2012-02-21, 20:44
Tjaeng
Ursprungligen postat av Savoy

Vet du på rak arm hur länge sånt räcker, kan väl bara vara något år? Säg att jag flyger StarAlliance (räcker väl, måste inte vara LH?) för 20000 miles (jag antar nu att vi bara pratar om mina, jag lär ju inte kunna räkna hennes?) så kommer jag upp i 35 och kan då ha den där ett år. Tja bättre än inget :-)


Lufthansas program fungerar så att man skall nå upp till X (35.000 silver, 130.000 för guld om man bor i Tyskland) under ett kalenderår. Så fort man når siffran får man sin nya status fram till nästkommande februari, och två år till utöver det. Och för att återkvalificera ska man nå upp till 35K eller 130K något av de två följande åren (inte sammanlagt över två år dock). Största fördelen med silverkortet är snarare att man tjänar 25% extra poäng när man flyger med bolagets egna flyg. Extra relevant i Lufthansas fall eftersom de äger en hel uppsjö med flygbolag.

Ursprungligen postat av Savoy

Ok, skulle väl vara lounge som kan vara lite kul då, priority känns meningslöst för mig såvida inte checkin-deadline kan tryckas ner som den väl gör för business ibland. Jag tar nog ändå hellre kortflyget då


Om du når upp till 35000 med Lufthansa vore det nästan bättre pga 25%-bonus på intjäning med Lufthansa, plus access till Lufthansa Business Lounge (om än inte fullt lika fräsig som de man får tillgång till som Aegean gold).

Ursprungligen postat av Savoy

Ja just det, har ju glömt fråga om Turkish som ofta är sensationellt billiga i business (20 k Johannesburg t.ex.). Vet inget bolag jag hör så mycket svart eller vitt om. Fast vill minnas att de inte hade flat-bed på den där väldigt billiga, kanske har nåt samband....


Enligt Turkish Airlines hemsida finns den nya businesskabinen bara på vissa plan (B777-300 och A330-300), som utgör lite drygt hälften av deras longhaulflotta. På resten finns standardvarianten av förra generationens businessäten (160-170cm pitch, hyfsat bred stol, nästan eller helt platt men med vinkel mot golvet) av det slag man hittar på SAS, KLM, Lufthansa och Air France (idiotiskt nog eftersom Air Frances businessprodukt är ny. 2-3-2-konfig gör att snubben som sitter i mitten blir helt instängd om båda grannarna sover...).