2004-11-25, 20:16
jobe
Ursprungligen postat av Air Express
Ja, det är ett varumärke. Har jag överhuvudtaget sagt emot det? Ett varumärke kan lika gärna vara en biljetttyp. Vad varumärket har att göra med exsisterandet av flighter vet tyvärr inte jag.



[QUOTE=Air Express]Vi på SAS skriver alltid snowflake med små bokstäver. Hemsidorna har jag ingenting att göra med.


Du har inte klart för dig vad ett varumärke är, men i det här fallet har det absolut inget med bilettyp att göra. Eller när såg du senast reklamen på spårvagnarna som sa: "Flyg economy class till London". Economy class som här utgör exemplet, är en produktgrupp under varumärket SAS. Har de andra biljetterna en egen hemsida med egen adress eller sorterar de under SAS? Förstår du skillnaden nu?

Snowflake marknadsför sig inte under SAS flagga utan vill ge sken av att vara en fristående aktör. Alltså är de ett eget varumärke och existerar i allra högsta grad. Jag vet exakt hur det det är tänkt på "högre ort", men som varumärket snowflake kommuniceras så kan du aldrig inbilla mig att syftet är annat än att det ska uppfattas som en fristående aktör. Vad ni sedan gurglar om internt, det är en helt annan sak. varumärke handlar om vem som är avsändare och i det här fallet ärdet inte SAS utan snowflake.



Ni på SAS skriver inte alltid Snowflake med små bokstäver, det har jag ju dessutom precis bevisat. Sedan måste du förstå att en antagen grafisk profil inte alltid har något att göra med verkligheten. Jag kan väl med egna ögon se att SAS antagit en profil för sitt varumärke snowflake, men det är lik förbaskat inte så det stavas. I minnet kommer jag bara på ett annat exempel och det är ALTO, som bestämt sig att de ska köra med versaler rakt igenom i sitt varumärke. Likt förbannat skriver man inte Alto som ALTO om du frågar gemene man och vad som är riktigt rent gramatiskt.