Ursprungligen postat av bijjer
Förra sommaren inträffade en incident där flygplatsen i Madrid stängde p.g.a. just åskskurar och tre flygplan från ett och samma flygbolag var tvungna att deklarera nödläge p.g.a. att de var på väg att få slut på bränsle när de närmade sig alternativflygplatsen. Icke-nämnda flygbolag har en intern policy om att man inte ska tanka mer än vad lagen tillåter och upprättar t.om. listor på de piloter som är "duktiga" på att tanka så nära den lagliga gränsen som möjligt samt, vad värre är, listor på de piloter som är "sämst" på att tanka så nära den lagliga gränsen som möjligt.
I mitt tycke ett utmärkt bolag för passagerare. Låga priser och punktliga.
Dock har de brister i sin personalpolitik men det är en annan sak.
Och för att balansera ditt något färgade inlägg:
Of these four emergency declarations, three involved the airline Ryanair. Following the initial evaluation, it was concluded that the fuel calculated by each of the Ryanair aircraft was the minimum required by law, and that all of the crews had added extra fuel, justifying this in the flight plan due to adverse weather or to weather-related delays. In fact two of the three Ryanair aircraft landed with a fuel amount in excess of final reserve despite having declared an emergency as per their Operations Manual, since they expected to land with an amount of fuel that was below final reserve.
http://avherald.com/h?article=454af355/0018&opt=0
I det här fallet så lägger jag skulden på den ökända spanska flygledningen snarare än flygbolaget.