Ursprungligen postat av Svennebapanen
SAS flyger jag med, air china och turkish känns väl sådär...
jag ska åka med air china...är lite skraj nu när jag har läst en dels erfarenheter om getter och diverse saker på flygen och inställda avgångar etc..men det är väl bara att hålla tummarna
I Boskapsklass är det i princip strunt samma vilket flygbolag man flyger med. Att Air China skulle vara ruffigt och lantisbetonat på interkontinentala flygningar är bara blajsnack. Däremot flyger man med en rätt så gammal B777-200 från Stockholm, vilket gör att deras Business Class är snäppet sämre än SAS. Sedan så flyger SAS direkt till NRT från CPH, vilket är ett plus.
Från Berlin, Frankfurt och London flyger Air China däremot ofta A340-300 eller B747-400, vilka är utrustade med business sleepers och förstaklasstolar som SAS-resenärer bara kan drömma om. Servicen på Air China är lite hit/miss, men det är samma på SAS (55-åriga flygtanter som dumpar all sin ilska ang. nedskärningarna inom bolaget på passagerarna har väl alla varit med om).
Turkish Airlines har jag inte åkt själv, men jag kan inte tänka mig att de skulle vara superdåliga med tanke på att de släpptes in i Star Alliance utan knussel.
Om man vill undvika jetlag på långflyg österut brukar det vara bra att försöka boka med längsta möjliga longhaul och en kort feederflygning (Beijing-Tokyo är t.ex längre än säg, Stockholm-Frankfurt), för att på så sätt få så mycket sammanhängande sömn som möjligt.
ANA flyger till Narita från London Heathrow, Paris CDG, München och Frankfurt, kan vara värt att kolla upp om man vill flyga med japanskt flygbolag. Är *A-medlem vilket gör att man kan boka kombinerad resa med SAS/Air China/Lufthansa.