Ursprungligen postat av Soleils
Kort fråga bara vad gäller planering av höjd vid landning.
Låg på inflygning, han hade "bromsat" så som normalt sker, dvs man uppfattar sig själv som att stå still nästan. När vi står "still" så gasar han på ordentligt och sedan känns det mest som den nedåtgående delen av en kastkurva. Dvs, "stå still i luften" -> wrooom -> fall likt en kastbana (20-30 sek innan hjulnedslag). Sedan gled han mer eller mindre ner och landade mjukt och fint..
Vad gjorde piloten egentligen? Bromsade han för mycket så att han riskerade att tappa lyftkraft eller är det så man gör ibland bara? Dålig planering?
I övrigt var det inte turbulent eller så, kan väl förstå om man bromsar och sedan får någon vind att man måste kompensera, men tyckte läget verkade lugnt..
Det är inte bara höjden som är viktig vid landning, utan även fart och placering så du faktiskt hamnar på banan. Sedan finns det ganska många faktorer som spelar in hur mycket planet "bromsar in", även om det inte är turbulent. Dessutom när du har klaffar krävs väldigt mycket mer kraft för att öka hastigheten, så även om du bara vill öka hastigheten lite krävs ordentligt med gas.
Exakt vad som var orsaken i ditt fall, kan nog bara piloten själv svara på. Troligen ville piloten ha något högre hastighet, och ville inte kompensera detta med att sjunka snabbare. Då krävs det ordentligt med gas, en kort stund. Varför? Ptja, piloten ville vara säker på att landa på banan och inte framför den.