2011-09-01, 15:10
Tjaeng
Ursprungligen postat av Savoy
När euforin lagt sig kan jag konstatera att det inte funkar att ha tre hubbar för ett litet flygbolag. Vet i fan vad man ska göra, men det känns inte som det kan bli sämre för ARN ifall SAS skulle upplösas. Bolaget ignorerar ju ARN totalt ändå.


Litet tillägg: Det funkar inte när man är ett litet legacybolag. Lågprisbolagen brukar kunna planera sina linjenät lite hursomhelst av någon anledning. Se på Norwegian, Berlin Airlines och Easyjet, t.ex. Men bland de bolag i europa som är jämförbara med SAS finns det nog ingen med flera hubbar. Det som hindrat en tydligare uppdelning av de olika dotterbolagen i SAS är förmodligen det faktum att longhaulflottan är för liten för att fördelas till tre fristående nationella flygbolag. Därav styggelsen "SAS International" som äger alla widebodies, sköter alla långflygningar och... är baserat i Köpenhamn.