att checka bagaget hela vägen. Enda anledningen att checka om ett bagage är om man passerar en tullgräns. D.v.s. när du åker till USA så måste du ta bagaget genom tullen.

Det har ingen betydelse att det är två olika bolag. Du åker egentligen med ett bolag. Om du ser på din biljett så står det SK eller UA framför flighterna. Det är det bolaget som du ingått avtal med.

Det blir ibland ett helsike med all "code-sharing". Man måste vara noga med att kolla upp vilken terminal man egentligen ska till. Jag råkade ut för att ha gått till en terminal eftersom det flygbolaget stod på biljetten. Väl där blir jag upplyst om att det förvisso är dom som utfärdat biljetten men inte dom som är operatör för just den flighten.