2011-11-25, 00:27
lawz
Jag åkte nämnda sträcka i mars förra året. Vet inte huruvida tåget går även natt och dag men vi åkte nattåget.

Jag grät en tår när vi kommit en bit utanför staden och man såg små små lycktor och skjul och barn lekte i mörkret längs spåret. Där har du fattigdom i dess renaste form.

Däremot måste du hålla huvudet innanför fönsterna för några av dom kastar sten. En av oss var väl en linjallängd från att bli träffad ungefär. Maten på tåget är inget speciellt. Den gick ner, men det var ingen direkt njutning.

Du kommer även bli varnad av konduktören att inte ha öppet fönster, på perrongerna står vakter med AK47 men trots det händer det ofta att smidiga människor sprätter upp myggnätet och klättrar in i kupén där du sover under natten. Fläktarna fungerar inte heller så förbered dig på att sova i en bastu, vi blev desperata av de mängder med svett som kom ur våra överhettade kroppar så vi byggde en säkerhetsanläggning och drog upp fönstret ändå. Det gick bra.

Du kommer även notera skillnaden i temperatur. Mombasa är jävligt varmt men under natten, ju närmare Nairobi ni kommer, ändras höjdskillnaden och det kommer bli kallare. Mer svenskt klimat. Vi frös till exempel när vi vaknade på morgonen.

Tåget fick stopp på morgonen så vi blev 4 timmar försenade. Ordentliga toaletter är en bristvara, blir du skitnödig är risken stor att du får stå på huk och skita ner i ett hål. Jag erkänner, det hände mig.

Kupén är dock helt ok och trots att vi var lite nojiga och varma så kunde vi ändå erkänna att vi hade sovit ganska gott under natten ändå.

Upplevelsen i sig är inte världens mest bekväma tid man haft på jorden, men ett minne för livet och att kunna berätta för folk att man gjort lite speciella saker och inte bara gjort sina resor för att ligga på stranden i Thailand gör allting så värt det.

Exakt hur vi fixade biljetterna kommer jag faktiskt inte ihåg. Jag minns dock att vi var på perrongen långt i förväg, vi satt och spelade gitarr med en Kenyan, möjligt att någon stod i luckan och fixade biljetterna då.

Inrikesplan i Afrika är tamejfan livsfarligt. Vi gjorde det en gång, ett jävla sunkigt propellerplan från Nairobi till Lamu. Det gör jag inte igen.