2012-08-08, 21:21
Extrans
Ursprungligen postat av Vulkan
Jag har en fundering gällande så kallade slots. Jag flög nyligen hem från Europa med Norwegian och redan på väg till flygplatsen fick jag ett SMS där det stod att flygningen var försenad med 30 minuter. Väl på plats på flygplatsen stod det ingenting om det på skyltarna. Alla passagerarna samlades vid gaten, men något flygplan syntes inte till. Bara några minuter innan utsatt avgångstid meddelades det i högtalarna att vår flight var 40 minuter sen. I princip samtidigt kom planet taxande till gaten. Jag drog iväg och tog en bit att äta, så jag såg inte om planet kom från landningsbanan eller om det stått parkerat någonstans. Jag såg inte om det var passagerare som klev av eller ej.

Hur som helst, vi startade och flög iväg hemåt. När vi nått FL370 hälsade kapten oss välkomna och beklagade förseningen. Han sade att det berodde på att en missad slot-tid.

Vad jag förstår tilldelas man en slot för varje flygning. Hur går detta till i praktiken? Jag vet inte hur många gånger jag flugit och vi kommit iväg 10-30 minuter sent. Det har berott på allt möjligt, från att dom var sena in, till att lastningen drog ut på tiden till något tekniskt strul. Men aldrig har vi tvingats vänta extra länge på grund av någon slot (inte vad jag vet i alla fall). Jag har försökt googla på ämnet och vad jag förstått är slots jätteviktiga och missar man sin slot kan man tvingas vänta i över en timme på nästa.

Hur fungerar alltså detta i praktiken? Är det olika på olika flygplatser? Varierar det med intensiteten i luftrummet? Är det någon form av bötessystem? Är det någon som bestämmer hur en slot ser ut eller är det ett "standardfönster" som alltid finns där, men som ibland inte betyder så mycket om allt annat är lugnt?

Vore roligt att veta. Inte för att det kanske har så mycket med flygsäkerhet att göra, men ändock intressant!



Vi kan börja såhär:

Nere i Belgien står det en dator (förmodligen flera, men i vilket fall) som heter CFMU. Detta står för Central Flow Management Unit. Denna dator beräknar hur trångt det är i luftrummet. Bedömer datorn att det är för trångt i luftrummet kommer du tilldelas en slot. Är det inte trångt behövs ingen slot. Oftast är detta för flygningar i mellaneuropa (Tyskland, Benelux osv) vid morgnar och eftermiddagar.

Har man tur och missar sin slot finns det en ny snart efter, har man otur gör det inte det

Väldigt snabbt svar, men hoppas det hjälpte något, och vill du ha förtydligande är det bara att fråga

EDIT: https://www.public.cfmu.eurocontrol.int/PUBPORTAL/gateway/spec/index.html Kika på den sidan, det är CFMU:s hemsida, där kan du se bland annat nuvarande förseningar och orsaker