2009-09-07, 02:01
ksv
Ursprungligen postat av carrotcake
Händelser som dessa gör mig aningen fundersam. Vad är det som gör att dessa piloter tar sådana stora risker? Även om säkerhetskulturen är sämre så måste ju ändå piloterna veta att det är förenat med stora risker att göra så här?
Ja, det är inte helt lätt att begripa.

Jag skulle gissa att det är så att något man gör dagligen och som är standard och norm på arbetsplatsen, så småningom inte längre upplevs som farligt (se "Rutinmässiga avvikelser " i texten nedan).
De tog stora risker enligt västerländska flygsäkerhetsnormer. Hade en motor stannat i starten hade det gått åt pipan.
Men å andra sidan är det i dag få piloter som någon gång under sin karriär kommer råka ut för motorbortfall under starten, så risken de tog är kanske ändå mindre än den de tar om de åker MC på vägen hemma i Turkiet.

Haverirapporten tar faktiskt upp din frågeställning om varför de tar dessa risker:
Avvikelser från rutiner
Inom flygbranschen, och kanske i synnerhet i charterdelen, sker de flesta avvikelser som ett resultat av orealistiska mål eller produktionsförutsättningar. Som ett resultat av detta kan människor skapa genvägar och/eller egna lösningar för att kunna fullfölja sitt uppdrag. Flertalet av sådana lösningar har ofta sin grund i vilja och motivation att göra ett bra jobb. Mer sällan är sådana handlingar ett resultat av slarv eller försummelse. Man brukar dela in dessa avvikelser i två huvudområden:

Situationsbetingade avvikelser
Avvikelser som uppstår spontant, eventuellt förstärkta av tidsbrist eller hög arbetsbelastning, där människor mot bättre vetande avviker från regler och normer. En stark målinriktning och motivation kan leda till att dessa avvikelser uppstår, där individerna oftast är övertygade om att avvikelsen inte kommer att få några följder eller konsekvenser.

Rutinmässiga avvikelser
Avvikelser som har uppstått bland individer eller grupper, där avvikelsen har blivit ”the normal way to do business”. Dessa avvikelser uppstår när det finns återkommande svårigheter att utföra arbetet och samtidigt följa de procedurer som finns fastlagda. Beteenden av detta slag kan leda till att människor accepterar och normaliserar avvikelser som med tiden kan bli en slags rutin. Avvikelser av detta slag kategoriseras oftast inte som just sådana, utan betraktas mer som nödvändiga inslag i verksamheten för att få arbetet utfört och produktionsmålen uppfyllda.

Organisationsbetingade avvikelser
En tredje form av avvikelse, som ofta förbises, är företagets roll vid balanseringen mellan produktion och säkerhet. Som illustreras i fig.12 ökar säkerhetsriskerna i takt med att produktionsmålen ökas. I ett charterbolag, där marginella operationer tenderar att vara standard, är gränssnittet till avvikelsebetingade operationsområden ofta mycket litet.
Säkerhetsarbetet inom ett flygbolag är inte till avgörande del frågan om att försöka skapa en miljö där det inte begås fel och misstag, utan snarare att på ett effektivt och målmedvetet sätt identifiera och fånga upp avvikelser från den fastlagda standarden inom verksamheten. När produktionsmålen för verksamheten fastställs, är det därför också nödvändigt att definiera hur personella, operationella och tekniska resurser ska utformas för att svara upp till motsvarande säkerhetsnivåer.
Bolaget har alltså gett dem i uppgift att varje vecka utföra en flygning som är omöjligt att genomföra på ett lagligt och säkert sätt utan att planera för mellanlandning. Ett bolag där man rutinmässigt arbetar på det sättet och med myndigheter som ser mellan fingrarna, så har man snart en situation där det upplevs som fullt normalt även av personalen.

Rapporten i sin helhet, samt en liten animering finns här: http://www.havkom.se/nyhetsarkivet.asp?newsID=426

Ursprungligen postat av m99
Och där inkluderas även ett visst irländskt bolag.
Nej, åtminstone inte av säkerhetsmässiga skäl.
I de fall det Irländska bolaget du åsyftar ens planerar in flygningar som är prestandamässigt svåra att genomföra, är jag säker på att de hellre kommer lämna passagerare bakom för att komma ned i rätt startvikt.
Fast det finns andra här i tråden som helt visst kan berätta mer om hur det förhåller sig med den saken.