2011-08-05, 11:44
nissetheking
Ursprungligen postat av -Mr.K
Du vet att det inte är SJ som äger allt som har med järnvägen att göra?

Det är olika bolag som äger tåg, olika bolag som äger stationerna, olika bolag som äger växlar osv?
Att folk skyller på SJ tyder på idioti.

Banverket(Nu Trafikverket)/Infra Nord: ansvarar för att det svenska järnvägsnätet fungerar och underhåller spår, kontaktledningar, växlar och signaler.
Järnvägsinspektionen: har ett övergripande säkerhetsansvar och beviljar t.ex. trafiktillstånd och utreder vad som skett vid tillbud eller olyckor.
Banverket Trafik: är den enhet inom Banverket som gör tidtabellerna med hänsyn till spårens kapacitet, styr trafiken, sköter skyltar och monitorer samt utropen på stationerna.
Jernhusen: äger och driver stationerna.
T.ex. Kommunalt bolag som beställer trafiken: det vill säga bestämmer taxan, beställer trafiken och informerar om den, bland annat i tidtabeller.

Det är de som sköter det offentliga, sen är det massa entrepenörer:
SJ AB: är entreprenör till det kommunala bolaget. SJ underhåller och bemannar tågen med lokförare och är också säkerhetsansvarig gentemot Järnvägsinspektionen och Banverket.
TraffiCare AB: är underentreprenör åt SJ. Städar och tvättar tågen och kör dem på bangården.
TrainMaint AB: är underentreprenör åt SJ. Underhåller och reparerar tågen.
Oändliga antal enterpenörer och mekaniker: som lagar växlar, spärrar osv.

Och jag hoppas jag inte behöver peka på vad som är problemet med dagens tågtrafik förutom att den belastas för mycket. Banverket som t.ex. har ansvaret för att fixa låsta växlar anställer ju också entrepenörer och mekaniker som i sin tur fixar problemet.

http://svt.se/2.155297/1.2400152/sj_infranord_trafikverket_vem_gor_vad

Jag vet mycket väl att SJ inte ansvarar för hela järnvägen och dess underhåll. Dock står de för hur väl tågen fungerar, bemanning samt är ytterst ansvariga för hanteringen av situationer typ den som vi hade julas. Det jag pekar på bland annat är att det är väldigt enkelt för SJ att skylla på järnvägarna när det inte helt sällan uppstår problem därför att SJ saknar personal. Anmärkningsvärt är också att SJ sällan bemannar sina telefonväxlar tillräckligt mycket under perioder då man dras med enorma förseningar, vilket leder till att folk får sitta i kö hur länge som helst för att få veta vad man nu ska ta sig till när ens tåg är inställt och man sålunda har en ogiltig biljett. Bristen på konkurrens för SJ gör att företaget kan bete sig svindåligt mot sina kunder samtidigt som de är stenhårda och inte alls service-inriktade när någon har begått ett misstag eller inte lyckas kommunicera med personalen på ett bra sätt.

Edit: Underentreprenörer byter man ut om de inte sköter sin uppgift på ett vettigt sätt, sålunda är SJ ansvariga för de ansvarsområden man delegerar ut till andra företag.