2013-11-07, 22:07
ksv
Ursprungligen postat av alle1660
Vid start så låter ju motorerna rätt rejält som bekant. När man sedan lyfter, låter det i princip likadant. Men när man kommit upp en bit i luften så låter det ofta som om motorerna "lägger av" - bullret och ljudet minskar för att sedan öka igen. Är det helt enkelt så att man drar ner på kraften då, eller beror det på något annat?
Ja, på runt 300 meters höjd drar man av från take off thrust till climb thrust. Dels för att spara bränsle och minska motorslitage, men också för att minska på bullret.
I samband med detta accelererar man och börja fälla in klaffarna

Ursprungligen postat av alle1660
Undrar även hur stor sannolikheten är att en "microburst" inträffar, så som var fallet vid Delta Flight 191?
Det krävs speciella väder- och klimatförhållanden för att något sådant ska uppstå - och även då är risken liten.
Men inte desto mindre måste man vara beredd på att kunna hantera det, i de delar av världen där man råka ut för det.