Ursprungligen postat av ElSilencio
Upplevelsen styrs av många saker, en crew med en dålig dag kan sänka betyget för hela bolaget.
Jag struntar i att kommentera lågprisbolag, man får vad man köper.
Mästare på problemlösning och samtidigt mycket sällan själva orsak till problem - Qatar. Har imponerat sedan de drog igång sin "vi skall bli bäst" i början av 2000.
Totalt fiasko, sönderstressat och dryg attityd generellt - SAS och Alitalia på gemensam pallplats.
Softast, mest kyligt effektiva - BA, de bara kan sina long hauls utan att blinka, oavsett väder, fyllon eller hjärtattacker.
Bäst humor och humör - Quantas,vad röker de egentligen? :-)
Och, sist men absolut värt att nämna, Finnairs piloter. Där de inte kan landa, dit vill vi inte. I storm och åska, med en turboprop, nosen tvärs runway och ylande instrument i cockpit, talar kapten lugnt i högtalarna på finnklingande engelska om var vi senare kan finna bagaget.
Har aldrig, aldrig, känt mig orolig på en "Funnair" flygning.
Håller med dig på alla punkter!
Alitalia har jag bara flugit med ett par ggr. fick på något sätt en öststatskänsla.
BA är bra på långdistanserna, inget märkvärdig men inget att klaga på heller. De gör sitt jobb.
Senast jag flög med Quantas var från Singapore till Sydney. Var jag så jäkla efter mitt schema och helt sönderstressad. Och visst, när man har bråttom, då är det givetvis något som skiter sig. Planet skulle komma iväg en timma för sent. Flygvärdinnan märkte att jag var i overdrive när jag pratade med chefen i mobilen. Så hon kom fram till mig direkt när jag satt mig med en våt handduk och frågade vad hon kunde göra för att få mig att varva ner!

Sen drog piloten lite roliga historier i högtalarsystemet! Stressen försvann. Aussies är softa helt enkelt! Sen är inte sätena i business något att hurra för. De nyare ska dock vara bra.
Flög 3-4 ggr/ vecka mellan Sverige och Finland ett tag. SAS Bombardier Dash 8-Q400 plan var en katastrof. Nu finns de ju inte mera i flottan.
Finnair hade ATR-72 som var mer pålitliga, dock bullrigare upplevde jag det som. De var visst det första flygbolaget som tog detta planet i bruk. Nu är de leasade till Flybe Nordic. Annars så har väl inte Finnair några turboprop kvar i flottan?
Har flugit med Finnair till Vasa, Tammerfors och Helsingfors i åska, snöoväder och under andra otroligt dåliga väderförhållanden. Aldrig några problem! Luftens rallyförare?

Om jag kunde så valde jag alltid Finnair före SAS när jag skulle till Finland.