Ursprungligen postat av pilot
Nu mera kan jag inte nämna nån CFIT olycka efter att flygplanen fått GPWS (ett system som varnar oss).
Nja, även om CFIT har minskat till nära noll sedan införandet av
GPWS händer det fortfarande.
Den senaste jag kan dra mig till minnes var World Focus Airlines senhösten -07. De opererade åt Atlasjet och kraschade i bergig terräng i Turkiet någonstans. Nu vet jag inte om jag skulle räkna dessa bolag till väst-standard förvisso. Det var dock trist att följa utveckling hos dessa med ett antal mindre incidenter och till sist ett haveri med tragisk utgång. Bl.a. inträffade denna incident i Östersund:
http://www.expressen.se/nyheter/1.838874/charterplan-nara-katastrof-i-ostersund
När vi också tar upp CRM-biten kan man undra hur den fungerar i Turkiet. Vad jag förstår så fick båda dessa piloter sparken efter att ovanstående uppdagats. Frågan är förstås vilka andra åtgärder som vidtogs, då jag inte tror att det brister i individuella piloters kompetens och omdöme, utan snarare i utbildning och organisation på större skala.