2014-03-18, 11:12
Extrans
Man ska egentligen som tidigare sagt om möjligt använda "Mayday" tre gånger vid nöd, respektive "Pan-Pan" tre gånger vid ilsituationer. Jag bifogar här en kopia på de svenska reglerna angående nödtrafik.

Ursprungligen postat av Transportstyrelsen
Ett nödmeddelande som sänds av ett luftfartyg ska inledas med
MAYDAY, helst sänt tre gånger. Meddelandet ska
1. sändas på den aktuella frekvensen, och
2. om möjligt innehålla följande upplysningar i angiven ordning:
a) namnet på den anropade stationen (om tid och omständigheter tillåter),
b) luftfartygets anropssignal,
c) nödsituationens art,
d) avsikt, och
e) aktuell position, höjd och kurs.


Som ni ser så är det inget krav på vad som faktiskt måste ingå i ett nödmeddelande, förutom det faktiskt ordet MAYDAY. I ett fall som det med BAW38 så anser jag det vara fullt tillräckligt som han gör det i filmen, med reservationen att han säger fel callsign, även om det nu löste sig ändå. Ligger man på ytterst låg höjd och får de felen som han har så är det viktigaste att helt enkelt få fram att man har problem och kanske inte exakt vad problemet är, och det lyckas han ju med.