2013-02-17, 13:53
Ursprungligen postat av anbo1987
Ibland kan man inte undvika kraftig turbulens heller.

Jag flög ARN-EWR i somras och vi befann oss ca 25-30 minuter ifrån flygplatsen när piloten helt plötsligt meddelade att flygplatsen tvingats stänga p.g.a. kraftigt åskoväder. Än värre var att vi fick besked om att de flesta andra flygplatserna i området som fortfarande hade öppet skulle vara tvungna att göra samma sak inom kort så det var inte direkt möjligt att leta upp en alternativflygplats. Istället fick vi landa på första bästa ställe, bara ca 20 min med flyg ifrån EWR. Turbulensen när vi bröt igenom molnen är det överlägset värsta jag har varit med om på ett flygplan. Det var verkligen brutalt. Folk skrek och höll på på stolsraderna bakom mig. Det tog piloten ungefär en sekund innan han ropade på flygvärdinnorna att sätta sig ner i sina stolar. Första och enda gången jag hört något liknande pga turbulens på ett flygplan.

Länken: Vädret i NYC den dagen

http://www.youtube.com/watch?v=rd_aRYE8Dpk


Jag tycker det är otroligt konstigt att piloterna inte kan flyga ur sin kurs en bit, om det inte finns några andra flygplan i närheten om de uppstår kraftig turbulens eller jet-streams. Varför utsätta passagerarna för detta när man kan flyga runt turbulensen om markpersonalen tillåter det? För piloterna är turbulens vardagsmat men inte för passagerarna.

Min fråga är tagen ur filmen "flight 2012" där piloter avviker från kursen vid take-off för att så snabbt som möjligt ta sig ur turbulensen och flygtornet ger piloten klartecken att avvika från kursen och flyga runt turbulensen.