Ursprungligen postat av Flikka
Visst får man mycket båt men det är ju ditt blivande hem i flera år. Det var bara ett exempel dock, ett vackert exempel.
Detta är klart intressant. Hur menar du "vågad"? Har båtarna dålig dokumentation/historik?
Jag har kollat en hel del på
http://www.yachtworld.com/ och för mig står det klart att köpa båt i Sverige går i princip bort. Priserna är ju ner mot hälften runt medelhavet/Spanien men även Tyskland/Holland/England. Man får väl vara noga med vad slutnotan blir (transport, moms, osv) om man tänkt ta hem den för att utrusta/renovera/segla in sig.
Hur går man tillväga när man kör marina scavaging? Går man in på hamnkontoret och frågar eller finns även dessa båtar listade på yachtworld.com?
Är det inte lite trist att köpa båt i karibien? Då missar man ju Atlanten? Eller det är kanske vad man vill?
Massa frågor

Vågad menar jag att om du hittar en billig båt kan du bli tvungen att ta den ut ur marinan/närområdet ganska direkt och då kan du sitta med en båt som inte blivit underhållen på de senaste åren och det kan bli en tripp att minnas...
yatchworld.com är ett ställe men jag tror att ta bilen ner och kolla runt och prata med marina ägare är en ganska smart idé, det finns en hel del båtar som inte når internetsiderna och dessa kan vara värda att titta på med. I mina ögon känns yatchingworld båtarna lite dyra mot vad jag såg sist jag var i spanien.
Som du säger får man kolla vad slutnotan blir på dessa båtar, men så länge seglen håller över atlanten så kan man fixa mycket där nere i värmen. Motor skulle jag dock byta hemma ifall det skulle vara något som verkar behövas. De flesta (yanmar, volvopenta) har garrantier som fungerar mot tredje världen (dvs satt i hemma går att serva där borta) men vet inte om det är lika lätt tvärt om.
Men du får kolla upp riggen bra, det är störst chans att vajjern går uppe i själva infästningen. Vi köpte fästen som man kan skruva på själv och det var riktigt trevligt. Rodriggar är kul om man kappseglar men vet ett par båtar som knäckte dem under överseglingen.
Hmm trist eller ej att köpa båt i karibien, svårt att säga, atlantöverfarten till karibien är bland det softaste man kan göra i en segelbåt det blir varmare varje dag, man har (om passaden är stabil) medvind hela vägen och kan bara åka med. Det är en skön tripp, hemfärden kan vara lite knivigare, när jag gjorde den så gick vi för tidigt så det blev lite kallt och drygt för snabbt. Men Azorerna var helt klart värt trippen.
Så höjdpunkter för mig var Gibraltar, Porto Santo, Graciosa, Atlanten över till karibien, Bequia, Tobagocays, HappyHour Island och sen Azorerna.