Ursprungligen postat av Tjaeng
Vart tror du att Ryanair har fått hela sin affärsidé ifrån egentligen? Det var knappast så att Michael O'Leary vaknade upp en morgon och tänkte "Heureka! Vi köper 250 likadana flygplan och ser vad som händer".
Jag ser inte många paralleller mellan Southwest Airlines och Ryanair från en passagerarsynvinkel. Alltså visst, bägge flyger flygplan och så, men Southwest är inte ett lågprisbolag.
Ursprungligen postat av Tjaeng
Har med landningsavgifter, airport tax och kostnadsbas att göra. Med flight availability tools kan man dessutom hitta gott om transkontinentala fares som är bra mycket billigare än de 3000-4000sek du påstår att det ska kosta (antar att du menade t/r). Southwest Airlines flyger enkelriktat tvärs över USA för ca 100 dollar med rätt timing.
"Rätt timing" innebär typiskt att köpa en biljett två månader i förväg, flyga ut på en tisdag förmiddag, och spendera hela dagen i luften med undantag för två mellanlandningar. Då kan du flyga "billigt" mellan hubbar. Vill du flyga över en helg från t.ex. San Francisco-området till New Orleans så betalar du DYRT (hittar du något billigt får du säga till, jag har letat länge

) Visst, även med Ryanair betalar du mer för attraktiva biljetter, men det jag kan säga är att när jag bodde i Skandinavien var det betydligt billigare för mig att resa var och när jag ville, mycket tack vare lågprisbolagen.
Och Southwest är fortfarande inte billigare än andra bolag.
Ursprungligen postat av Tjaeng
Att Ryanair säljer ut restsäten för nominella summor som en femtilapp är varken mera fantastiskt eller märkvärdigt än att legacybolag istället ger sådana säten till lojala flygare som bokar gratisresor med bonuspoäng.
Jo. För bonuspoäng är inte gratis...
Ursprungligen postat av Cliffak
+1 på det där. Jag upplever det som att det mest är sällanflygare som gnäller på legacybolagen, flyger man varje eller varannan vecka är det just guld värt att vara guldmedlem eller motsvarande i ett vettigt bonusprogram...
Flyger man varje eller varannan vecka låter det som att det är inom jobbet, vilket låter som att man inte själv betalar resan. I sådant fall är det naturligtvis meningslöst att argumentera för/emot lågprisflyg eftersom huvudpoängen med dem är just att du betalar mindre
Kan inte hela denna diskussion helt enkelt sammanfattas med "du får vad du betalar för"? Jag flyger relativt ofta privat (ca 40 flygningar/år). Jag själv prioriterar pris och är inte förnäm av mig. För mig är fokus inte på flyget i sig självt, utan på destinationen. Jag har därför inga som helst problem med budgetflyg. En av mina bästa flygupplevelser har faktiskt varit på ett Air Arabia budgetflyg mellan Egypten och Jemen.