2013-02-09, 01:31
XpS06
Ursprungligen postat av EnjoiMullen
Hahah, ditt oerhört patetiska försök till att framstå som överlägsen får mig att flina!

Då är det min tur att försöka förklara en sak eller två för någon som drar lite väl snabba slutsatser och förmodligen är förståndshandikappad.

En Motocross utav den typ jag rekommenderade trådskaparen tar absolut inte någon skada utav att framföras på asfalt. Däcken slits onormalt mycket om det är riktiga MX däck. Annars är det motormässigt absolut ingen fara att köra den på väg. Motorn i maskinen jag rekommenderade är en vattenkyld fyrtaktare på 250cc. Namnet på motorcykeln är Yamaha YZ250F. Det är en renodlad motocross cykel. Brodern till denna maskin (enduro modellen) Heter Yamaha WR250F. Det som skiljer dessa 2 modeller är, att WR (Enduron) Kommer från fabrik med framlyse, bromsljus och blinkers. Det enda du behöver göra med cykeln för att den ska kunna framföras på allmän väg, är att LV regga den och smacka dit en regplåt. Sedan skiljer sig även avgassystemet, drevningen och fjädringen från YZ (MX) Så kan du förklara för mig, du som är så präktig, hur Yamaha kan bygga crossmaskiner som är till för att köras på bana och enligt dig förstörs genom körning på väg,kan bygga en Enduro modell med EXAKT samma motor som tydligen håller för vägkörning?




Så jo, en YZ blir med små medel en maskin som är laglig att framföra på allmän väg, tack vare sina många likheter med modellen WR så blir det enkelt att konvertera en YZ till en WR. Vill man vara ännu mer smidig köper man en WR direkt om vägkörning på lagligt vis lockar.

(Naturligtvis är ett sådant ingrepp inget som en förståndshandikappad människa som du hade klarat av)




Ja, det summerar väl det mesta förmodar jag. Nu hoppas jag att du försöker att krya på dig så får du ha det så bra du kan under omständigheterna tills vidare.


Men se där ja, så nu tycker du att TS ska behöva göra en massa ingrepp för att LV-regga en cross trots att han bara har ett körkort för max 50cc. Så oavsett vad han gör kommer han köra olagligt, men det tänkte du väl inte på?

Tror dessutom inte att TS är allt för sugen på att byta olja var 5:e timma, ställa ventiler var 20:e och byta kolv efter 60, eller vad tror du?

Nej, det är bara att inse att ditt inlägg var riktigt dumt och inget som TS bör lyssna på. Nästa gång du ska skriva ett inlägg, se då till att det gör någon nytta för TS eller andra som kan tänkas ha liknande frågor.



Sedan finns det andra skillnader utöver dem du nämnde:

Tyngre svänghjul på WRF än på YZF. Långsammare acceleration men enklare att krypköra,
Wrf har ett mindre effektuttag och således en annan, bättre lämpad för vägar, effektkurva än vad Yzf har.
Wrf har dessutom elstart.
Även drevningen i växellådorna skiljer sig åt, Wrf har en lägre första växel men en högre femte jämfört med Yzf som har jämnare mellan växlarna. Extremt bra vid vägkörning så man slipper varva så mycket som en Yzf skulle göra. (Sparar mycket på motorn vid vägkörning om man slipper varva alltför högt)

Så det är inte alls som du skriver enkelt att konvertera en Yz till en Wr, det är enkelt att dra på några lampor ja. Men det skiljer sig betydligt mer än bara det..

Så gör om, gör rätt!