Ursprungligen postat av Savoy
Jag har nog glömt att säga det tidigare i tråden, men det är inte Lufthansa som tänker bygga ut Berlin till en jättebas, utan passande nog Air Berlin. Lufthansa kommer att öka lite i Berlin, men man är och har alltid varit mycket skeptiska mot huvudstaden. Så skeptiska att deras trafik på Berlin kan jämföras ungefär med SAS på Landvetter;
http://en.wikipedia.org/wiki/Berlin_Tegel_Airport#Airlines_and_destinations
Air Berlins direkta planer är, vad man vet i dagsläget, att ta Oneworld-sträckor på codeshare som hittills gått till Frankfurt, eftersom man går med i Oneworld nästa år. Som exempel nämns Cathay Pacific-flyget till/från HK och Qantas flyg.
Att Berlins nya flygplats byggs ut bör alltså inte beröra t.ex. ARNs chanser - däremot kanske att LH sagt att de är nöjda med Frankfurt och München som hubbar...
Med detta sagt ska man komma ihåg att LH-dotterbolagen Austrian och Swiss har var sin helt ok hub i Wien resp. Zürich, två flygplatser i Arlandas storlek, så man kanske inte ska deppa alltför mycket?
Aha, där ser man. Det hade undgått mig, men känns inte på något sätt ologiskt. Två jättebaser som skall konkurrera låter efter hand ganska orealistiskt.
Den bild jag har fått av Star Alliance är att man favoriserar Frankfurt och kör sin strategi med en central bas mitt i folkhavet nere på kontinenten istället för att sprida ut baserna som Oneworld gör (se Helsingfors, Madrid) och i viss mån även SkyTeam (Amsterdam och Paris). Det tycker jag är trist och ganska osmart då en uppdelning av trafiken torde rendera i fler tillgängliga slottider och inte samma köande som det ofta blir på storflygplatserna, och i synnerhet Frankfurt som enbart har tre banor (gissar att enbart Heathrow är värre med två banor). Dessutom är trivselfaktorn i regel mycket högre på mindre flygplatser.
Att trafiken till Zürich är så pass omfattande är dock förståeligt, intresset för Schweiz runt om i världen är stort, inte minst inom finansmarknaden. Austrians bas är väl i stil med hur SAS har det d.v.s. enbart de större long haul-destinationerna trafikeras, vilket jag tycker tyder på att Lufthansa och Star Alliance inte har några direkta framtidstankar om Wien, precis som jag tror att man tänker om Skandinavien och SAS.