2014-05-21, 20:45
ksv
Ursprungligen postat av Rawbiz
En snabb fråga, hur många (om det nu finns ett antal) missed approaches är tillåtna eller inte så farliga så att säga i dåligt väder tills man blir skickad till en ny flygplats? Har fått informationen från en pilot jag känner som flyger ett sportplan att ett passagerar plan oftast är i en ganska kritisk situation efter 2 missed approaches..
Det som styr är hur mycket extra bränsle man tagit med (utöver det som lagen kräver).

Man måste i varje läge ha tillräckligt för att kunna flyga till alternativflygplatsen och göra en inflygning, samt utöver det bränsle för 30 minuters flygning.

Extrabränsle ger högre vikt och kostar i form av högre bränsleförbrukning, så det är ytterst sällan man har så det räcker för mer än ett extra inflygningsförsök.

Är det dåligt väder tar man förstås extra om man kan, men har man inte kommit ner på andra försöket kan man fråga sig om det är någon idé att bränna soppa på ytterligare försök.
Enda anledningen skulle väl vara om vädret snabbt förbättras och man verkligen tror att man kommer ner.


Ursprungligen postat av Rawbiz
Sjukt tråkig upplevelse då nästan alla på planet grät och skrek och spydde. Speciellt första försöket va väldigt illa då det kändes som piloten drog upp planet rakt upp så att säga.
Ja, det är ytterligare en sak att väga in, innan man gör alltför många försök.