2012-10-08, 18:46
ksv
Ursprungligen postat av Skauning
Förra året så flög jag i cockpit mellan en stor charterdestination och en skandinavisk flygplats. Precis innan flyget lämnade gaten så kom det i samband med cabincrosscheck-report en flygvärdinna in och vände på det inringade föremålet. Är det någon standardiserad procedur som används i alla flyg och flygbolag?

http://i49.tinypic.com/2vv255h.jpg
Ja, motsvarande variant är ganska vanlig.
Det är en lite plastflärp som markerar om kabinen är klar för start respektive landning. Alltså om alla sitter ner med bältena fastspända, väskor undanstuvade osv.

Ursprungligen postat av SilentVictory
Lite kuriosa ang. taxning med klaffar nedfällda då. Det betyder att flygplanet är kapat, om man av någon anledning ska taxa med klaffar nedfällda och ingen kapning skett så ska detta meddelas till tornet.
Är det verkligen något som existerar nu för tiden?

Faktum är att det är normal procedur på de flesta Boeing-modeller att inte fälla in klaffarna om man landat i snö eller slask.

Så här låter det t.ex. för B737
After landing, trailing edge retraction to less than flaps 15° is not recommended until ice has been removed or a ground inspection has been made.

Man vill alltså undvika att snö och is följer med in.