Ursprungligen postat av BleAivano
Nu är jag inte helt insatt i debatten och alla detaljer, men vad jag förstått så var Bromma tvunget att uppgradera från 2C till 3C för att inte behöva korta banan till 1199 meter. En 2C-kategori får egentligen inte vara längre än så och BMA har haft ett undantag tidigare, något som de inte kunde få förlängt. Därför behövdes 3C-klassificiering, en 1199 meter lång bana hade inneburit slut på kommersiell trafik på BMA, i princip.
Men att vi kommer att se någon trafik med B737 eller A320-serien på Bromma håller jag som osannolikt, framförallt som Braathens Aviation-koncernen håller i princip 90% av start- och landningsrättigheterna på Bromma.
Någon lönsamhet med att flyga till en flygplats med knappt 1700 meter bana för större jetmaskiner kan knappast heller finnas. Det skulle väl i princip vara på inrikes rutter under sommarhalvåret då.
Ursprungligen postat av Neksnor
Angående banlängd så kör BA med A318 från London City, 1508 meter, till Shannon, Irland, där de tankar innan resan till New York.
Helt riktigt. Men den A318 är ju inte någon vanlig kommersiell flygmaskin direkt. En specialinredd maskin med bara business/first-class som således är betydligt lättare än vanliga reguljärmaskiner. Stoppet på Shannon är ju också en pre-customkontroll för inresa till USA, vilket gör att man slipper köerna när man väl landar i USA.
Att flyga London City med en fullastad och fulltankad "vanlig" A318 skulle knappast fungera bra, om det ens går.