2014-06-13, 18:18
SilentVictory
Ursprungligen postat av eatsoup
Joda, om ATC vill att du ska flyga snabbare pga separation. Och sen tex i swe med mycket class C airspace så är det bara att brumma på så länge kör IFR.

250 knop below 10.000 kör dock många bolag med av många anledningar.
-Mer marginal om du hamnar högt (mindre energi att ta bort om du ska ner snabbt)
-Träffa en fågel på 300 knop 5000 ft på frontrutan är inte kul
-Om bra väder råder så brukar många enmotoriga plan och segelplan befinna sig nära flygplatsen
och då är det bra med låg fart då du lättare kan se och manövrera om du nu är i kollisionkurs.

Det är inte flygbolagen som upprätthåller hastighetsbegränsningen.
Givetvis finns det alltid undantag.

Nej, många enmotoriga och segelkärror brukar inte befinna sig nära flygplatsen.

Luftis är jävliga när det gäller separation för trafikflyg idag.
Vi tar Karlstad som exempel, kommer det en kärra inför landning så kräver dom att du antingen befinner dig på marken eller går utanför TMA.

Det var bättre förr, då var inte kraven så hårda, och det gick fint att ligga på final tillsammans med ex. en 737a.