2014-04-14, 18:50
Oops, blev ett långt inlägg ser jag nu...

Ursprungligen postat av ksv
Olika grader av flygrädsla är oerhört vanligt och absolut något som bör tas på stort allvar. Därav anledningen till att jag startade den här tråden.

...och jag uppskattar tråden, även om jag medvetet undviker när jag inte har en flygning framför mig utan då helst förtränger allt som har med flyg att göra men såhär när det är så pass nära och ångesten gör sig påmind hela tiden hjälper denna tråden mycket.
Överlag tycker jag medvetenheten hos vanligt folk, pax, är väldigt väldigt låg.

Ursprungligen postat av ksv
Utan tvekan alla de olika scenarion man kör i flygsimulator med jämna intervaller.

Jag förstår att detta är situationer du själv inte hamnar i väl i luften men vad kan det vara för typ av scenario som ni får träning i?

Ursprungligen postat av ksv
Som jag nämnt tidigare är ju den absolut viktigaste uppgiften att använda hela sin kunskap och erfarenhet till att planera så att man aldrig någonsin målar in sig i ett hörn.

Hur mycket gör din erfarenhet dig till en bättre pilot? Hur mycket bättre pilot är du idag jämfört med dina första flygningar när du var precis var färdig-utbildad?
Även det du skrev med fin fördel som pax eftersom du är pilot, har du nångång som pax tänkt tanken att den pilot du som styr gör någonting du finner minsta konstigt? Kanske inte farligt då, men "de var en märklig manöver" eller what so ever...?

Ursprungligen postat av ksv
Det finns absoluta gränser som inte får överskridas. T.ex. max tillåten sidvind för en viss flygplanstyp och minsta tillåtna sikt för att ens få påbörja en inflygning.
Gör man det, har man alltid en beslutshöjd där man måste se inflygningsljusen eller gör go around.
Både siktvärden och vind kan ändras snabbt, så det är ganska vanligt att ett plan kommer ner men nästa inte gör det och vice versa.

Utöver det ska man självklart avbryta inflygningen så fort man anser att man inte har 100% goda säkerhetsmarginaler. Det har inget som helst att göra med vad andra flygplan gör.

Så främst styrs det utav olika variabler som instrumentpanelen i flygplanet avgör men en pilot kan också ta det beslutet på eget initiativ, om jag förstår dig korrekt.
Lär ju krävas en del erfarenhet för kunna fatta sådana beslut.

--------------


Ursprungligen postat av Hefaiston
Grejen är att för mig så är det svårt att förstå vad grunden till flygrädslan ligger i.

Tror det ligger lite i sakens natur att man inte förstår om man inte upplever det själv, likt spindel-fobi. Jag har vänner som beter som småflickor när de ser en spindel i Sverige. Den kan inte skada dem, och de kan inte förklara varför de blir så rädda.

Kom ihåg att antalet som dött i flygolyckor vs svenska spindlar svindlande hög... :|

Lägger spoilertaggar på resten då främst handlar om vad min flygrädsla kan bero på och eftersom det inte är trådens huvudsakliga ämne så tar det inte så mycket plats med spoilers.

Spoiler:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Som barn har jag minnen av någon enstaka flygning som jag tyckte var obehaglig,

Var med om vad som nog måste ha varit en nödlandning som liten, kanske lades grunden till min flygrädsla där, minnet att som barn för första gången uppleva min mammas rädd i form av en dödsskräck då riktad mot vad som skulle hända mig satte ju säkerligen spår. Lite väl personlig nu kanske men när vi ändå diskuterar anledningen så.

Ursprungligen postat av Hefaiston
men i vuxen ålder njuter jag tvärtom av att flyga.

Här dyker också samma sjuka tanke upp, varenda gång jag hör liknande: "-Han ljuger, han vill spela den orädda typen".
Hade du sagt det till mig i gaten eller på flygplanet hade jag inte släppt den tanken, nu kan jag åtminstone skilja på sjuka flygrädslor-tankar och vad som är sant.

Ursprungligen postat av Hefaiston
Det jag kan ha förståelse för är dom som har kontrollbehov, klaustrofobi eller höjdrädsla. Men just själva "krasch-rädslan" är för mig så främmande då jag vet hur osannolikt det är.

Kontrollbehov kan jag inte påstå att jag har, även om just flyget innebär att jag lämnar över mitt liv i händer på två piloter inte känns direkt bra. Klaustrofobi har jag inte. Höjdrädsla har jag men då är det värre längst upp i låt säga Lisebergstornet än på flygplan då den höjden är för hög för min flygrädsla ska spela in.
Kraschkänslan kan jag inte beskriva. Takeoff är helt klart värst, känslan av att det aldrig kommer gå är enormt stor då. Landningen är också nästan lika jobbig och själva flygningen är inte samma dödspanik med känslan av att när som helst så kan något hända finns där hela tiden. Mycket är att jag inte litar på tekniken, hur ofta krånglar inte en dator liksom?

Sen, även om min flygrädsla inte är sund, så finns det någonting naturligt i att vi människor inte ska befinna oss där uppe.


Ursprungligen postat av Hefaiston
Då jag nu dessutom har ett jobb där jag på ett skift kan se över hundra flygplan starta och landa är det för mig fullkomligt normalt. Jag lägger ju hela min arbetsvecka på en flygplats och arbetar med att få hela apparaten att fungera, så för mig är det fullständigt normalt

Sitter du i flygledartorn?
Kan en händelse som det som skedde över Albuquerque i Breaking Bad kan ske i verkligheten också? Dvs. en flygledare (eller vad det heter) har en dålig dag på jobbet och fattar fel beslut och så är olyckan framme?
https://www.youtube.com/watch?v=bHZLhSwpXlw
12:35 och framåt i det YouTube-klippet.