Ursprungligen postat av B7378
Det stämde säkert förr när RYR körde med Cost index 30 med en avg desc speed på ca 280 IAS.
Nu är det cost index 6 som tillämpas (främst för att hålla bränsleförbrukningen minimal) och automatiskt så blir farten vid sjunk ca 245 IAS.
Personligen har ja inte problem med att dundra ner med 300 knop på lågan men föredrar i class E airspace att hålla farten nere då de flesta cessna killarn runt flygplatserna vet knappt var de befinner sig ev talas det inte engelska över radion
Det stämmer fortfarande, jag antar att det främst är när man antingen ligger efter schema, eller har bråttom hem. Det gäller för övrigt inte bara ryan utan dom flesta bolag.
Klass E är enligt mig bara korkat, kontrollerat luftrum där det inte krävs klarering är bara fel. Då kan man lika gärna göra det till klass D så man får known traffic environment, eller göra det till klass G och vara öppen med att man inte kan separera allting. Lyckligtvis slipper jag klass E där jag jobbar åtminstone.