2011-10-27, 01:33
nickepicke77
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Du tror inte att de har koll på det?
Ingen av de yrkespiloter jag umgås med regelbundet skulle ge sig iväg i ett plan som inte var 100% okej och de har förbannat bra koll på varenda liten skruv och plåtbit som finns ombord.


Har lite svårt att tänka mig att piloterna har specifika detaljkunskaper om härdningsprocessen i diverse lim- och fogmassor. I så fall hade de ju även kunnat knäcka extra med att serva planen också. Det kanske är det som Ryanair börjat med...
Materialutvidgningen, orsakad av temperatursvängningar, tillsammans med relativt snabba svängningar i temperaturen i fogmassan skulle kunna vara ett problem om man har för bråttom med härdningen. Temperaturdifferenser på mellan 80 och 100 grader mellan temperaturen på marknivå och 10 km är ju inte orimligt. Till detta kommer ju även vibrationer och sträckningar orsakade av flygningens påkänningar på flygplansskrovet.