Du vet att det inte är SJ som äger allt som har med järnvägen att göra?
Det är olika bolag som äger tåg, olika bolag som äger stationerna, olika bolag som äger växlar osv?
Att folk skyller på SJ tyder på idioti.
Banverket(Nu Trafikverket)/Infra Nord: ansvarar för att det svenska järnvägsnätet fungerar och underhåller spår, kontaktledningar, växlar och signaler.
Järnvägsinspektionen: har ett övergripande säkerhetsansvar och beviljar t.ex. trafiktillstånd och utreder vad som skett vid tillbud eller olyckor.
Banverket Trafik: är den enhet inom Banverket som gör tidtabellerna med hänsyn till spårens kapacitet, styr trafiken, sköter skyltar och monitorer samt utropen på stationerna.
Jernhusen: äger och driver stationerna.
T.ex. Kommunalt bolag som beställer trafiken: det vill säga bestämmer taxan, beställer trafiken och informerar om den, bland annat i tidtabeller.
Det är de som sköter det offentliga, sen är det massa entrepenörer:
SJ AB: är entreprenör till det kommunala bolaget. SJ underhåller och bemannar tågen med lokförare och är också säkerhetsansvarig gentemot Järnvägsinspektionen och Banverket.
TraffiCare AB: är underentreprenör åt SJ. Städar och tvättar tågen och kör dem på bangården.
TrainMaint AB: är underentreprenör åt SJ. Underhåller och reparerar tågen.
Oändliga antal enterpenörer och mekaniker: som lagar växlar, spärrar osv.
Och jag hoppas jag inte behöver peka på vad som är problemet med dagens tågtrafik förutom att den belastas för mycket. Banverket som t.ex. har ansvaret för att fixa låsta växlar anställer ju också entrepenörer och mekaniker som i sin tur fixar problemet.
http://svt.se/2.155297/1.2400152/sj_infranord_trafikverket_vem_gor_vad