Ursprungligen postat av Axiom !!!
dock är ditt exempel på 15-20 timmar felaktig, för skandinaviska charterbolag ligger daily utilization på ca 12-14 timmar under högsäsong aldrig över 14 över tiden i en hel månad. Enstaka dagar kan en maskin stationerad i te.x Luleå komma upp i 20 timmar mer går inte att ens teoretiskt klämma ur då maskinen behöver städas och det måste utföras underhåll.
En flygning Arlanda (ARN) Kreta (CHQ) tar 4 timmar ibland mer ibland mindre, vi räknar på 4 timmar, (under högsäsong kör man 2 rotationer per dag.) Högsäsong = sommar
Du har förstås rätt, jag tog i i överkant där. Det jag hade i åtanke var just sommarsäsongen med två rotationer till medelhavet per dygn.
Men charterflygbolag ligger hur som helst på jämförelsevis höga timuttag och dessutom med en kabinfaktor på närmare 100%.
Det är sällan man har mer än ett par stolar tomma på en rotation till medelhavet.
Detta sammantaget pressar förstås kostnaderna. Och - som var min poäng - detta är alltså anledningen till att man kan få påbörja sin charterresa på de mest konstiga tider.